سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت خودرو، تعمیرکاران را هم به گرانفروشی مبتلا کرد!

تعمیرگاه‌های خودرو هم با ابتلا به بیماری گرانفروشی، صدای دارندگان خودرو را درآورده اند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید قطعات خودرو می‌تواند یک روند ترسناک باشد. غالباً ما از صحبت هایی که توسط همکاران، اعضای خانواده و دوستان گفته می‌شود وحشت می‌کنیم که آن‌ها ماشین خود را به مغازه یا نمایندگی می‌بردند و برای تعمیر یا تعویض یک قطعه باید مبلغ هنگفتی را پرداخت کنند.

مشکلی که اصولا وجود دارد افراد گاهی، آگاهی نسبت به هزینه تعمیر یا تعویض قطعه ندارند، اینکه برای تعویض یک قطعه چه میزان باید پرداخت کنند؟ چگونه باید بدانند نرخ کار یک ساعته منصفانه چقدر است؟ تعمیر ماشین چقدر طول می‌کشد؟

اکثرا افراد پس از پایان تعمیر خودرو یک فاکتور دریافت می کنند که گویی حتی به زبان خارجی نوشته شده است و در نهایت مجبور هستند این فاکتور را قبول کنند و مبلغ را واریز می کنند.

مشتریان از افزایش قیمت دستمزد تعمیر خودرو گلایه دارند. گاهی حتی برخی ادعا دارند که هزینه تعویض قطعه از خرید قطعه گران تر آب می خورد که باعث شکایت این دسته از افراد شده است، به طوری که برخی می گویند هزینه تعمیر خودرو برای برخی از قطعات گاهی می تواند از ارزش خودرو فراتر رود.

زمانی که خودرو که خراب می‌شود، تازه اول گرفتاری است! صابون این گرفتاری به تن بیشتر صاحبان خودرو خورده‌ است؛ از گرفتاری پیدا کردن قطعه اصل برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزد‌هایی که گاه باید بابت تعمیر بپردازید.


بیشتر بخوانید


تعمیرکاران نرخ نامه مصوب دارند

علیرضا نیک آئین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان علت قیمت بالای تعمیر خودرو، گفت: تعمیرکاران نرخ مصوبی برای تعمیر یا تعویض قطعه خودرو دارند و نباید به هیچ عنوان از این مبلغ تعیین شده بیشتر دریافت کنند.

نیک آیین به آشفته بازار لوازم و قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: در بازار کنونی قیمت لوزام یدکی نوسان بالایی دارد و گاهی حتی دو مغازه همجوار قیمت‌های متفاوتی از یک جنس ارائه می‌دهند.

پشت پرده زد و بند تعمیرکار و قطعه ساز!

به گفته این مقام مسئول، برخی از امداد خودرو‌ها با بعضی از تعمیرگاه ها زد و بندی دارند که این عامل می تواند در افزایش قیمت دستمزد تاثیر بگذارد همچنین گرانی و آشفته بازار لوازم یدکی، مراجعات دیرهنگام مردم برای سرویس خودرو، بازسازی قطعات خودرو در مراکز زیرپله ای، پرشدن بازار از لوازم یدکی درجه ۳ چینی و وجود تعمیرکاران غیر مجاز، باعث شده  بازار لوازم یدکی آشفته تر از گذشته شود.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو روی افزایش نرخ قطعه تاثیر گذاشته است، گفت: از زمانی که قیمت خودرو شیب نزولی گرفته، روی قیمت قطعات یدکی نیز تاثیر مستقیم گذاشته است.

نیک آئین با اشاره به افزایش فعالیت تعمیرکاران خودرو، گفت: هر ساله با فرا رسیدن تابستان فعالیت تعمیرکاران افزایش می یابد چرا که مسافرت ها افزایش می یابد  اما گرانی قطعات خودرو و به طبع هزینه‌های اجاره بهاء، حامل‌های انرژی تاثیر بسیاری بر این صنف گذاشته است

این مقام مسئول با بیان اینکه خودروهای داخلی با کمبود قطعه مواجه شده اند، بیان کرد: کمبود قطعه مهمترین مشکل تعمیرکاران است.  قطعات خودروهایی، چون برلیانس و L ۹۰ در بازار کم است و این باعث شده است هر روز یک قیمت برای آن‌ها اعلام شود.

