سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آرامش و گردشگری ریلی، حاصل جدال با کوه و آهن در لرستان

ایمنی در حمل و جابجایی از مهمترین مولفه‌هایی هستند که ساخت راه آهن را مهم کرده و این ملاحظات در مسیر سراسری ریلی شمال به جنوب اهمیت دو چندانی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک حمل و نقل ریلی از مهمترین مولفه‌های توسعه به شمار می‌رود و با توجه به مزایای نسبی که در مقایسه با سفر‌های جاده‌ای، هوایی و دریایی دارد سهم خاصی را در بخش حمل و نقل مختص خود کرده است.

راه آهن امروزه به یک مکانیسم کارآمد و مهم در حمل و نقل درون و برون شهری تبدیل شده که کم کم جای خود را در کشور‌های در حال توسعه نیز باز کرده تا جایی که کشور‌های یک منطقه به فکر ایجاد شبکه‌های ریلی مستمر و ارتباط از این طریق افتاده اند.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور ایجاد شده و کار بررسی و ساخت همین مقدار نیز در دست انجام است.

حمل و نقل ریلی برای کشور پهناوری همچون ایران که البته مرز‌های مشترک قابل توجهی برای تجارت منطقه‌ای و جهانی دارد که ضرورت حیاتی به شمار می‌رود که البته باید برای تکمیل زنجیره ریلی کشورهزینه‌های بالایی صرف شود.

لرستان نیز در مسیر ریلی شمال به جنوب کشور قرار دارد و با داشتن بیش از ۱۵۰ کیلومتر راه آهن یک معبر مهم در این حوزه به حساب می‌آید که به دلیل فرسوده بودن خطوط ریلی لرستان ، سال۹۳ اوج حوادث در این محور رقم خورد به نحوی که در یک ماه تا ۱۰ واژگونی و اتفاق در این مسیر رقم می‌خورد.

توقف قطار‌های باری و مسافری مسیر تهران – جنوب برای روز‌ها از مهمترین تبعات این اتفافات بود علاوه بر اینکه واگن‌های باری حامل سوخت، بار‌ها موجب نفوذ مواد سوختی و گازوییلی به محیط زیست و رودخانه مسیر شده و تبعات اقتصادی و زیست محیطی دیگری به همراه داشت.

به همین دلیل طرح بازسازی راه آهن لرستان به طور جدی آغاز شد تا علاوه بر اقتصادی کردن فعالیت‌های ریلی، ایجاد ایمنی بیشتر، توسعه خطوط جدید و ایجاد منابع مالی پایدار به‌منظور توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد.

البته شرایط خاص و کوهستانی لرستان با رانش‌های مقطعی و بارندگی‌های شدید برف و باران، کاربازسازی خطوط ریلی را بسیار سخت‌تر کرده بود چرا که جدال همزمان با آهن سخت و مسیر‌های پرپیچ و خم کوهستانی طاقت فرسا و زمان بر بود، اما حاصل این مشکلات، شیرینی سفر‌های امین و آرام در این محور بوده است.

امروز ایمنی و سرعت ارتقا در راه آهن لرستان ارتقا یافته و ۵.۲ میلیون تن بار از خطوط ریلی جنوب عبور می‌کند که بدون شک نقش لرستان به عنوان یک معبر ریلی مهم در این میان انکارنشدنی است.

با ایمن شدن مسیر ریلی، طبیعت بسیار چشم نواز محدوده راه آهن لرستان از نظر دور نماند و قطار گردشگری این استان برای نخستین بار به منظور بهره گیری مسافران از این دیدنی‌های منحصر بفرد نیز راه اندازی شده که بدون شک با گذشت زمان و استمرار در خدمات تفریحی و گردشگری به یکی از جاذبه‌های مهم منطقه تبدیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید


بازگشت سفر‌های ایمن به خطوط ریلی لرستان

بازسازی خطوط ریلی لرستان سال گذشته به طور کامل خاتمه یافت و سفر‌های ایمن و مطمن دوباره در این مسیر جاری شده است.

مدیرکل راه آهن لرستان گفت: عملیات بازسازی و بهسازی خطوط ریلی استان به طول ۱۵۷ کیلومتر سال گذشته پایان یافت.

رحمت رحمت نژاد افزود: فاز پایانی عملیات بازسازی خطوط ریلی ناحیه لرستان در بلاک قارون - بیشه به طول ۷۵۰ متر در تونل ۱۱۳ و پل راه آهن بیشه بصورت شبانه روزی و بدون وقفه خاتمه یافت که با اتمام این قسمت، پروژه بازسازی خطوط ریلی محور جنوب تکمیل شد.

