سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رکود بیشتر، نتیجه بحران کرونا به بازار خدمات فنی و مهندسی

بحران کرونا، بازار خدمات فنی و مهندسی را به چالش دچار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن خنداندل رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در کمیسیون بررسی وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی مشهد گفت: به واسطه شرایط انقباضی که در حوزه اقتصاد رخ داده، شاهد رکود بیشتری هستیم.

او افزود: خدمات فنی و مهندسی بیش از سایر بخش ها، به واسطه بحران ناشی از شیوع کرونا، آسیب و خسران متحمل شده و بازار خدمات این بخش به چالش دچار آمده است. نگرانی بخشی از فعالان این عرصه، از دست رفتن بازار‌های صادراتی می‌باشد.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: نتیجه این رکود آن است که واحد‌های تحقیق و توسعه، آموزش، استاندارد، اجرای سیستم‌های مدیریت و بهبود کیفیت سعی کرده اند تا سیستم انقباضی به خود بگیرند و هزینه‌های خود را در این بخش متوقف سازند که البته صدمات این رویه نیز متوجه واحد‌های خدمات فنی و مهندسی شده است.

خنداندل بیان کرد: اگر حوزه صنعت در دوران کرونا آسیب دیده و متوقف شده است، باید با همان دیدگاه به واحد‌های خدمات فنی و مهندسی که ضرر و زیان بسیاری را از این حیث متحمل شده اند نیز نگریست.

او سرمایه انسانی و بنگاهی را دو عامل تاثیرپذیر از کرونا دانست و تصریح کرد: اگر از شرکت‌های پیمانکار به درستی پشتیبانی نکنیم، اشتغال و سرمایه انسانی تخصصی دچار آسیب می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: متاسفانه ما در کشورمان پایه‌های آماری و اطلاعاتی قابل اتکایی نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم اطلاعات مان را به روزرسانی کرده و براساس آن تصمیم گیری کنیم. چنان که ما از سال ۹۰ پیش بینی می‌کردیم که صادرات خدمات فنی و مهندسی را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم و این رقم هیچ گاه محقق نشد و در خوشبینانه‌ترین حالت به ۵ میلیارد دلار رسید.

خنداندل اظهار کرد: پس از سال ۹۰ با روند نزولی در صدور خدمات فنی و مهندسی رو به رو هستیم که این وضعیت نشان دهنده آن است که ما در حوزه داخلی با مشکلاتی مواجه هستیم و در حوزه صادرات نیز نتوانستیم توفیقی حاصل کنیم.

او افزود: در سال‌های گذشته حجم صدور خدمات فنی و مهندسی ما کاهش یافته، اما تعداد کسانی که نسبت به این مهم اقدام کرده اند تقریبا بیش از ۲ برابر رشد داشته که از دو جنبه باید به این مهم نگریست. نکته مثبت آن است که افراد بیشتری به حوزه خدمات فنی و مهندسی ورود داشته اند، اما نکته دوم آن است که شاید افراد بدون تخصص به این حوزه ورود پیدا کرده اند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از کسانی که طی سال‌های گذشته اقدام به صدور خدمات فنی و مهندسی کرده اند برای نخستین بار بوده که به این حوزه ورود یافته اند که این موضوع چالش‌هایی بسیار جدی را برای این بخش و ظرفیت‌های آن در پی خواهد داشت.

خنداندل بیان کرد: حوزه خدمات فنی و مهندسی دارای ظرفیت‌های کوتاه مدت نیست و حداقل میانگین دوره صدور خدمات را می‌توان ۵ سال در نظر گرفت. بااین اوصاف، این بخش به حمایت‌های جدی نیازمند است.

او تصریح کرد: در حال حاضر افغانستان به عنوان کشور هدف ما در صدور خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شود که بایستی بسیار جدی به این حوزه ورود پیدا کنیم. قرابت فرهنگی و زبانی دو کشور باعث شده تا زمینه تعاملات اقتصادی برای بخش‌های مختلف فراهم باشد.

بیشتر بخوانید: تردد معمول کامیون های باری در مرز دوغارون افغانستان برقرار است

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: در سال گذشته میانگین هرتن کالای وارداتی ما در این بخش حدود هزار و ۲۰۰ دلار و میانگین هر تن کالای صادراتی ما کمتر از ۴۰۰ دلار ارزش داشته است که این مسئله حاکی از تراز منفی بسیار جدی و تاسف آور است؛ لذا اگر صادرات را به سمت صدور خدمات فنی و مهندسی سوق دهیم، میزان سودآوری و ارزآوری برای کشور تقریبا ۴ برابر خواهد شد که این مهم نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان و دست اندرکاران امر است.

خنداندل اظهار کرد: در آیین نامه و دستورالعمل‌ها می‌توانیم اختیارات خوبی را دنبال کنیم البته بی رغبتی و سستی واحد‌های بخش خصوصی برای تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما برای پیشبرد ایم جنس برنامه‌ها به شمار می‌آید.

او افزود: واحد‌های خدمات فنی و مهندسی بدون شناخت کافی، دانش و مطالعه و ابزار‌های لازم مدیریتی به بازار‌های هدف ورود پیدا می‌کنند که متاسفانه خیلی دیر از تبعات آن مطلع می‌شویم.


چالش پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی


رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر ما در حوزه پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی دچار غفلت شویم، آسیب‌های آن نه تنها دامنگیر ما بلکه گریبانگیر آیندگان نیز خواهد شد.

خنداندل بیان کرد: در حال حاضر امحاء و از بین رفتن پسماند‌های بهداشتی و صنعتی توسط دو سایت در کشور انجام می‌گیرد، البته در واقع، سه سایت در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها تعطیل بوده، دیگری کم و بیش فعال است و تنها مورد سوم با تمام ظرفیت خود به فعالیت مشغول است

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: پسماند‌های صنعتی و بیمارستانی امروز با هزینه بخش خصوصی به دو سایت که یکی در اصفهان و دیگری در بوشهر واقع هستند منتقل می‌شود و در آن جا امحاء شده و از بین می‌روند.

انتهای پیام//ف. ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.