سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خلبانان ایرانی با چه جنگنده‌ای آموزش می‌بینند؟ + تصاویر

همه خلبانان ایرانی با جنگنده‌های کاملا بومی آموزش می‌بینند.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئله آموزش و دوره‌های مورد نیاز برای اینکه یک فرد آماده ورود به چرخه خلبان شدن باید طی کند همواره یکی از مسائل مهم و موردتوجه همه کشور‌ها به خصوص مسئولان کشورمان است.  این آموزش ها به ویژه در حوزه نظامی باید محرمانه باشد چراکه اگر این اصل محرمانگی رعایت نشود بسیاری از تاکتیک ها و تکنیک ها افشا می شود و دیگر کارایی ندارند. 

آموزش خلبانان ایرانی پیش از انقلاب اسلامی

کشورمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام امور نظامی از خرید و تهیه تسلیحات تجهیزات گرفته تا آموزش به کشور‌های خارجی به ویژه آمریکا وابسته بود. بیشتر خلبانان ایرانی در آن زمان برای طی آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته به آمریکا و در برخی اوقات به پاکستان می‌رفتند. اما انقلاب اسلامی که پیروز شد، رفتیم به سراغ بومی سازی همه مسائل به ویژه امور نظامی.


بیشتر بخوانید


در آن زمان،  آمریکا ایران اسلامی را در همه ابعاد تحریم کرد که امور نظامی نیز از آن جمله بود. دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته که عراق به ایران حمله کرد و ما نیاز داشتیم تا خلبانان جوان را با خلبانان شهید و بازنشسته خود جایگزین کنیم. اما دیگر نمی‌توانستیم از آموزش دیگر کشور‌ها استفاده کنیم چراکه در امور نظامی نیز همچون سایر امور تحریم شده بودیم و باید از توان داخلی استفاده می‌کردیم. اما جنگ شروع شد و یک دقیقه هم برای ما بسیار ارزشمند بود پس باید از خلبانان باتجربه برای آموزش جوانان استفاده می‌کردیم.

این موقع بود که خلبانان باتجربه که هم آموزش دیده و هم ماهر بودند و در برخی اوقات نیز در بزرگترین عملیات‌های جنگ مانند حمله به اچ ۳ حضور داشتند، وارد چرخه آموزش شدند. آن‌ها در کنار کار خود یعنی حضور در جنگ تحمیلی و مبارزه با رژیم بعث در ساعات فراغت خود جوانان ایرانی را آموزش می‌دادند. اما مشکل ما فقط نبود کشور خارجی برای آموزش‌ها نبود بلکه در کنار موضوع آموزش‌ها به تجهیزات مناسب آموزش هم نیاز بود.  

آموزش خلبانان جوان ایرانی در دوران با همان تجهیزاتی انجام می‌شد که از آن‌ها برای شرکت در عملیات‌های هوایی استفاده می‌شد. این کار چند عیب داشت؛ نخست، نیاز فوری به این جنگنده‌ها برای عملیات‌های ضربتی، دوم این بود که در صورت استفاده از جنگنده‌های عملیاتی برای آموزش عمر این جنگنده‌ها به سرعت کاهش پیدا می‌کرد. کاهش عمر قطعات این جنگنده‌ها در دوران جنگ اصلا به نفع ایران نبود، چون که کشورمان به قطعات حساس دسترسی نداشت و به سختی آن‌ها را تهیه می‌کرد. اما متخصصان با فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی قطعات حساس و حیاتی را در دوران جنگ و در مجتمع‌های جهاد خودکفایی تعمیر و نگهداری می‌کردند.

سال ۶۵ که شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش شد، با راه اندازی مجتمع اوج نهاجا با تمرکز این فعالیت‌ها آن را به یک روند کاملا علمی و مبتنی بر تحقیق و توسعه تبدیل کرد. همین جا بود که شهید ستاری به عنوان یک نخبه به فکر افتاد تا سراغ ساخت هواپیمای بومی برود. این فکر هم به این دلیل بود که ایران دانش و توان ساخت و اورهال قطعات را به طور کامل بومی کرده بود و می‌توانست از طریق مهندسی معکوس به سراغ ساخت هواپیما نیز برود.  

