سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزیره: آمریکا مرتکب بدرفتاری‌هایی می‌شود که دیگران را به آن‌ها متهم می‌کند

الجزیره در گزارشی نوشت واکنشی که آمریکا در ناآرامی‌های اخیر این کشور پس از مرگ جورج فلوید نشان داد آشکار ساخت که این کشور استاندارد‌هایی را که از دیگر کشور‌ها انتظار دارد خود رعایت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبری الجزیره در وبگاه خود درگزارشی در خصوص اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر آمریکا نوشت ایالات متحده که دیگر کشور‌ها را به بدرفتاری متهم می‌سازد در حوادث اخیر کاملا نشان داد که خود هیچ کدام از استاندار‌هایی را که از کشور‌های دیگر طلب می‌کند، رعایت نمی‌کند.

علی‌رغم آنکه دولت آمریکا در سوء‌استفاده از کشور‌های خارجی سوابق طولانی دارد، اما اقدامات سرکوبگرانه دولت‌های خارجی را با صدور بیانیه‌های عمومی و یا ابراز نگرانی در جلسات خصوصی با مقامات دولتی این کشور‌ها و یا حتی تهدید به قطع کمک‌های نظامی و اعمال تحریم بر این کشور‌ها محکوم کرده است.

اما اکنون اعتبار چنین اقداماتی به شدت زیر سوال رفته است. در طول سه هفته گذشته، پلیس آمریکا همان تاکتیک‌هایی را که دولت این کشور آن‌ها را در دیگر کشور‌ها به شدت محکوم می‌کرد، علیه معترضان مسالمت‌آمیز داخلی در سراسر این کشور به کار گرفته است. حالا دیگر اهمیتی ندارد که دولت کنونی آمریکا چه تفاوتی میان آن‌ها قائل می‌شود، مهم آن است که توانایی این کشور برای ارتقاء احترام به حقوق بشر در خارج از آن به شدت آسیب دیده است.

الجزیره در ادامه این گزارش خود نوشت پس از حادثه کشته شدن جورج فلوید، جوان سیاه پوست شهروند این کشور در بیست و پنجم ماه می به دست پلیس شهر مینیاپولیس، تظاهرات در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا آغاز شد و معترضان خشونت پلیس و نژاد‌پرستی سیستمی را که در این کشور حاکم است محکوم کردند.

در مقابل، پلیس در بسیاری از این مناطق با زور و با سوءاستفاده بیش از حد از قدرت واکنش نشان داد، برای مثال: معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد، دسته دسته آن‌ها را بازداشت کرد و یا از نیروی ارتش برای تضعیف آن‌ها استفاده کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تحقیقاتی بر روی دست‌کم ۱۰۰ مورد جداگانه از خشونت پلیس که گفته می‌شود در آن از سلاح‌های کمتر کشنده استفاده شده است در حال انجام است. بر اساس نتایج این تحقیقات، پلیس از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل، نارنجک‌ها و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است. در چند مورد نیز تاکتیک «کتری» به کار برده است که معترضان را در یک فضا محصور می‌کند و به دام می‌اندازد و سپس آن‌ها را بازداشت می‌کند که اغلب این کار با سلاح صورت می‌گیرد.

بسیاری از آن‌هایی که بازداشت شده بودند گفتند ساعت‌ها و گاه بیش از یک روز در شرایط بسیار پرازدحام و کثیف بدون هیچ گونه محافظی در این شرایط شیوع گسترده کرونا نگهداری شده‌اند. آن‌ها حق تماس با خانواده خود را نداشتند. قابل توجه‌ترین نکته آن است که بسیاری از این بازداشت‌شدگان روزنامه‌نگارانی بودند که در جلوی دوربین بازداشت می‌شدند و یا به طرز آزاردهنده‌ای از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند. از جمله آنکه در شهر مینیاپولیس، پلیس یک خبرنگار را با گلوله پلاستیکی هدف گرفت که این کار او سبب از میان رفتن یک چشم این زن خبرنگار شد.

در این گزارش الجزیره همچنین آمده است: حتی پزشکانی که در خیابان‌ها برای ارائه خدمات پزشکی مستقر بودند نیز از خشونت پلیس در امان نبودند. در نیویورک، پلیس پزشکی را که به وضوح علامت صلیب سرخ بر روی کلاهش داشت را بازداشت نمود.

با بالا گرفتن این اعتراض‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد که نیرو‌های گارد ملی برای مقابله با معترضان وارد عمل شوند. این تصمیم موجی از انتقاد و اعتراض را در پی داشت. در جریان همین اعتراضات گسترده ترامپ حتی تهدید کرد که ارتش را به کمک نیرو‌های پلیس خواهد فرستاد. از روز سی‌ام ماه می که معترضان به تدریج با پلیس درگیر شدند، گارد ملی حدود ۵ هزار نیروی خود را در ۱۵ ایالت و واشنگتن دی‌سی به کار گرفت و به تدریج بر تعداد این نیرو‌ها افزوده شد.

الجزیره نوشت: زمانی که مردم آمریکا در اعتراض به مسئله‌ای به خیابان‌ها می‌آیند انتظار می‌رود مقامات این کشور مطابق با استاندار‌هایی که از دیگر کشور‌ها انتظار دارند با مردم خود رفتار کنند و یا آنکه دست‌کم معیار‌های بین‌المللی حقوق بشر را در رفتار با مردم خود رعایت نمایند. هرچند دستگیری‌های گسترده اخیر و استفاده بیش از حد پلیس از زور در جریان اعتراضات، برای بسیاری از آمریکایی‌ها به ویژه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان که هر روز واقعیت قانون نژادپرستانه را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند جای تعجب ندارد.

در پایان این گزارش آمده است: تغییرات اساسی و نظام‌مند در امنیت و نظم عمومی در سرتاسر آمریکا مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که حقوق اساسی آمریکایی‌ها رعایت می‌شود. در صورتی که دولت آمریکا، و دولت‌های آینده این کشور، امیدوارند که به عنوان ترویج‌دهنده احترام به حقوق بشر و قوانین، در صحنه جهانی معتبر و قابل اعتماد باشند، این تغییرات حائز اهمیت هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
reza
۰۹:۵۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
شهروندان آمریکائی که برای حمل سلاح و خرید و فروش سلاح مشکلی ندارند بنابراین چرا؟ با تهیه سلاح از خود دفاع نمیکنند؟ براحتی میتوانند با سلاح شخصی از خود دفاع کنند حالا که ایالات متحده آمریکا شده "غرب وحشی" پس این کار همچین بی مسمی هم نیست با روش گانگستری مردم و پلیس دوئل کنند................
reza
۰۹:۵۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
شهروندان آمریکائی که برای حمل سلاح و خرید و فروش سلاح مشکلی ندارند بنابراین چرا؟ با تهیه سلاح از خود دفاع نمیکنند؟ براحتی میتوانند با سلاح شخصی از خود دفاع کنند حالا که ایالات متحده آمریکا شده "غرب وحشی" پس این کار همچین بی مسمی هم نیست با روش گانگستری مردم و پلیس دوئل کنند................