سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرونا تولید و فروش فرش دستباف را با رکود اقتصادی مواجه کرد

رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان مهاباد گفت: شیوع ویروس کرونا باعث آسیب به کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز فرش‌بافی شده و فعالیت اقتصادی این بخش در معرض خطر جدی قرار دارد.

چیا قربانی اقدم رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات فروش فرش دستباف در بازار‌های داخلی؛ افزایش قیمت فرش به نسبت سال‌های گذشته، کاهش قدرت خرید مشتریان داخلی بوده و شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار در تمامی مشاغل بر رکود بازار فرش نیز تأثیرات نامطلوبی داشته که اقدامات صورت گرفته توسط نهاد‌های دست اندرکار همچون مرکز ملی فرش، تعاونی‌های فرش، شرکت سهامی فرش در بحث فروش اقساطی نیز نتوانسته است بر بهبود وضعیت موجود تأثیرگذار باشد و تمام این اقدامات مقطعی خواهد بود.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اظهار کرد: عدم فرهنگ سازی در استفاده از فرش دستباف و پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فرش ماشینی با ایجاد تنوع و ظرافت آن بر کاهش فروش در بازار‌های داخلی افزوده است.

قربانی اقدم راهکار‌های لازم را در خصوص فروش و جذب مشتری عنوان کرد و افزود: تولید فرش‌های با رجشمار پایین، با تنوع طرح و رنگ‌های کمتر، متناسب با دکوراسیون منازل می‌تواند تا حدودی تأثیر گذار باشد چراکه قیمت تمام شده این فرش‌ها به مراتب پائین‌تر از فرش‌های ریز بافت خواهد بود که با فرهنگ سازی مناسب، ارائه فرش‌های مربوطه همراه با سایر اجزای دکوراسیون‌های داخلی همچون مبلمان، پرده و کف پوش در نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند خریداران بیشتری را به خود جذب نماید.

رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان مهاباد بیان کرد: در چند ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی بازار در اکثر نقاط کشور بوده ایم که استفاده از فضای مجازی برای فروش کالا یکی از راه‌های رونق بازار در این ایام می‌باشد. به صراحت می‌توان گفت با توجه به تداوم وضعیت موجود چنانچه صاحبان مشاغل نتوانند از فضای مجازی برای فروش محصولات خود استفاده نمایند از قافله بازار عقب مانده و استفاده از روش‌های سنتی و احتمال تعطیلی مجدد بازار باعث تأثیرات منفی بیشتری خواهد شد.

قربانی اقدم اذعان کرد: در چنین وضعیتی با مشاهده سایت‌های مختلف فروش دیجیتالی کالا می‌توان گفت فرش دستباف کمترین جایگاه ممکن را داشته و فروشندگان و تولید کنندگان کشورمان نتوانسته اند از وضعیت موجود استفاده لازم را داشته باشند که لازم است درخصوص ورود آنان به چنین بازارهایی آموزش‌های لازم را به انجام رسانده یا اینکه با کمک ارگان‌های دست اندکار در خصوص راه اندازی سایت‌های معتبری همچون دیجی کالا به صورت تخصصی و برای فروش فرش دستباف اقدام نمود.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد خاطر نشان کرد: در طول ۲ ماهه اول سال جاری ۶۲۰ متر مربع انواع فرش دستباف توسط بافندگان شهرستان مهاباد تولید و روانه بازار شد.


بیشتر بخوانید


مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش «افشار» و «درشت‌بافت افشان» است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل می‌شود.

انتهای پیام / س خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.