به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرش را بالا نمیآورد، اشک در چشمانش جمع شده بود، برای مردی در سن او اشک ریختن معنای دیگری دارد، آن هم به خاطر خجالتی که از خانواده خود میکشد. میگوید نمیتواند امشب به خانه برود، اگر هم برود نمیداند چگونه در چشمان همسر و دخترانش نگاه کند. چگونه به آنها بگوید که بعد از سالها خدمت، یک شبه بیکار شده است.
او تنها نیست، چند نفری از آنها مقابل چشمان ما صف کشیدهاند و چند نفری هم پشت میزهایشان در شرکت آبادان نشستهاند. قرار است همگی آنها که تعدادشان به بیش از ۶۰ نفر میرسد، به زودی بیکار شوند. آن هم با تصمیم جدیدی که مسئولان شرکت گرفتهاند. تصمیم برای تعدیل نیروها، برای قطع همکاری برای آنها که ۳۰ سال خدمت شرافتمندانه داشتند و حالا قرار است به قول خودشان «شهردار زنجان» شوند.
هنوز از اخراج ۲۳ نفر از همکارانشان ۳ ماه هم نمیگذرد؛ ۲۳ نفری که نه سنشان به بازنشستگی رسیده بود و نه تا امروز حق و حقوقشان پرداخت شده است.
این قصه پر غصه این روزهای کارکنان شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان است، شرکتی که این روزها شبیه نامش آباد نیست. بزرگترین شرکت حمل و نقل کشور که حال و روز خوشی ندارد. پروندههای مربوط به مفاسد رخ داده در مسئولان قبلی در حالی همچنان باز است که حالا خبرهایی در خصوص تعدیل نیروها و تعطیلی احتمالی آن به گوش میرسد.
همین موضوع موجی از نگرانی را در میان ۷۰۰ کارگر این شرکت به راه انداخته است، آنها میترسند همان بلایی که در گذشته بر سر کارکنان شرکتهای سوسنگرد و بستان آمد بر سر آنها هم بیاید. یکی از همین کارگران میگوید: از چند وقت پیش قراردادهای ما ابتدا از یک ساله به ۶ ماهه، سپس به ۳ ماهه کاهش یافت و حالا هم قراردادهای یک ماهه را جلوی ما میگذارند تا امضا کنیم. وی با اشاره به اخراج ۲۳ نفر از کارگران آبادان از ابتدای سال ۹۹ تا کنون گفت: مسئولان شرکت به ۶۰ نفر دیگر هم اعلام کردهاند که نیازی به آنها ندارند و قرار نیست قرارداد آنها را تمدید کنند.
نکته مهم در اقدامات شرکت آبادان این است که این شرکت هنوز نتوانسته با کارگران اخراجی خود تسویه حساب کند و مطالبات آنها را پرداخت کند.
آنها هم که هنوز اخراج نشدهاند میگویند قراردادشان یک ماهه شده و امنیت شغلی ندارند. از میان کارگران یک نفر جلو میآید و میخواهد حرفش را بشنویم. گویا قبلا در شرکت آبادان هم مسئولیتی داشته. میگوید شرکت مشکل مالی ندارد، مشتریان ثابت خود را دارد و درآمدش کاهش نیافته است. با این وجود تقریبا تمامی مزایایی که در گذشته علاوه بر حقوق به کارگران پرداخت میشد، مدتهاست که پرداخت نمیشود. دیگر خبری از ۲ پاداشی که سالیان سال داده میشد و کارانهای که بر اساس کیلومتر کارکرد به رانندگان پرداخت میشد، نیست. همینها کارگران را نگران کرده، نگران اینکه بزرگترین شرکت حمل و نقل ایران در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
طبق آمارهای موجود تعدادی از کارکنان این شرکت از ابتدای سال ۹۸ و همزمان با تعیین مدیرعامل جدید تعدیل شدهاند و حالا قرار است ۷۰۰ نفر دیگر هم بیکار شوند آن هم در شرایط اقتصادی کنونی. این روزها که کار به سختی برای جوانان یافت میشود، حالا قرار است ۷۰۰ آدم میانسال هم بیکار شوند و در به در دنبال شغل بگردند.
