سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

یکی از مهم‌ترین سوالات خریداران خودروی ایرانی، چراییِ عقب‌ماندگی صنعت خودروی ایران از دیگر کشورهاست.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پایه و اساس صنعت خودروسازی ترکیه به اوایل دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد. در یک دوره مشخص صنعت خودروسازی ترکیه که بیشتر به مونتاژ خودرو می پرداخت، به یک صنعت تمام عیار با قابلیت طراحی و ظرفیت تولید گسترده خودرو تبدیل شد.

صنعت خودروسازی ترکیه از دیرباز در این کشور رواج داشته و از تولید مونتاژ به تدریج به صنعتی با قابلیت طراحی R&D و ارزش افزوده بالا تبدیل شده است. این بخش با مشارکت‌هایی که توسط شرکت‌های خارجی با کارآفرینان ترکیه ایجاد شده است، از اهمیت کلیدی در تولید داخلی برخوردار است.

ترکیه اکنون بزرگترین تولید کننده وسایل نقلیه تجاری سبک در اروپا است و از نظر میزان تولید خودرو در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد. گزارش "دستور کار صنعت خودروسازی ترکیه" که توسط ریاست دفتر سرمایه گذاری جمهوری ترکیه و EY در ترکیه انجام شده است، عمیقاً در زمینه صنعت خودرو در این کشور تحقیق می‌کند که توسعه تاریخی آن، وضعیت اقتصادی فعلی و فرصت‌های صادراتی را بررسی می‌کند.

از سال ۲۰۰۰ تولید کنندگان تجهیزات اصلی (OEM) بیش از ۱۵ میلیارد دلار در عملیات خود در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند. این سرمایه گذاری‌ها به طور قابل توجهی قابلیت‌های تولیدی خود را گسترش داده اند، که به نوبه خود باعث شد ترکیه به بخشی مهم از زنجیره ارزش جهانی OEM‌های بین المللی تبدیل شود.


بیشتر بخوانید


صنعت خودروسازی ترکیه امروز با رعایت و فراتر از استاندارد‌های بین المللی کیفیت و ایمنی، به لطف تولید ارزش افزوده بسیار کارآمد و رقابتی است.

ترکیه به عنوان بخشی از تعهد خود مبنی بر تبدیل صنعت خودروسازی که از لحاظ تاریخی، محرک اصلی اقتصادی در ادغام اقتصاد ترکیه با زنجیره ارزش جهانی بوده است، به یک نیروگاه اقتصادی تبدیل شده است.

ترکیه به تازگی خودرویی را مبنی بر ماشین الکتریکی متولد شده بر استحکام ناشی از دانش دیرینه کشور در منطقه معرفی کرده است. بر این اساس، گروه سرمایه گذاری مشترک ترکیه با نام معروف TOGG تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل مختلف را بر روی یک سکوی مشترک با حقوق مالکیت معنوی و صنعتی کاملاً تولید می‌کند. 

با بهره گیری از نیروی کار رقابتی و بسیار ماهر، همراه با یک بازار محلی پویا و موقعیت جغرافیایی مطلوب، تولید وسیله نقلیه ۹ دستگاه نصب شده جهانی در ترکیه تقریباً ۵ برابر شده است.  این نشان دهنده نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) حدود ۱۰ درصد در طی این دوره است که تنها طی پنج سال گذشته، MAN تولید خود را با ۱۴۳ درصد، تویوتا ۹۵ درصد، فورد ۵۲ درصد و فیات ۳۵ درصد افزایش داده است.

رشد قابل توجه ارسال شده توسط بخش خودروسازی ترکیه باعث شد تا ترکیه در پایان سال ۲۰۱۸ به پانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان و پنجمین کشور بزرگ اروپا تبدیل شود.

ترکیه در حال حاضر به ویژه در رابطه با تولید وسایل نقلیه تجاری، به یک مرکز تعالی تبدیل شده است. تا پایان سال ۲۰۱۸، ترکیه شماره دو تولیدکننده وسایل نقلیه تجاری (CV) در اروپا بود.

صنعت اتومبیل سازی ترکیه که به عنوان قطب تولید عالی و برتر شناخته شده است، اکنون در تلاش است تا قابلیت‌های R&D، طراحی و برندسازی را بهبود بخشد. از سال ۲۰۱۹، ۱۸۴ مرکز تحقیق و توسعه و طراحی متعلق به تولید کنندگان و تامین کنندگان خودرو در ترکیه عملیاتی شدند.

نمونه‌های قابل توجه از مارک‌های جهانی با توسعه، طراحی و فعالیت‌های مهندسی در ترکیه عبارتند از فورد، فیات، دایملر و AVL؛ مرکز تحقیق و توسعه فورد اوتوسان یکی از سه مرکز جهانی تحقیق و توسعه جهانی فورد است، در حالی که مرکز تحقیق و توسعه فیات در بورسا تنها شرکت ایتالیایی است که تنها مرکز ارائه دهنده بازار اروپا در خارج از کشور خود است.