او نخست پروژه آذرخش را کلید زد و مرحوم مهندس ثنایی را به عنوان مسئول پروژه انتخاب و خود نیز آن را به دقت پیگیری کرد. اما آذرخش یک جنگنده نظامی و تهاجمی بود و نمی‌توانست خصوصیات مورد نیاز جت‌های آموزشی را به طور کامل تامین کند. پس پروژه ساخت یک جنگنده بومی آموزشی در وزارت دفاع کلید خورد تا نیاز‌های آموزشی ایران با آن رفع شود.

جنگنده آموزشی سیمرغ

این جنگنده آموزشی در دهه ۸۰ و بر پایه پلتفرم جنگنده اف ۵ اِی ( F - 5 A) در صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) طراحی و ساخته شد. اما برای نخستین بار سال ٨۴ و در نمایشگاه هوایی کیش به نمایش عمومی درآمد.

طرح کلی 

روند طراحی و ساخت آن نیز بدین گونه بود که مهندسان ایرانی ابتدا با استفاده از نمونه آمریکایی مشغول به مطالعه برای ایجاد تغییراتی در جنگنده اف ۵ اِی (F - ۵ A) شدند. اما این کار که بتوان یک جنگنده تک سرنشینه را به نوع دو سرنشینه تبدیل کرد کار بسیاری سختی است. عموما جنگنده‌های آموزشی باید کابین دو نفره داشته باشند که در کابین عقب استاد خلبان و در کابین جلویی نیز دانشجوی خلبانی قرار بگیرند. در این حالت استاد می‌تواند با دقت بالا تمام آموزش‌های مورد نیاز را به دانشجو ارائه کند و به طور کامل بر این آموزش‌ها و اجرای آن نظارت داشته باشد.   در طراحی این جنگنده نیز این مولفه درنظر گرفته شد تا در هنگام ساخت لحاظ شود.  

موتور و پیشرانه

قسمت موتور و پیشرانه نیز مهم‌ترین بخش از هر جنگنده‌ای است که باید به دقت طراحی و ساخته شود. کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی در این قسمت می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در طراحی جنگنده سیمرغ نیز به این موضوع توجه خاصی شده و طراحان در طرح نهایی با افزایش قطر دریچه موتور می‌خواستند تا این جنگنده در مدت زمان کمتری به سرعت موردنیاز برای نشست  و برخاست دست پیداکند. در خصوص اینکه آیا برای سیمرغ از موتور جدیدی استفاده شده یا خیر؟! اطلاعاتی در دسترس نیست و به احتمال زیاد از همان نمونه آمریکایی نیز در نسخه‌های اولیه آن استفاده شده است.  

کشورمان که از سال‌ها قبل به تکنولوژی طراحی و ساخت موتور‌های جت و پشرفته دست پیداکرده است امروز می‌تواند در صورت تمایل می‌تواند از موتور ملی اوج استفاده کند.

کانوپی و طلق محافظ کابین

کانوپی و یا طلق محافظ کابین نیز از دیگر مواردی است که وجود آن در هواپیما ها و علی الخصوص برای ایمنی خلبان و کمک خلبان بسیار اهمیت دارد. در این جنگنده کانوپی کاملا بومی و در داخل کشورمان با مواد با کیفیت طراحی و ساخته شده است.

صندلی پرّان یا اجکت

صندلی پرّان نیز از آن دست تجهیزاتی است که برای سلامتی و ایمنی خلبان بسیار اهمیت دارد. صندلی پرّان یا اجکت باید به نحوی دقیق عمل کند که در صورت نیاز به سرعت ضربتی و فوری عمل کند تا از سلامت جان خلبان حفظ و حراست شود. صندلی‌های نمونه اولیه این جنگنده از نوع K-۳۶ D است که با توجه به دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت و طراحی این بخش حیاتی استفاده از نمونه‌های بومی به شدت توصیه می‌شود.

صندلی پرّان سریر یک صندلی بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که در داخل تولید می‌شود و می‌تواند در کسری از ثانیه وظیفه خود را انجام دهد.

کلام آخر...

جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس و مقاوت جانانه در برابر دشمن بعثی و استکبار جهانی امروزه در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه نظامی به حدی از پیشرفت رسیده که کشور‌های غربی به خصوص آمریکا تلاش می‌کنند که با اعمال تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از خرید و فروش سلاح منع کنند که این سخنان یک خیال خام بیش نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۲
ایرج
۱۵:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
ولی بچه هائی که تو نیرو هوایی خدمت میکنن خلاف حرفای شما رو تعریف می کنن.
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۳ تير ۱۴۰۱
خریدجنگنده بکجارسیدروسیه که ندادنیروی هوای بدون جنگنده
حسن پور اسفراین
۱۴:۴۴ ۲۰ تير ۱۴۰۱
واقعا که آفرین احسنت دست مریزاد به نیروهای هوایی خیلی خوب پیش رفت کرده اند خسته نباشید میگم به این تيز پروازهای همیشه در آسمان
فرهاد صابر
۱۳:۴۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
چرا خلبانان از رشته های رزمی و سرعتی مثل نینجوتسو (نینجا)،تکواندو،شمشیربازی در آموزشهای خلبانی استفاده نمی شود
هیچکس
۲۰:۰۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
به جای این کارا خواهشا یه خبر درست و حسابی درباره قاهر بزنین. کی میبینیمش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ح
۱۲:۲۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ان شاءالله به لطف خدا هرچه زودتر بانوان دلیر سرزمینم هم بتوانند وارد این عرصه هاشوند و محدودیت هابرایشان برداشته شود تا درنقطه مقابل یاسمین مقبلی ها قراربگیرند؛ یا امام رضا ازخودت پیشرفت ایران وهمچنین بانوانش را خواستارم ، اللهم عجل لولیک الفرج
مانی
۲۳:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عاشق پروازم !
مصطفی همایونی
۲۳:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باسلام امیدان دارم باپشتیبانی ازتولیدداخلی بیشتربه سازنده میدان. بدهندواین اصل که اوندکسی که الان داره بهترین ابزارپروازی وسایروسایل پیشرفته رومیسازه ازروزاول این طوری نبودهرچه دیرتراعتمادکنیم بیشترباید هزینه بدیم واین بازم اول را میتونه باشه ممنونم
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دمشون‌گرم⁦
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
واله منکه چشم اب نمیخوره.
آخه ما یه پرایدو بومی نکردیم چه برسه به یه جنگنده
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
تونستن با خواستن فرق میکنه
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
همون بهتر که خلبان نشدم
میلاد
۱۹:۵۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
من نان و غذا میخوام
هواپیمای f5 نمیخوام