او اظهار داشت: بلاک قارون-بیشه با طول ۱۷ کیلومتر به دلیل کوهستانی بودن مسیر پر پیچ و خم، دره و پرتگاه‌های عمیق حاشیه خط، وجود ۱۵ دستگاه تونل، پنج دهانه پل و قوس‌های متعدد با شعاع ۲۲۰ و ۲۵۰ یکی از فنی‌ترین بلاک‌های (به محدوده بین هر ایستگاه قطار تا ایستگاه بعدی بلاک می‌گویند) راه آهن کشور است.

مدیرکل راه آهن لرستان تصریح کرد: کار بازسازی خطوط ریلی لرستان شامل زیرسازی خط، تعویض ریل از U ۳۳ به R ۶۰ و جایگزینی تراورس از فلزی به بتنی بطول ۱۵۷ کیلومتر در ۱۰ بلاک و ۱۱ ایستگاه سال ۹۲ از ایستگاه مومن آباد آغاز شده بود.

ایستگاه ریلی لرستان سه خطه شد

مدیرکل راه آهن لرستان گفت: همچنین امسال تنها ایستگاه دوخطه حوزه ریلی لرستان از بدو تاسیس راه‌آهن سراسری تهران جنوب پس از ۸۲ سال سه خطه شد.

رحمت نژاد افزود: در راستای رفع گلوگاه‌های ظرفیتی محور جنوب حدفاصل جاده دورود - اندیمشک و همچنین توسعه خطوط ایستگاهی، خط سوم ایستگاه راه آهن قارون بطول ۶۰۰ متر ایجاد و احداث شد.

او اظهار داشت: با توجه به کمبود فضا جهت احداث و نصب خط مذکور طی سه فاز دیوار ضامن ایستگاه در جوار رود سزار ساخته شد.

مدیرکل راه آهن لرستان اظهار داشت: تا پیش از سه خطه شدن ایستگاه قارون به سبب همسایگی این ایستگاه با ایستگاه دورود به شدت با محدویت قبول و اعزام قطار‌ها مواجه بوده ایم که با افزایش ظرفیت خطوط این گِره ترافیکی رفع گردید.

رحمت نژاد گفت: جهت اصلاح زیر ساخت ایستگاه و بمنظور تغییر سیستم علائم از رل‌های به الکترونیکی (CTC) همزمان با احداث خط سوم ایستگاه قارون، سوزن و خط تامین ایستگاه نیز نصب و ایجاد شد.

وجود راه آهن و ضرورت ایجاد بندر خشک در لرستان

استاندار لرستان نیز گفت: برای بهره‌وری از ظرفیت ریلی، ایجاد بندر خشک در لرستان ضرورت دارد.

سید موسی خادمی افزود: رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایجاد و باعث رونق تولید می‌شود که با وجود اینکه راه‌آهن کار بزرگی در لرستان است، اما تاکنون بهره ورانه ازان استفاده نشده است.

او اظهار داشت: استفاده از خطوط ریلی برای ارسال نهاده‌های دامی و البته حمل محصولات صادراتی استان از جمله تولیدات پتروشیمی از اقدامات موثر در استان است.

استاندار لرستان درخصوص پایان عملیات بازسازی خطوط راه آهن جنوب در محدوده لرستان گفت: کار بزرگی در حوزه بازسازی خطوط ریلی لرستان انجام شده که همین امر یکی از راه‌های رشد و پیشرفت ارتقای بهره وری امکانات موجود است.

خادمی ادامه داد: یک اقدامی که در حوزه راه آهن انجام شد، ایجاد مرکزی برای توزیع نهاده‌های دامی بود که با همکاری حوزه راه آهن توانستیم ظرفیت جدیدی در این بخش ایجاد کنیم.

او یادآور شد: بحث قطار گردشگری در خط آهن دورود نیز ایجاد شد که توانستیم جریان خوبی از گردشگری را در استان راه بیندازیم.

استاندار لرستان گفت: با توجه به ظرفیت حمل و نقل در این منطقه، استعداد ایجاد یک بندر خشک برای انتقال بار از جنوب به مرکز و استان‌های اطراف را در استان داریم که از این طریق بهره وری خط آهن دورود نیز افزایش می‌یابد.

گردشگری ریلی لرستان، جاذبه منحصر بفرد طبیعت و مدرنیته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان سوت اولین قطار گردشگری استان اسفند ۹۷ به صدا درآمد.

سیدامین قاسمی افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت ۳۳۶ صندلی در چهار واگن و طی مسافت ۷۴ کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از ۱۹ ایستگاه رفت و برگشت و بلاک‌های بین ایستگاهی است.

او اظهار داشت: آبشار‌های زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، چلوه‌های بینظی از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه‌های سربه فلک کشیده، تونل‌ها و پل‌های راه آنه ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه‌های ویژه و جاذبه‌های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.

قاسمی ادامه داد: اقامت در اقامت گاه های بوم گردی، طبخ و سرو غذا‌های بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهر‌های خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه‌های گردشگری الیگودرز از برنامه‌های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.