در همین حال، مرکز تحقیق و توسعه دایملر در استانبول تکمیل عملیات تولید کامیون و اتوبوس شرکت آلمانی در ترکیه است. AVL ترکیه، که دومین مرکز تحقیق و توسعه خود را در ترکیه افتتاح کرد، شروع به توسعه فناوری‌های خودرو‌های خودگردان و ترکیبی کرد.

ترکیه از طرف زنجیره تأمین، یک محیط حمایتی را ارائه می‌دهد. حدود هزار و ۱۰۰ تأمین کننده مؤلفه وجود دارد که از تولید OEM پشتیبانی می‌کنند. با رفتن قطعات به خطوط تولید کنندگان وسایل نقلیه، میزان بومی سازی OEM‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است.

ترکیه طی ۱۲ سال در صنعت خودروسازی رشد کرد

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  خودروسازی در ترکیه هم مثل ایران عمری حدود ۶۰ ساله دارد که خودروسازی ما قدمت بیشتری دارد. خودروسازی در ایران قدمتی ۹۰ ساله دارد که چند سالی می شود که به طور جدی روی آن کار می‌کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تا قبل از دولت اردوغان خودروسازی ترکیه به شدت تحت حمایت دولت به شکل تعرفه‌ای بود، یعنی دولت در قالب نظام تعرفه از خودروسازی حمایت می‌کرد و نتیجه آن این بود که تعدادی ماشین‌های قدیمی و بی کیفیت رنو و فیات تولید می‌شد.

زاوه افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که سیاست‌های حمایتی خود را بردارد و تعرفه را هم از محل ساخت خودرو برداشت و صرفا به شمار گذاری و مشخصات فنی مربوط کرد، یعنی در واقع دیگر مهم نبود که خودرو ساخت آلمان یا ترکیه است و مهم این بود که خودرو چقدر حجم موتور و چقدر مصرف سوخت دارد.

او ادامه داد: این سیاست باعث شد که خودروساز‌هایی مانند فیات و رنو هم در داخل ترکیه سعی کنند سیاست‌هایشان را عوض کنند و سرمایه‌گذاری را به سمت تولید خودرو‌هایی ببرند که بتوانند هم در داخل ترکیه و هم در بازار‌های بین‌المللی آن را صادر کنند، خود این موضوع منجر شد که یک زنجیره ارزشی از قطعه سازان بین‌المللی در ترکیه ایجاد کنند و میلیارد‌ها دلار سرمایه جذب کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: ترک‌ها به این شیوه  توانستند در واقع اقتصادشان را محدود به خودرو نکنند. پس از آن همه حوزه‌های دولتی این کار را انجام دادند و توانستند اقتصادشان را از یک اقتصاد متمرکز به داخل یک اقتصاد برون‌گرای صادراتی تبدیل کنند. این اتفاقی بود که در داخل ترکیه حدود ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاد و باعث شد ترکیه بیش از یک و نیم میلیون اتومبیل تولید کند که عمده آنها صادر می‌شود و بیش از ۱۴ تا ۱۵ میلیارد هم صادرات قطعه دارد.

زاوه افزود: حدود ۲ سال پیش دولت ترکیه در راستای حمایت محصولات ملی خود تلاش کرد که یک برند ترک ایجاد کند، ولی خود این کشور به این قضیه ورود نکرد یعنی در این کنسرسیوم به وجود آمده تحت حمایت مالیاتی و حتی تسهیلات دولت قرار گرفت، ولی دولت ترکیه نقشی در اجرا و مدیریتش بازی نکرد.

او ادامه داد: یک کنسرسیومی متشکل از ۵ سازنده تشکیل شد که تمام طراحان داخل ترکیه و حجم عمده ای از قطعه‌سازی بین‌المللی در آن  حضور یافتند و با یکدیگر همکاری کردند. پس از آن فرایند طراحی هم در خارج از ترکیه و در ایتالیا انجام شد و ترک‌ها یک پروژه درست را طراحی، نظارت و همکاری کردند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: ترکیه تلاش کرد تا بتوانند صاحب پلتفرمی شوند که این پلتفرم علاوه بر اینکه خودرو‌های الکتریکی خوبی را تولید می کند، خودرو‌های دیگری را استخراج کند. تاکنون برای این طرح حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا به خط تولید برسد.

زاوه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ترکیه توانسته خودرو ساز شود و ما نتوانسته ایم، گفت: این موضوع به نحوه نگاه ما به اقتصاد باز می گردد. در داخل کشور سال‌های سال است که گرفتار واژه‌های مجهولی شده ایم به طور مثال خروج ارز از کشور، واژه‌هایی هستند که فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار هستند که اگر در زنجیره جهانی تعریف نشود بدون نگاه به بازار بین المللی، قطعه را به هر کیفیت و هر قیمتی در آورده ایم که هزینه آن را مشتری پرداخت می کند.