خواهشا هیچ کاربر شکم سیری جواب نده ک ربطی نداره
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
درود خدا بر دلاوران وغیوران ایران زمین ،،دست ایزد متعال به همراهتان در تمام عرصه ها توانتان را می ستاییم و به شما افتخار افرینان بخاطر تمام مجاهدتهایتاو تلاشهایتان افتخار می کنیم .موفقیت شما حتمی است زیرا عشق خدا در کالبد تک تک شما تعبیه شده است. از خداوند توانا سرافرازی و شکوه مستمر را خواهانیم.خداوند حافظ و نگهدارتان عزیزانمان،امین یا رب العالمین...
مهدی
۱۸:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دست مریزاد به تمام برو بچه های سپاه و ارتش و وزارت دفاع که با از خود گذشتگی ها و دلاوری هاشون همواره این مملکت رو حفظ کردن
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگر در زمینه طراحی و تولید کاملا بومی شده ایم پس چرا اینقدر نگران ادامه تحریم تسلیحاتی هستید؟ یا مگر آمریکا مرض دارد کشوری که خودش سلاح بومی تولید میکند تحریم کند؟
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آمریکای تروریست میترس ما بکشورهای دیگر لوازم نظامی بفروشیم
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چون دیگه نمیتونیم محصولات نظامی رو به فروش بذاریم، الان خیلی کشورها در بازار فروش تسلیحات حضور دارن، و فروش تسلیحات ارز آوری خوبی برای کشور دارد
علی
۰۷:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
در دنیای امروز با توجه به گستره عظیم فن اوری وتخصصی شدن علوم ، کار پیشرفت در تمامی زمینه اا سخت تر ازقبل است از سوی دیکر هم غربی ها برای تقسیم بودجه سنگین نظامی کار تولید تسلیحات را تا حدودی بین خود تقسیم کردند وحتی برخی قطعات را از سایر کشورها وحتی از روسیه خریداری میکنند البته دلیل اصلی تلاش برای بدست کرفتن فن اوریهای مورد نیاز عالم توسط غربی هاست که بعلت سابقه طولانی نیز تا حدودی موفق بوده اند
درضمن بسیاری از فن اپریها در مناطق مختلف جهان پراکنده شده همچنین دسترسی به تسلیحاتی با فن تپری های پیچیده تر نیازکنددخرید ویا مشاذکت با تپلید کنپده است تا نیاز به طی زمان و هزینه بیشتر مرتفع وسرعت تجهیز با فن اوری بالاتر ، بیشتر وبا هزینه کمتر گردد
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
جنگنده میسازیم ولی خودرو نه
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چون این دو در دست دونوع تفکر کاملا متفاوت هست .صنعت خودرو در دست یک عده مافیای چپاولگر زالو صفت که به جز منفعت خویش نه هیچی وهیچگس فکر نمکند.ولی صنایع نظامی در دست افرادی که به غیر از خود ومنفعت شخصی به عزت و سربلندی کشور و ملت خود می اندیشد.
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
درود بر سپاه
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدایا نگهدار ملت ایران باش ودست ظلم را از سر آنها قطع کن
الهی که نیروی هوایی سالم و سرحال باشند
افتخار ایران نیروی هوایی
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با سلام
می دانم اینجا جاش نیست ولی تو رو خدا به فکر معیشت معلمان باشید چرا یک دکتر معلم در آموزش و پرورش که در روستا خدمت می کند باید نصف یک کارشناس در سازمان های دیگر مانند بهداشت و بانک حقوق بگیرد.
خواهشا پیگیری کند.
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام
طوری می فرمائید دکتر معلم که انگار دارند علم تولید می کنند .همان مطالب را که شما با مدرک دکتری به بچه ها میگید افراد دارای مدرک دیپلم و سیکل هم به راحتی و روان تر از شماها تدریس میکنند . متاسفانه مدرک تحصیلی در کشور آنقدر بی ارزش شده است که حتی دانشگاه های واحد شهرستانی با با هیآت علمی بسیار ضعیف نسبت به ارائه مدرک دکتری اقدام می کنند . و...
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به داد مردم برسید
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به داد مردم برسید
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ان شاالله همت وغیرت جوانان ایرانی در عرصه های دیگر همچون خودر سازی وهوا وفضانبز غرور آفرینی کند
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگر نیروهای مسلح و بسیجیان نبودند الان تو مرکز تهران شاهد جنایات هولناک داعش بودیم
بیاد شهید بزرگ سردار سپهبد قاسم سلیمانی عزیز
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اونجور که من متوجه شدم انواع اف ۵ در هسا توسعه دادن صاعقه آدرخش ... فک کنم با این حساب موتور و تجهیزات قاهر خیلی شبیه جنگنده کوثر یا ... باشه
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مامیتوانیم
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید جلوی زیاده خواهی امریکا با قدرت بیشتر ادامه دهد ...
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ایران اسلامی با مردان و زنان شایسته اش و با وجود اینهمه تحریمهای ناجوانمردانه تا اندک زمانی دیگر و با مدیریت جهادی جزو کشورهای خوب و سازنده هواپیما در جهان میشود و این پیروزی را به همه ایرانیان از پیش تبریک میگوییم .
