سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت گیلاس از باغات مشهد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: در حال حاضر باغات گیلاس مشهد با سطح زیر کشت ۵۸۰ هکتار، رتبه سوم در استان را دارد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به برداشت گیلاس، گفت: سطح باغ‌های مشهد ۱۶هزار و ۸۰۰ هکتار می باشد که ۹۸ درصد آبی و مابقی دیم است.
 
او افزود: در حال حاضر باغات گیلاس مشهد با سطح زیر کشت ۵۸۰ هکتار، رتبه سوم در استان را دارا است و میزان تولید سالانه این محصول حدود۳ هزار و ۲۸۰ تن می‌باشد.
 
مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: در سال ۹۸ میزان تولید محصولات باغبانی شهرستان ۱۰۴ هزار و ۴۷۵ تن بوده که سهم میوه‌های دانه دار ۶۴٫۸ درصد، میوه‌های هسته دار ۱۷٫۲ درصد و سایر میوه‌ها ۱۸ درصد بوده است.
 

بیشتربخوانید:

 
طهماسبی زاده بیان کرد: گیلاس از مهم ترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.
 
او تصریح کرد: این محصول از نظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است که همه ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود، که این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می‌سازد. به علت کوتاه بودن دوره باردهی، از نظر مسائل داشت هزینه کمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.
 
رقم عمده گیلاس شهرستان، تک دانه مشهد می‌باشد و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و زرد دانشکده (ارقام فرانسوی) اختصاص دارد.
 
یکی از مسائل و مشکلات عمده درختان گیلاس خودناسازگاری است. ارقامی که دارای ژنوتیپ خودناسازگاری مشابه هستند، تشکیل یک گروه دگرناسازگاری می‌دهند و قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یکدیگر نیستند، و به همین دلیل برای تشکیل میوه کافی و تجاری باید ازارقام گرده‌زای مناسب و سازگار استفاده شود، که متاسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران، دچار کاهش عملکرد می‌شوند.
 
تاکنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد شده است، اما به تازگی ارقام خارجی مناسب‌تر که هنوز در مرحله تحقیقاتی شناسایی و معرفی می‌باشند.
 
اکیدا توصیه می‌ شود باغداران  به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده کنند.
 
 
انتهای پیام//ز.ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.