او بیان کرد: ترک ها این ماشین را برای بازار داخلی خودشان طراحی نکردند بلکه آن را برای افزایش زنجیره صادرات طراحی کرده اند و در تلاش هستند مانند حوزه قطعه حضور داشته باشند. در گذشته ترکیه با برند فیات، رنو و اخیرا فولکس واگن و قبلا بنز حضور داشتند که هم اکنون برند ترک‌ را به آن اضافه کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: این نگاه به بازار‌های بین المللی و این عدم استفاده از ارزش‌هایی که واقعا یا ارزش نیست یا به شدت منحرف شده، در قالب ارزش باعث شده که همچنان در صنعت خودرو درجا بزنیم و محل انتقادات وسیع مردم باشد.

او گفت: ترک ها با ساخت این خودروها و قطعات سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز آوری با صنعت خودرو سازی دارند و به کمک این کار باعث اشتغال زایی زیادی شده اند.

ترکیه محل بسیاری از تأمین کنندگان قطعه جهانی است. بیش از ۲۵۰ تأمین کننده جهانی وجود دارد که از ترکیه به عنوان پایگاه تولید استفاده می‌کنند و ۳۰ مورد از آن‌ها در بین ۵۰ تأمین کننده بزرگ جهانی قرار دارند.

تولیدکنندگان خودرو بطور فزاینده ترکیه را به عنوان پایگاه تولید برای فروش صادراتی خود انتخاب می‌کنند. این امر با این واقعیت نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از تولید خودرو در ترکیه در سال ۲۰۱۸ به بازار‌های خارجی اختصاص یافته بود. بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو در همان سال از ترکیه به بازار‌های خارجی صادر شده است. علاوه بر این، ترکیه صادر کننده شماره یک خودرو به بازار‌های اروپا با ۱.۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ بود.