نیک آئین تصریح کرد: دست‌هایی پشت پرده گران شدن قطعات وجود دارد چرا که یک قطعه در بازار کمیاب می‌شود و پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت می‌شود و این نشان می‌دهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری می‌کنند.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه بسیاری از خودرو‌ها به دلیل کمبود قطعه در تعمیرگاه‌ها ماندگار شده اند تاکید کرد: تعمیرکاران نیز مصرف کننده قطعات هستند و وقتی قطعه‌ای در بازار نیست نمی‌توانند کار کنند و این مهمترین چالش فعلی تعمیرکاران و البته صاحبان خودروست.

او با انتقاد از نظارت بر بازار گفت: در سایه فقدان نظارت، قیمت‌ها بالا می‌رود و عرضه شدن قطعه پس از گران شدن نشان از دست‌های پشت پرده‌ای دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی آن‌ها گرفته شود.

نرخ مصوبی برای تعمیر خودرو وجود دارد

اسماعیل شرف بافی یکی از تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به نرخ تعمیر خودرو، گفت: نرخ مصوبی برای تعمیر خودرو داریم اما مشکلی که وجود دارد بسیاری از افراد به دلیل اینکه دیر به دیر خودرو خود را به تعمیرگاه می آورند، هزینه های تعمیر هر قطعه را مجبور هستند به یکباره پرداخت کنند که همین رویه باعث شکایت آنها از پرداخت وجه می شود.

او بیان کرد: فردی برای تعمیر دیسک و صفحه به تعمیرگاه مراجعه کرده بود که پس از تعویض آن برخی دیگر از قطعات نیاز به تعویض داشتند که در نهایت زمانی که لیست هزینه را تحویل دادم شکایت داشتند که چرا هزینه زیاد شده است در صورتی که ما هیچگونه نرخ اضافه ای دریافت نکرده ایم و اجازه این کار را نداریم.

این تعمیرکار ادامه داد: اما برخی از تعمیرکاران هستند که گاهی ممکن است با طرف مقابل طی کند و هزینه ای اضافه ای دریافت کند که این رویه توافقی است. برخی قطعات چه برای تعمیر و چه برای تعمیر نیاز به زمان دارند. 

هزینه ۳۰۰ هزار تومانی برای آچارکشی ساده!

ناصری یکی از مشتریان در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برخی از تعمیرکاران به دلیل اینکه می دانند مشتری سر از کارشان در نمی آورد قیمت های نجومی می گیرند که این رویه باعث ایجاد مشکلاتی برای شخص بنده شده است.

او بیان کرد: چندی پیش خودرو خود را برای تعمیر به تعمیرگاه بردم و تعجب کردم که بابت تعویض یک قطعه باید هزینه بیشتری برای دستمزد بدهم، این تعمیرکار یک آچارکشی ساده آن هم برای یک خودرو کاملا ایرانی را از من ۳۰۰ هزار تومان گرفت که باعث تعجب فراوانم شد.

این مشتری ادامه داد: نیاز است که اتحادیه ها نظارت بیشتری بر کار این صنف داشته باشند.