اما نکته مهم این است که چرا شرکتی با این سابقه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است؟ ۲۸.۵ درصد سهام شرکت آبادان به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل ایران متعلق به وزارت صمت (بازرگانی سابق) و ۷۰ درصد دیگر آن نیز متعلق به یکی از هلدینگهای زیرمجموعههای شستا است، البته ۱.۵ درصد سهام این شرکت نیز متعلق به کارگرانی است که حالا نگران بیکاری و تعطیلی شرکت خود هستند. گرچه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی اعلام کرده که به شرکت آبادان نیاز دارد، اما شواهدی دیگر نشان میدهد که تعطیلی آبادان نزدیک است.
یکی از این شواهد این است که زمین اصلی شرکت که ساختمان مرکزی هم در آن بنا شده است، ۳ روز پیش از آغاز سال ۹۹ و در تب و تاب عید و شیوع کرونا به فروش رسیده است. طبق اسناد به دست آمده هر ۲ زمین شرکت آبادان در کیلومتر ۵ جاده قدیم کرج به شرکت «سیمان تأمین» از زیرمجموعههای شستا فروخته شده است. جالب اینکه سیمان تأمین اتفاقا بیشترین سهم را در این شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی دارد؛ اسنادی که به زودی باشگاه خبرنگاران جوان جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد کرد.
شرکت آبادان حتی پیش پرداخت ۵۰ میلیارد تومانی هم در این خصوص گرفته است. همه این اتفاقها نشان میدهد که شرکت آبادان به زودی تعطیل خواهد شد، شرکتی که همین دو سه سال اخیر پروندههای زیادی با موضوع فساد اقتصادی برای آن و مدیران سابقش باز شده است، پروندههایی که به خودکشی مشکوک مدیرعامل سابق این شرکت ختم شد و هنوز هم بعد از گذشت بیش از ۲ سال مختومه نشده اند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
ابرویی برای ابادان باقی نمانده
چرا قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که سراسری هستش اجرا نمی شه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عالی و سلطانی و نفر تدارکارتشون و ........ می گمااااااااااا
حمل ونقل آبادان حمال کارخانه های سیمان نیست تخصص آبادان حمل و نقل است. چرا آبادان را مجبور به حمل سیمان می کنید که آخر سر کامیون ها نابود شود.
لطفا فیش حقوقی آقایان الف و سین و ی رو بررسی نمایید.
از دستگاه حقوقی وقوه قضاییه تقاضا میشود که اینان را به اشد مجازات برسانندوحقوق کارگر بیچاره زا از حلقومشان بیرون بکشند.
مابچه هارو بیرون میکنند تا اقوام دزدشونو بیارن سر کار.
از آقای رئیسی خواهشمندیم شخصا خودشان ورود داشته باشن.
آیا پاداش اختلاس استخدام خواهرزاده با حقوق و مزایای غیرقابل باور است ؟؟؟؟؟؟ هدف چیست ؟؟؟؟؟؟
یدالله فوق ایدیهم
کارگران مظلوم بی گناهی که پارتی نداشتند در لیست گذاشته شدند.
بنده یکی از اون ۲۳نفری که ناحق بیرونمون کردن هستم.با۱۴سال سابقه کاری الان با این شرایط کرونا ونبودن شغل با سن ومدرک تحصیلی بیکار شدم.الان با پدری زمین گیر وبیمارویک بچه ای که تازه بدنیا امده من چیکار کنم؟
اگر کسی هستش لطفا به داد این پرسنل بیچاره فکری بکنه.
تازه خبر شنیدیم که همکارای دیگرمان هم به ناحق وبی دلیل قطع همکاریشان را زده اند.
3 ماه بدون حقوق و عدم تسویه حساب توسط شرکت شرایطمو هرروز سختتر میکنه
با این روال چیزی برای کارگران به عنوان صاحبان اصلی باقی نخواهد ماند
اقتصادی وکرونایی سفره کارگران این شرکت هرروزکوچک وکوچکتر میشود انشاله نهادهای مربوطه
ورود کنند واجازه ندهند بیت المال حیف ومیل شود
شرکت ها را یا می فروشند و یا سهام آنها را واگذار می کنند.
تو رو خدا یه گزارش هم از وضع شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس تهیه کنین از روزی که به بخش خصوصی واگذار شده معلوم نیست چه به سر شرکتی با این همه سرمایه آوردن که حتی حقوق رو سر وقت نمیدن چیزی نمونده ما هم به سر نوشت کارگران شرکت آبادان دچار بشیم