ترکیه با تولید کننده‌های بین المللی فورد، فیات کرایسلر، رنو، تویوتا و هیوندای که همه در این کشور فعالیت می‌کنند دارای یک بخش بزرگ در تولید خودرو است. اما در این تسهیلات، کارگران ترکیه در حال جمع آوری اتومبیل و قطعاتی هستند که از دور طراحی شده و ساخته شده اند و اغلب مدل‌های نهایی را به اروپا صادر می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۶
در انتظار بررسی: ۰
m
۰۲:۱۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو ترکیه به این صنعت، صنعت خودروسازی میگن . تو ایران بهش میگن صنعت فرغون سازی
یه زمانی کشورایی مثل ترکیه از ما عقب نر بودن زمان شاه چین از ایران کامیون میخرید شرکت هیوندای جنسیس ... آرزوش ساخت پیکان بود الان اون کجاست دو شرکت دزد ما کجا
محمد
۲۲:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فساد فساد فساد
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فعلن تو این اوضاع تحریمی پژو و پرایدم به زور تولید میکنن
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چون اونجا رقابت هست ولی اینجا انحصاریه دو شرکت خودروسازیه که هر آشغالی میسازن میندازن به مردم ما
پراید
۱۸:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فقط پراید دوگانه کم مصرف پر شتاب جت هم نمیگره س پایینی کافیه دستی بکشی یه دور میچرخه برات داشبورد جدید تازه یکی از راههای رسیدن به خدا رو نزدیک میکنه برات فقط پراید یورو ۴
رضا
۱۶:۳۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اونجا واردات ازاده وچون ازاده شرکتها خودرو سازی مجبورند کیفیت خودشونو بالا ببرند تا مشتری بخره ن اینجا ک یا از ما بخر یا نخرظلم در حق خریدار کنن ماشینم کالا سرمایه ای نیس
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خیلی عالی بود
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چرا حرف تو دهن ملت میزارید اتفاقا صنعت خودرو ایران خیلی هم از ترکیه جلوتر هست ، کی ترکیه میتونه برا فروش 25 هزار خودرو با قیمت نجومی که هنوز ساخته نشده و اصلا معلوم نیست ساخته بشه یا نه ، 5 میلیون مشتری دست به نقد پیدا کنه
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
عزیزم مگه صنعت خودرویی کشور از کدام کشورها جلو زده که از ترکیه عقب مونده باشه
حتی افغانستان هم خواهان خودروهای ساخت ایران نیست .
عرفان
۰۸:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
راه حل فقط آزاد سازی واردات خودرو است.تمام.
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خخخخخ جک جالبی بود.ایران اگه خودرو ساز داشت وضعش این نبود ایران با این معادن سنگ وزغال سنگ ومعادن نفتی اصلا نباید فقیر داشته باشه ولی بیشتر از ۷۰ درصد زیر خط فقرا چرا.
ناشناس
۰۳:۴۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ترکیه ایران خودرو و سایپانداره تنها دلیلش همینه
یوسف حسن
۰۲:۳۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مشکل ایران تویھ اقتصاد وصنعت وتجارت وکشاورزی وصادرات وواردات وووووھمچیز احتکار ھست
1995
۰۱:۴۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
یه جوری میگین چراخودروسازیمون ازترکیه عقب افتادکه انگارتوهمه عرصه های کشور جلوییم
محمد
۰۰:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سوالی که جوابش روشن تر از روز است ........؟40 سال پیش در مسیر درست اقتصادی بودیم وامروز نیستیم !
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مدیریت جهادی ترکیه مدیریت جهادی ندارد
007
۰۰:۲۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
شرایط ایران با ترکیه قابل مقایسه نیست
ایران تحت فشار تحریم قرار داره و ترکیه صابون هر چیزی رو به تنش مالیده که پول و سرمایه بدست بیاره و با بقیه کشور های جهان بدون محدودیت در ارتباطه
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
تحت فشار تحریم چند خودرو ساز داخلی هستیم و زانوش هر روز بیشتر از دیروز داره به گردن مردم فشار میاره
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چون فقط گیر دادیم به ساخت پراید:))
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مشکل صنعت خودرو ، گرانی و تورم در ایران قوای سه گانه هستند
دو روز ۱۰ مملکت رها کنند که هر کسی از نظر اقتصادی هرکاری دوست داشت انجام دهد و در این ده روزه محدودیت وجود نداشته هم قیمت ها واقعی می شوند و هم بزه اجتماعی کم می شود
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون مملکت صاحب نداره
الان باید ایران خودرو با هیوندایی مقایسه می شد نه با ترکیه
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ترکیه با تکیه به روحیه غیرت مردمش و درستکاریشون
سعید
۲۳:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام.پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس رو ببینید که چرا خوردوسازی پیشرفت نکرد وقدرت دست کیاست نمیزارن حتما ببینید.......ولی من شنیدم ودیدم سردارحاجی زاده با همکاری دانشگاه علم وصنعت اولین خودرو رو ساخته این روزا رونمایی میشه ان شاء الله که بیشتر روی بچه های داخل سرمایه گذاری بشه تا مغز ایرانی رو ببینن که چقدر برتره....درود بر شرف وغیرت حاجی زاده ما منتظریم تا خودروهای تراز سوار بشیم وبهش افتخار کنیم