این شایستگی برای نظامیان ما چندان دور نیست کافی است یک مدیریت ویژه و خستگی ناپذیر برای رونمایی از برترین پرنده جهان به خرج دهند.
تا نام ایران و ایرانی در جهان همچون گذشته بدرخشد و این نام خوب مردان و زنان بزرگ این سرزمین تا سالیان سال بر قله های دانش جهان ماندگار بماند.
یک ایرانی
۱۲:۳۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با آموزشهای خوب و دانشگاههای پرواز خوب و پرورش دانشجویان پرواز زیاد همزمان باید مسولان نظامی بفکر گسترش پایگاههای پرواز در همه استانها و شهرهای بزرگ و مهم باشند.
تا قدرت و توان کشورمان افزایش و این قدرت و توان به همه جاهای کشورمان گسترش یابد.
خدا قوت،خسته نباشید.
به امید برتری ایران در بین چند کشور نخست جهان در صنعت هوایی و خلبانان زبده و پایگاههای فراوان با جنگنده های بروز و فراوان.
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
F5 بومی؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگه فکر میکنی f5 به درد نخوره باید بگم که سویس هم هنوز از f5 استفاده میکنه
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بسمه تعالی باسلام وخسته نباشی ازجهاد گران صنایع خودکفایی درتمام حوزه هابه امیدروزکه ماصادرکننده تکنولوژی ها گوناگن به کشورها خرج باشیم
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آفرین ،برروی هواپیماهای ترابری سنگین ملی و شنود و شناسایی هم کار شود.
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
حالا که بیاری خدا از صفر تا صد رسیدیم فقط مانده طرحهایی قویتر و بروزتر و تولید زیاد و انبوه و صادرات به دیگر کشورها.
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به امید پر شدن آسمان ایران از جنگنده ها و هنر اندیشه و هنر دستان ایرانی‌ و دیدن پرواز دسته جمعی پرنده های تمام ایرانی.
علی خدایی
۱۱:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدا قوت به همه نیرو های مسلح ایران بزرگ
سعید
۱۱:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
پس کی یه جنگنده مثلF14ویذره پیشرفته ترش رو میسازیم ما به جنگنده سنگین وپیشرفته نیازمندیم
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگر صبر کنی این اتفاقات می افتد
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ازکجا میدونی مابه چی نیاز داریم.هرچی که دنیا داره که نباید ماهم داشته باشیم.وقتی حرف از بومی سازی میشه یعنی نیازهای دفاعی کشور برمبنای شرایط محیطی منطقه و کشور .لازم نیست مابمب افکن B51بسازیم چون نیاز نداریم بریم شاخ افریقابزنیم
Amir
۱۰:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدا نیروی الهی هوایی ارتش را یاری کنه که سخت ترین تحریم ها برای این عزیزان هست...امیدوارم به ناوگان نظامی هوایی ایران با رفع تحریم های تسلیحاتی جنگنده های چندمنظوره سوخو30 و سوخو35 به دستشون برسه و این نیروی فرسوده و مستهلک مدرن و قدرتمندتر از سابق بشه.
مهدی
۱۰:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با همون خلبان ها و هواپیماهای قبل از انقلاب تونستید ادامه بدید !قدرت نیروی هوایی ان زمان کجا و امروز کجا؟قوی ترین پرنده آن زمان به تعداد 79 فروند تامکت بود بعد از پنجاه سال هنوز همون تامکت اما به چه تعداد؟یعنی ما کجاییم؟درود خداوند بر تمام مردان و زنانی که آن دوران زحمت کشیدن و تکنولوژی را از هر کجا!وارد این سرزمین کردند... پاینده ایران
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باید از خود ساخت و گر نه خریدن هنر چندان بزرگی نیست.
کافی است همینهایی که فرزندان باهوش و زبده و زرنگ این سرزمین می‌سازند به تولید انبوه برسد و قویتر و محکم‌تر و دقیقتر و پرقدرتر بسازند .
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کدام تکنولوژی را آوردن،تکنولوژی یا قطعات!!!!!!؟؟؟؟
باید خود سازنده بود نه خریدار!!!!!!!!!!
عباس
۱۰:۴۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
درود بر خون پاک شهدا ازجمله شهدای غیور و تیز پروازان خلبانان هر جا که ایرانی بخداهد کاری کند می تواند فقط باید به خود و خدای خود ایمان داشته باشد .
م.....
۱۰:۳۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به امید خداوند تا مهرماه تحمل میکنیم که طرح تحریم تسلیحاتی به پایان برسه و بعدش هر جوری که شده اقدام به خرید جنگنده های نو میکنیم و آمریکا هیچ غلطی نمیتونه کنه؟
احتمالاً جنگنده های جدید نمونه جی 10 چین و سوخو 30 روسی هستند و شاید هم یک نمونه از فرانسه.
به امید روزهای بهتر...
شهباز قلیزاده
۱۰:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید دورد بررزمندگان اسلام پیروزی نهای نزدیگ
دورود برخلبانان غیرتی
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید دورد بررزمندگان اسلام