سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز فرآیند صدور ۱۱ پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها

مدیرکل استاندارد کرمانشاه، از آغاز فرآیند صدور ۱۱ پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات باغی و زراعی استان خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمودرضا نیازی مدیرکل استاندارد کرمانشاه، از آغاز فرآیند صدور ۱۱ پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات باغی و زراعی استان خبر داد و گفت : در سال جاری بیش از ۱۱ مزرعه و سایت باغی به منظور دریافت پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی از جمله محصولات کدو آجیلی، بادام درختی، گردو و ... در حال بررسی است.

او گفت : این مزارع و باغات پس از نمونه برداری و انجام آزمون مطابق استاندارد‌های ملی و طرح موضوع در کمیته‌های فنی مجوز دریافت این پروانه‌ها را خواهند داشت.

او با اشاره به تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی در مورد اجرایی کردن دستورالعمل حدمجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی افزود: به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خام کشاورزی به خصوص از سوی بانوان کشاورز کارآفرین، این اداره کل در سال جاری اعمال استاندارد‌های ملی براساس دستورالعمل مصرف حدمجاز آلاینده‌ها را برای محصولات مختلف باغی و زراعی در دستور کار قرار داده است.

نیازی افزود: در سال ۹۸ با هم افزایی خوب بین اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی برای هفت محصول سیب درختی، انار، آلبالو، انجیر، زیتون، تخمه آفتاب گردان و گوجه فرنگی، پروانه کاربرد حدمجاز در محصولات کشاورزی صادر کرد که استان کرمانشاه را در جایگاه برتر کشور قرار داد.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در مورد محصولات سالم و گواهی شده ادامه داد: در این محصولات میزان آلاینده‌ها از قبیل فلزات سنگین، باقی‌مانده آفت‌کش‌ها، نیترات و مایکوتوکسین‌ها کمتر از حدمجاز ذکر شده در استاندارد‌های ملی مربوطه می‌باشد و صدور این نشان استاندارد به منظور کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌های مورد مصرف در تولید محصولات کشاورزی است.

او گفت: بازرسی و نمونه برداری این محصولات توسط کارشناسان استاندارد به همراه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و با حضور شرکت بازرسی تایید صلاحیت شده و مدیران کنترل کیفیت واحد‌های باغی و زراعی مربوطه انجام که در صورت انطباق محصول با استاندارد‌های مربوطه، پرونده در کمیته علایم مطرح و نسبت به صدور پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها با مدت اعتبار سه سال توسط این اداره کل اقدام می‌شود.

نیازی گفت: صدور این پروانه‌ها ضمن افزایش کیفیت محصولات کشاورزی استان، باعث ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی به عنوان یک محصول سالم نیز خواهد شد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.