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
توی ایران فقط دزدی بلدن همین و بس
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این چی سوالی
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی ایران خودرو و سایپا هر آشغالی به هر قیمتی عرضه کنند خریدار داره، مگر دیوانه شدند بروند دنبال تحقیق و توسعه.
نون اینجا، آب اینجا کجا بهتر از اینجا
نصیروند مغان گرمی
۲۱:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام.در برخی کشورهای خارجی هرکس بخواهد خودروی داخلی بخرد نصف قیمت ان را دولت در حمایت از تولید ملی می پردازد ولی در ایران خودرو را چندین برابر گران قالب مردم میکنند،تا کی این همه گرانی،دلال بازی،احتکار،انحصار طلبی دو شرکت ایران خودرو و سایپا که با سیاست لابی گری خودشان در حال گرانفروشی بیش از پنج برابری هستند.اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مصلحت آنها در مصلحت کشورشان است. نه اشخاص.
در ایران دزد و رشوه گیر محترمتر از کارگر و کشاورز است.
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خوشبحالشون
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
صنعت فرغون سازی نه خودرو سازی
فردین
۲۰:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به کجا رسیدیم با این مسولین بی کفایت
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آیا در ترکیه پیش فروش خودروبا مدت زمان دوساله به قیمت خون پدرخودروساز وحتی بالاتر از این قیمت وجود دارد ؟
این هم جواب سوال شما خودروساز می خواهد چندین برابر قیمت خون پدرش از ملت بابت یک گاری پول بگیرد چنین خودرویی را کدام کشور حاضر است از ما بخرد
حسین
۰۸:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خوب نخر ، وقتی خودت سواری بدی طرف هم استفادشو می کنه ، خودتون میرید سر و دست می کشید برا ثبت نام نتیجش هم میشه همین
تولید کننده
۱۹:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
در ایران ما کارمندان نهادهایی که در تولید نقش دارند مثل محیط زیست صمت بانکها و ... هر طور دلشان بخواد عمل میکنند هر کارمند یه تحریم کننده است.
Reza
۱۹:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مگه جلو بود؟ خخخ
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این که دیگه سوال نداره جانم!
تعجب کردی؟
این موضوع که دیگه "اظهر من الشمسه"!
از قدیم میگن:
هر چه کاشتی همان را درو می کنی.
انتظاری غیر از این داشتی عزیز؟
امیر محمد
۱۷:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مگه ایران جلو بود
a
۱۷:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دليلش تو همين اعلام اظهار نظرها و نماش اون معلومه
امید
۱۷:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز اگر از واحدهای تولیدی وتجاری ترکیه وامثال آن خبر داشته باشید خواهید دید که همه مدیران و رییسان بخاطر کارایی و خلاقیت ومدیریت بسیار خوب انتخاب شده اند نه از روی روابط و پارتی بازی . ودر ضمن دولت و سیاستگزار محیطی سالم و رقابت پذیر برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرده . وحرف وعمل مسئولان یکی هست . و ده ها مورد دیگر.
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
صنعت خودرو ایران صنعتی بسته است، بسته و وابسته !!!!!!
و رقیبان ضعیف و بسیار ضعیفی دارد.
شک نکنید هر آنچه هست فریبکاری است زیرا که این تولید کم و انحصاری کفاف بازار بزرگ و متنوع ایران را نمی‌دهد.
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
صنعت خودرو ایران صنعتی بسته است، بسته و وابسته !!!!!!
و رقیبان ضعیف و بسیار ضعیفی دارد.
شک نکنید هر آنچه هست فریبکاری است زیرا که این تولید کم و انحصاری کفاف بازار بزرگ و متنوع ایران را نمی‌دهد.
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خودروسازی کشوری بزرگ همچون ایران که به تولید ده ملیون در سال نیندیشد ،خودروسازی نیست یا به بیانی دیگر خودروسازی کشوری که به ده ملیون در سال نرسد خودروسازی نیست.
محمد امین
۱۷:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چی نبوده که عقب نیفتاده باشیم که این دومیش باشه
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
افزایش برندهای خودروسازی و افزایش وگسترش تولید و خطوط تولید در جای جای ایران و داشتن قطب‌های خودروسازی بنام قطعه سازان و رقابت شدید بخش خصوصی و دولت و نه همکاری و همدست بودن همه در مافیای قیمت و کیفیت.
محسن
۱۷:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سرمایه گذارش پیدا ش من ی تیم جمع میکنم خودروی در هد پورشه تایکان میسازیم
Reza
۱۶:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ما چی مون از دنیا عقب نیست که حالا زدین عقب موندن خودروسازی؟

