سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز ایمن سازی طیور برعلیه نیوکاسل در خوشاب

مدیر شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: طرح ایمن سازی طیور بومی برعلیه بیماری نیوکاسل "مرغ مرگی" بصورت رایگان در سطح خوشاب آغاز شده است.

محمود ترخاصی سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: بیماری نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است که به "مرغ مرگی" مشهور است و در گونه‌های مختلف پرندگان اعم از اهلی و وحشی دیده می‌شود.

او افزود: از ابتدای هفته دوم تیرماه طرح ایمن سازی طیور بومی برعلیه این بیماری بصورت کاملا رایگان در سطح شهرستان آغاز شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی خوشاب ادامه داد: این بیماری دارای فرم‌های گوناگونی است که در نوع حاد بسیاری از مرغ‌های مبتلا، غالباً دچار تنگی نفس، اسهال شدید، تورم بافت ملتحمه چشم و فلجی می‌شوند و بالاخره ظرف مدت ۲ تا ۳ روز می‌میرند.

ترخاصی بیان کرد: تنوع در میزان واگیری، مرگ و میر، نشانه‌ها و جراحات بیماری از خصوصیات نیوکاسل است و گاهی اوقات
ممکن است بافت‌های اطراف چشم، متورم و تیره باشند و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی مشاهده شوند.

او تصریح کرد: برخی از پرندگان که زنده می‌مانند ظرف چند روز نشانه‌های عصبی را بروز می‌دهند مانند، لرزش، پیچش سروگردن، چرخش، فلجی و اسپاسم‌های کلونیک.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب ضمن اشاره به اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر بسیار بالا و حدودا ۱۰۰درصد است، تاکید کرد: این طرح با استفاده از توان یک اکیپ بخش دولتی با اولویت روستا‌هایی که در مجاورت مرغداری‌های صنعتی واقع شده اند شروع شده است و جای نگرانی ندارد.

ترخاصی اظهار کرد: هدف این طرح ایمن سازی بالغ بر ۳۲ هزار قطعه طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل و در نهایت افزایش تولید می‌باشد.

او افزود: واکسن مورد استفاده در این طرح واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت است که به روش آشامیدنی مصرف می‌گردد.

مدیر شبکه دامپزشکی خوشاب ادامه داد: به صاحبان طیور بومی "با توجه به دما و رطوبت محیط" توصیه می‌گردد، ۳ تا ۴ ساعت قبل از استفاده واکسن به مرغ‌های خود تشنگی بدهند تا واکسن بهتر مصرف گردد و اثر بهتری را شاهد باشیم.

انتهای پیام//ع. ظ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.