سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده همگانی از ماسک از عوامل موفقیت در غلبه بر بیماری کووید ۱۹

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: از جمله عوامل موفقیت کشور‌های جنوب شرق آسیا در غلبه بر بیماری کووید ۱۹، استفاده همگانی این کشور‌ها از ماسک است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، از جمله عوامل موفقیت کشور‌های جنوب شرق آسیا در غلبه بر بیماری کووید ۱۹ به استفاده همگانی این کشور‌ها از ماسک اشاره داشت.

او افزود: استفاده از ماسک نشانه شجاعت، اعتماد به نفس، شخصیت و تعهد اجتماعی افراد است.


بیشتر بخوانید: ثبت ۱۲ مورد بستری بیمار مبتلا به کرونا


شیرانی اضافه کرد: در شرایطی که اقدام ساده و عملی و در عین حال مؤثر زدن ماسک می‌تواند بسیار در کنترل بیماری کووید ۱۹ مؤثر باشد، نزدن ماسک نوعی سهل انگاری و عدم تعهد اجتماعی است.

او ادامه داد: متأسفانه عده‌ای با بی تفاوتی نسبت به ضرورت رعایت نکات بهداشتی، سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر انداخته و فشار مضاعفی را بر کادر بهداشتی و درمانی که طی ماه‌های اخیر فداکارانه و شبانه روز برای ارائه خدمت به مردم پای کار ایستاده اند، تحمیل می‌کنند.

شیرانی گفت: می‌توان با الزام این افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعطیلی برخی مراکز تجمعی مانند تالار‌های پذیرایی، اماکن تفریحی و سیاحتی و پارک‌ها از به خطر افتادن جان افراد جلوگیری نمود.

او با بیان اینکه ایجاد محدودیت‌هایی که در ابتدای شیوع بیماری کرونا اعمال شد، کار ساده‌ای نیست افزود: در وهله اول حفظ کرامت افراد و شاید معیشت همپای سلامت مردم حائز اهمیت است لذا باید شرایط تمامی اقشار در نظر گرفته شود.

شیرانی اضافه کرد: در چنین شرایطی رعایت موازین بهداشتی کاربردی‌ترین شیوه برای کنترل بیماری کرونا است.

او استفاده همگانی از ماسک را از راهکار‌های مؤثر در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر ماسک به وفور در بازار موجود است.

شیرانی گفت: حتی برای افرادی که بضاعت کافی برای خرید ماسک را ندارند امکان تهیه آن به صورت خانگی وجود دارد.

او با بیان اینکه حتی رعایت نکات بهداشتی به طور متوسط می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد افزود: حضور در اماکن تجمعی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی احتمال ابتلا را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

شیرانی اضافه کرد: باید در جامعه این حس ایجاد شود که هر کس مسئول سلامت خود و دیگران است.

او مراکز بهداشتی و درمانی را از جمله مراکز پرخطر برشمرد و از مردم خواست: تا ضرورت ایجاب نمی‌کند از مراجعه به این مراکز خودداری کنند و در صورت ضرورت با همراهان کمتر و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مراجعه داشته باشند.

شیرانی گفت: مراسم عروسی، ختم مسائل خصوصی هستند که سیستم‌های دولتی نمی‌توانند در آن ورود پیدا کنند لذا از مردم انتظار می‌رود که این حس را به جامعه منتقل کنند که فرد برگزار کننده چنین محافلی سهل انگار به بهداشت عمومی، سلامت خانواده و جامعه خود است.

او افزود: باید از این افراد بعنوان افرادی مسئولیت نشناس و غیر متعهد یاد شود.

شیرانی اضافه کرد: در شرایطی که شاهد افزایش سیر صعودی شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ هستیم، لازم نیست افراد به هر مراسمی که دعوت می‌شوند شرکت کنند.

او در پایان با اشاره به راه اندازی پویش استفاده همگانی از ماسک از مردم خواست: با پیوستن به این پویش به حفظ سلامت خود و دیگران و ریشه کن شدن هرچه زودتر این بیماری منحوس کمک نمایند.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.