تو همه چی عقب هستیم به خصوص شاخص زندگی که تو ایران عقربه رو فلاکت بار هست
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خودروسازان از نظامیان بیاموزند و آنان را الگوی خود قرار دهند که از هیچ به اوج قله دانش و فناوری رسیدند از وابستگی به چند کشور برتر و چند نیروی نظامی برترند و ابرقدرتها را زمینگیر کردند.
اگر خودروسازان ذره ای و تنها ذره ای از تعصب و تلاش و باهوشی نظامیان را داشته حالا همپای بنز و تویوتا و رنو و دیگر شرکتهای خوب و برتر جهان بودند و اینقدر ملت را نمیدوشیدند.
کامران
۱۲:۴۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آدرس غلط نده عمو.خودرو ساز مگه خصوصیه؟؟؟ خودروساز خود فقط چون میخواد زیر بار مسئولیت نره کلمه خودرو ساز رو به خورد مردم داده
پبدنی بختیاری
۱۵:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تولید ناکافی
تزریق قطره چکانی خودرو به بازار
نظارت ناکافی و رها شدن افسار دو خودروساز
و خود به خود ،جولان دلالان در بازار.
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یک علت داره و اونم مافیای خودرو هست که سال هاست مثل اختاپوس روی صنعت خودرو افتادن و زور هیچ دولت و مجلسی هم به این اژدهای هفت سر نمی‌رسه
مرتضی
۱۵:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شما یکماه با مردم ترک زندگی کن عشق به وطن و دلسوزی اونها رو با ایران مقایسه کن جواب میگیری
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون ما ایرانی هستیم :)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
در بخش مسکن هم ترکیه خیلی پیشرفت کرده چون دنبال دلالالی نیست نمیاد بیخود مسکن و خودرو را گران کند در ایران حکومت طی چند دهه گذشته فقط دنبال این بود تا دلالان ضرر نکنند مثلا بجای تولید مسکن وام را زیاد میکند و به دلالان جایزه میدهدترکیه کجا در بخش مسکن و خودرو آنقدر دلال بازی دارد
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظر من ترکها در صنعت خیلی پیشرفت میکنن ، چون به صنعت علاقه مند اند .
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دیگه ارزش نظردادن هم نداره.
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟
یکی از مهم‌ترین سوالات خریداران خودروی ایرانی، چراییِ عقب‌ماندگی صنعت خودروی ایران از دیگر کشورهاست.؟؟؟ ....کشور های دیگر اینقدر اقا زاده و داداش و دختر خانم و داماد و ژن برتر و مافیا و سلطان و از ما بهتر و قوانین خلق الساعه و....... ندارند!
رضا
۱۴:۲۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مدیریت غلط در سیستم ما کی میخواهیم درست کنیم این سیستم نمیدونم
عبدالهی
۱۴:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خودروسازیی که بر پایه فریب و نیرنگ باشد از این بهتر نمیشود.
وقتی تولید خودروسازان ایرانی قطره چکانی و تولید بصورت گسترده و عمده نیست ،دلالان حاکمان بازارند!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون دولت فکر جیبشه
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون انها با مردم صادق هستند. شما یک قوطی حلب 17 کیلوی دزست. میکنید نزدیک به 100 میلیون میفروشید.پول از مردم میگیرد 10 بخش تقصیم میشه
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مونتاژ بیکیفیتها یعنی تولید ملی !!!!
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جواب این سئوال رو فقط کسانی نمیدانن که از کره دیگه آمده باشن.
ایرانی
۱۷:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بقول ظریف مردم خودشان سال ۵۷ انتخاب کردند که خیلی دیندار تر از بقیه ی دنیا باشند و نتیجه اش شده این که هنوز روزای خوشمان است
محسن
۱۲:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جواب که از روز روشن تره:

