سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موافقت آمریکا برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک با قبرس

آمریکا برای نخستین بار اعلام کرد با قبرس رزمایش نظامی مشترک برگزار خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد برای اولین بار رزمایش نظامی با قبرس برگزار کند، اقدامی که احتمالا عصبانیت ترکیه، متحد واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس، کنگره آمریکا سال گذشته و پس از چند دهه، ممنوعیت فروش سلاح به قبرس را که یک سوم بخش شمالی آن تحت اشغال ترکیه است، پایان داد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وزارت امور خارجه برای اولین بار اقدام به تامین بودجه تمرین‌های نظامی با قبرس خواهد کرد. این اقدام بخشی از روابط امنیتی رو به گسترش ما است.

وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: این بخشی از تلاش‌های ما برای تقویت روابط با شرکای اصلی منطقه‌ای با هدف تقویت ثبات در شرق دریای مدیترانه است. این همکاری بخشی از برنامه‌های آموزش نظامی بین المللی آمریکا محسوب می‌شود که هدف از آن آموزش افسران خارجی و گسترش همکاری میان کشور‌های دوست و نظامیان آمریکایی است.

این در حالی است که ترکیه و جمهوری قبرس شمالی (بخش ترک نشین قبرس) در مورد پایان تحریم تسلیحاتی قبرس هشدار دادند و اعلام کردند این کار به تنش‌های غیر ضروری منجر خواهد شد. آمریکا در سال ۱۹۸۷ و در تلاش برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی و حل مسالمت آمیز مناقشه جزیره قبرس، تحریم تسلیحاتی علیه این جزیره اعمال کرد. ترکیه در سال ۱۹۷۴ و در واکنش به کودتای ملی گرایان قبرس که در تلاش برای الحاق این جزیره به یونان بودند، بخش شمالی قبرس را اشغال کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.