ایجاد رانت با بسته نکهداشتن بازار و ایجاد محیط حمرانی خودرو سازان داخلی به بهای گزاف ریخته شدن هموطنان بی گناه در خوردروهای 100% نا ایمن. انشاالله حداقل در روز قیامت در محضر خداوند باید پاسخگویی این خونهای ریخته شده باشند
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ایشالله
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا نمی گین روابط بین الملل هم مهمه.اخه با کشوری که ارتباط نداشته باشی چطور باید سرمایه جذب کنی.خودتون میگید کلی سرمایه گذاری خارجی شده!وزارت خارجه کشورشون در خدمت تولید داخلی است.
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چه ربطی داره یارو تلاشی برای زنده بودن نمیکنه .میگه با همسایه ارتباط ندارم. نه برادر تا زمانی که منتظر هدایت از خارج باشی و نیازمند اوضاع بدتر میشه.
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چقدر ساده لوحانه و يك سويه تحليل ميكنيد. وقتي فروشنده خودرو چيني براي ما ناز ميكند و به بهانه تحريم كالا نميفروشد شما دم از بنز و فيات و ب ام و ميكنيد؟
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آخه این چه سوالی هستش.
سوال از اساس اشتباهی.
مگه ایران خودروسازی داشته.
بعد انقلاب ما مونتاژ کار بودیم.
نه تولید کننده.
خودروسازی ترکیه رو نمیخاد با ما مقایسه کنید اگر بکین ونزوئلا شاید بخوره.
سایپا از پراید به چی رسید.
الان زه دورش شده اکشن.
خجالت نمیکشین به ارابه مرگ فرغون اعظم میگین ماشین یا اتومبیل.
سایپا و ایران‌خودرو ، خودروسازی نیستن.
خط تولید شرکت‌های خارجی مثل پژو و کیا بودن.
فقط هم یه عقب ماشین علاقه دارن، چرا؟
ترکیه خودروسازی داره بله درسته و خیلی هم از ما جلوتره . چون رانت ندارن چون هر ارابه ای رو به خورد ملتشان نمیدن.
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
احسنت
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
موافقم
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
درشرکتهای خودروسازی خارجی کارشناس خبره ومدیران کاردان راس کارهستند
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ماهم کارشناسان خبره در رانت و اختلاس و دروغ و وعده های پوچ داریم .
این به اون در
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جوابش معلومه یکهفته دولت روحانی مدیریت ترکیه رابدست بگیرد نه تنها صنعت خودرو بلکه کل ترکیه بفنامیرود
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
نیست تو دولتهای قبل همه چیز خوب بود
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خودرو سازی از اولش همین بوده بدتر شده گرونتر شده بهتر نشده.هنوز هر روز یه تاب به پراید میدن به عنوان مدل جدید میدن تو بتزا
علی
۱۱:۵۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا نداره.
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ایشالله داره
کاوه
۱۱:۳۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
علی برکت اله
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ایشالله علی برکت اله
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ترکیه 12 ساله رشد کرد!
سایپا بعد از 20 سال زه پرایدش را حذف کرد! بعدش هم رادیو را حذف کرد!
ماشالله داره این پیشرفت!
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون ملت عاقل !! یورش بردن واسه خرید پراید
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چون ملت بیچاره توان خرید ماشین خارجی وگرون ندارن .هیچکس بدش نمیاد ماشین خوب سوار شه
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اگرنفس کشیدن هم پولی بود، دولت تابه حال با کمال خوشحالی انجام داده بود وکل مردم راازنفس می انداخت،، تا نظام به تنهایی همه چیز رابالا بکشد ویکه تازی کند!؟!؟!
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی خودروساز پول مردم را میگیرد و خودرو پیش فروش میکند بدون آنکه قیمت قطعی آن مشخص باشد و زمان تحویل هم به بهانه های مختلف از تعهدش سر باز میزند و پولهای مردم را در جاهای دیگر سرمایه گذاری میکند و به هیچ نظارتی تن نمیدهد
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون خودروسازها ودولتی هاکه باآنهاشریکندفقط به دنبال سودبیشترندنه خودرو باکیفیت وبادوام
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
رئیسی لطفا دست این ها را قطع کن.مردم را از شرشان نجات بده.
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یادش بخیر اون موقع هم که بعضی از تحریم ها باز شد این خودرو ساز ها دوباره رفتن دنبال پژو سیتروئن شرکتی که حتی ماشین هاش داخل اروپا فروش خوبی نداره و در آستانه ورشکستگی بود که دوباره خودرو ساز های ایران کمر همت بستن و با پول مردم این شرکت رو از ورشکستگی نجات دادن و با خرید محصولات بیست سال پیش این شرکت نشون دادن که ما ایرانی ها فقط میخوایم یه چیزی سوار شیم کیفیت اصلا برامون مهم نیست
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آی گفتی!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
انحصار
انحصار در ایران بیداد می کند حتی برای خوردن آب
کلثوم کرمیان
۱۱:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
حرف حق ق ق ولی کو گوش شنواااااااا
اا
۱۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آفتاب ازکدوم طرف دراومده امروزاصلاخبرنداری؟
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مشکل رانت و مافیایی هستش که ایجاد شده یه سری به مردم میگن نخرین تا ادب شن خب برادر من شاید نیاز تو به ماشین ضروری نباشه کسی که کارش به ماشین وابسته هستش مجبوره بخره بعدشم مشکل مردم نیستن مشکل کسایی هستن که حتی اجازه یه انتقاد کوچیک علیه مافیا خودرو نداده و اگر مستندی هم در این باره بخواد پخش شه جلوش با شکایت مافیای خودرو گرفته میشه
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
احسنت
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ایشالله نمیشه
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دولت و خودروسازها باید بخواهند تا بتوانند خودرو با کیفیت بسازند.
ساختن یه چهارچرخی باکیفیت از ساختن ناو ویا ماهواره ویا موشک ویا پهپاد و... که سخت تر نیست!!!!
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عوضش ما زمین میخریم فردا میشه دو برابر تو بانک میزاریم ماهیانه پول میده کشور شده دلال بازی دیگه اشتیاقی واسه سرمایه گذاری نمیمونه فرد کارخانشو میفروشه میاد دلالی چون بی در وپیکر بهت سود میده انتظار هیچی از این مملکت نداشته باشین
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تو چی ما پیشرفت کردیم که ؟
زعفران ؟ پسته ؟ برنج ؟ معادن ؟ خاویار ؟ تو خیلی چیزها اولین تولید کننده هستیم
و سهم ما تو دنیا آخره متاسفم واسه خودمون
هنوز تو بسته بندی مشکل داریم کارتن از ترکیه وارد میکنیم
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
قیمت خودرو پراید که شما تو سایت تون گذاشتید با قیمت نمایشگاه خودرو ۲۰ میلیون اختلاف داره چرا اکلی قیمت میارید
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
قیمت خودرو پراید ۷ سکه بیشتر نیست ناشناس
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خودرو سازی ما هزار تا صاحب داره هر کی فقط به فکر تولید پراید و سود بالای اون هستن و اگر تصمیمی هم بر کیفیت خودرو گرفته میشه سریعا وتو میشه بابت سهام داران
زمانی که ما خودرو تولید میکردیم ترکیه هم نمیتونست تولید کنه
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون اگر پژو و رنو نبود پراید هم نبود فقط پیکان تولید ملی بود
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چقدر ساده ای. پیکان هم مال انگلیس بود.
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شما باید فک و فامیل یکی از این مونتاژکارها باشید
الهی به نام تو
۰۹:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام
این که چیزی نیست تا چند سال دیگه تیتر خبر شم میشه چرا خودرد سازی ایران از عراق و افغانستان جا ماند؟
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آفرین،احسنت،دقیقا همینجوری میشه این خودروسازی سرهم بند و مونتاژ.
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
همین الانشم موندن
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بجز درصنعت دفاعی درهمه بخشها ازهمه کشورها 40 سال عقبیم. فقط خودروسازی نیست. مسکن نمونه بارزش.اشتغال ازون بارزترش .ارزش پول ملی حتی ازسومالی و تیمور شرقی عقب تریم.وووووووووووووووو درحالیکه ازذخائر زیرزمینی ونیروکاری وخبره هیچی کم نداریم.
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ترکیه به اندازه یک نیشگون تحریم شد لیر سقوط کرد. چقدر توانایی تحمل این تحریم ها را دارد!! قدرت اقتصاد در این شرایط مشخص می شود.
بختیاری
۱۶:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تحریم ترکیه تحریم نبود زنگ تفریح بود.
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تحریمش ۱۰ روز هم طول نکشید.سیاستمدارای ترکیه حلش کردن .حالا یا با نرمش یا با تهدید.کمی ازشون یاد بگیریم بد نیست
محمد ن ک
۰۹:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دلیلش اینست که به دلیل محدودیت واردات خودرو و گمرکی سنگین،رقابت در داخل بین خودروسازان نیست و همین باعث میشه 2 دیو خودروسازی کشور سرمایه گذاری اصلا توی برنامشون نباشه و خیالشون راحت باشه که هر بنجلی و هر هر ارابه مرگی تولید کنند مردم مجبورند بخرند.
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برای‌اینکه‌اونی‌که‌باید‌داخل‌خودروسازی‌باشه‌نیست‌واونی‌که‌نباید‌باشه‌هست
‌(دولت)
محمود
۰۹:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام .‌خودروسازان ترکیه ای یا بهتر بگم دولت ترکیه خودرو سازی خود را خصوصی کرد مجبور به پیشرفت شوند ولی با کمال شرمندگی دولت بی تدبیر ما سعی در دست بردن در جیب مردم است ، به امید سقوط و نا امیدی دولت بی تدبیر .
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بله خصوصی سازی خیلی خوبه ولی به اهلش بدن
نه اینکه بعد یکسال خبر از نابودی و اخراج کارگران شنیده بشه و اموال کارخانه رو به ضایعاتی بفروشن متاسفانه ۷۰ درصد خصوصی سازی نابود شده همین بلا سرشون اومده
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خصوصی سازی به سبک احمدی نژاد. نتیجه همین شد که گفتید جناب ۱۰:۳۸
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یکی اینکه قیمت تمام شده بالا یکی مغرور شدن خودرو ساز یکی زنجیره تولید و بازیافتی نیست
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برای اینکه مسؤلین به منافع شخصی فکر می کنند
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چون که مدیران ترکیه جلسه واسه کیفیت و پیشرفت خودرو میزارن
مدیران ایران جلسه واسه قیمت و چگونگی گران کردن خودرو میزارن از کیفیت کم میکنن به قیمت اضافه همین
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا ایران نمی توانند خودرو بسازد چون درایران آدم های مال مردم خور در خودرو سازی و پشت سر این قضیه سرکار هستند تنها دلیلش همینه.
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تازه میگی چرا
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ما چسبیدیم به پراید و پژو۴۰۵ و فقط چراغ و داشبورد عوض میکنیم و طراحان خودروسازی ما بیشتر از این سواد ندارن، بعدش میخوایین پیشرفت کنیم
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
طراحان حرفه ای و خوب زیاد داریم . طرح و ایده خلاقانه و بسیار جدید فراوان داریم
سیاوش
۰۸:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بهتون قول می دم صنعت خودرو سازی ما هم توی ده سال آینده رشد چشم گیری کنه اتفاقات خوبی داره می افته مخصوصا اگه یه دولت خوب و انقلابی سر کار بیاد
الهی به نام تو
۰۹:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
نه دوست من تا وقتیکه خودرو سازهای ما محصول چند سال آینده را پیش فروش میکنند و پول آن هم جلو جلو میگیرند و قیمت اصلی رو زمان تحویل به قیمت روز حساب میکنند و موقع تحویل هم هر خودرویی که دارند و با هر رنگی تحویل میدن باز ملت همیشه در صحنه ایران برای ثبت نام صف میکشند، شما هم اگر جای مسئولین و مدیران بودید هیچ هزینه ای بابت ارتقاء محصولاتتون نمیکردید.
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بزک نمیر بهار میاد
کمبزه با خیار میاد
هادی
۰۸:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بخاطر یه مشت بی سواد
حسن
۰۸:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چی که عقب نیفتاد ؟
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
كلمه ي -خودروسازي -رو از اين تيتر حذف كنيد،بسيار جامع تر ميشود!!
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
کدام خودرو سازی ترکیه صنعت خودرو سازی ترکیه هم مونتاژی است از ترکیه الگو نگیرید
سعید
۱۴:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من هم موافقم ، در این گزارش هم صراحتا عنوان شده که تنها کارخانه های مونتاژ شرکتهای اروپایی برای استفاده از نیروی کار ارزان در ترکیه مستقر شدند و نمیشه به این گفت صنعت خودرو ملی . شاید کره نمونه مناسبتری برای مقایسه می بود چون از مسیر مونتاژکاری خیلی زود و با برنامه و هدف مشخص عبور کرد و امروز خودش صاحب برند شده و دیگه مونتاژکار خودروهای غربی نیست .
انتقام
۲۰:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خوابی با بیداری با خودتو به خواب زدی
جوکر
۰۳:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
توگ ماشین ملی تورکیه رو تو عکس مشاهده میکنی یا هنوز خوابی
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ما هم همیشه فقط تماشاچی
ایرانی
۰۸:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این چهار اقدام را انجام دهید تا یکی از خودروسازان بنام منطقه شویم:
1- عادی سازی روابط تجاری با دنیا و جذب سرمایه های خارجی
2- جذب تکنولوژی خارجی و شراکت با شرکتهای خودروساز و قطعه ساز جهانی
3- عدم حمایت بی حد و حصر از خودروساز داخلی
4- ورود خودروخارجی با تعرفه معقول برای افزایش رقابت
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چه جالب ،چقدر باهوش!!!
سیاوش
۱۰:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چشم
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جذب سرمایه های خارجی???
1000دلار بیاره 4000,000 تومان بگیره
بعداز 2 سال4000,000 تومان بده 200دلار پس بگیره???مگه دیوانیه?
رامین
۰۸:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بر اساس تجربیات و تحقیقات گسترده ای که انجام شده هر شخص یا شرکتی که قصد دزدی از یک عده ای دارد سعی میکند که جنس ضعیف تولید و تهیه کند چون معتقدند که سود توی آشغال هست!!!!
یه اصطلاحی هست بین خودشون که میگن "همش سوده"
پراید - 206 - تیبا - پژو - ساینا و .......
تمام ماشین های تولید داخل همش سوده...
والا پدربزرگم میگفت ناصرالدین شاه پراید سوار میشد....