حالا انتظار می رود که سازمان های مربوط نظارت بیشتری بر کار صنوف داشته باشند تا بتوان از گران فروشی در آنها جلوگیری کرد و در نتیجه التهابات بازار را کاهش داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۳
fakhroden.rezaei2373@gmail.com
۱۲:۳۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
حالا چیکار کنم
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هیچکار
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
تو بازار ، مردم دیگه رحم و انصاف ندارند. هر کی هر قیمتی که دوست داره کالاهاشو میفروشه.
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ایران خودرو انتظار داره همه چیزو گرون کنه بعد تو خدمات و تعمیرات اتفاقی نیفته وقتی خودرو گرون بشه یعنی قطعه هم گرون میشه در نتیجه هزینه تعمیر و تعویض قطعه هم گرون میشه
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بحث سر قیمت قطعه نیست، بحث قیمت نامعقول اجرت تعمیرکاره. طرف مگه چکاره است که برای یک آچار کشی ساده که یک ساعت هم نمیشه داره 300 میگیره؟ منه فوق لیسانس روانشناسی بالینی برای یک ساعت سایکوتراپی دارم 80 میگیرم، تازه همون هم 70 درصدش مال منه، بعد اونوقت تعمیرکار چه سواد و تخصصی داره که این مقدار پول بگیره؟
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خدا کنه لااقل گرون تر نشه دیگه
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
پس یعنی شما یا خودرو ندارید یا مبلغ تعمیر واستون مهم نیست,وقتی واسه پر کردن گاز کولر که هفتاد تومن بود اونم زیاد بود الان باید چهارصد و پنجاه هزار تومن هزینه کنید به نظرتون هیچ مشکلی نیست!!!
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این گرانی ها فقط. .دست دولت است و بس
مسائولین که با این درآمدی که خودشان دارند به فکر ما بیچارها نیستند تورو خدا آگه نمیتوانند کاری کنند بزارند بروند بلاخره کسی پیدا می شود جلو این گرانیها را بگیرد این مسئولین ما همیشه جمعه ها میفهمند که دگه کار از کار گذشته
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این گرانی ها فقط. .دست دولت است و بس
مسائولین که با این درآمدی که خودشان دارند به فکر ما بیچارها نیستند تورو خدا آگه نمیتوانند کاری کنند بزارند بروند بلاخره کسی پیدا می شود جلو این گرانیها را بگیرد این مسئولین ما همیشه جمعه ها میفهمند که دگه کار از کار گذشته
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همیشه آخرش ختم میشه به عدم نظارت.
این نظارت وظیفه کیه؟
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همیشه آخرش ختم میشه به عدم نظارت.
این نظارت وظیفه کیه؟
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همیشه آخرش ختم میشه به عدم نظارت.
این نظارت وظیفه کیه؟
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همیشه آخرش ختم میشه به عدم نظارت.
این نظارت وظیفه کیه؟
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می رسد
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می رسد
بیداد
۱۱:۰۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
دولت ،عامل همه گرانیهاست
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
مردم از اکثر تعمیرکاران ناراضی هستند چون اکثراً بی سواد و به فکر راحتی خود هستند و بجای تعمیر کار تعویض کار هستند و با دستمزد های بالا مشتری را مشایعت می کنند.
بسیاری نیز امین اموال نیستند و قطعات خودرو را به سرقت می برند...
اکثراً هم از درآمد خود ناراضی هستند و میگویند پول ما برکت ندارد... علت ناراضی بودن مشتری استت...
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هی خدا کمکون کنه با این گرونی
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
این چه کشوری است که همه چیز در آن پشت پرده دارد.
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
وای خدای من
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
جالب بود
رضا مهدوی
۰۹:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چی بگم بخاطر گرفتن یک مایعنه فنی ۶ماه گرفتار بودم چون هزینه تعمیر ماشین زیاد بود الان برای برطرف کردن دود ماشین پراید بیشتر از دومیلیون اجرت میگیرن دیگه ارزون شدن توی این مملکت یک آرزوی دست نیافتنیه
رضا مهدوی
۰۹:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چی بگم بخاطر گرفتن یک مایعنه فنی ۶ماه گرفتار بودم چون هزینه تعمیر ماشین زیاد بود الان برای برطرف کردن دود ماشین پراید بیشتر از دومیلیون اجرت میگیرن دیگه ارزون شدن توی این مملکت یک آرزوی دست نیافتنیه
ایرانی
۰۹:۴۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نگران نباشید طی یک برنامه سی ساله مسئولین امروز تصویب کردن که کشور به ارزانی میرسه طاقت بیارید
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چرا کسی به این افزایش بی رویه قیمت ها در کشور رسیدگی نمیکند؟؟همه چیز داره روز به روز گرون تر میشه بخدا دیگه تحمل نداریم...
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ[رعد11] همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند
همیشه تغییرات از خود ما است! (یک قانون کلی). جمله إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ،یک قانون کلی و عمومی را بیان می کند، قانونی سرنوشت ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده! این قانون که یکی از پایه های اساسی جهان بینی و جامعه شناسی در اسلام است، به ما می گوید مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شما است، و هر گونه تغییر و دگرگونی در خوشبختی و بدبختی اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت می کند، شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثیر اوضاع فلکی و مانند اینها هیچکدام پایه ندارد، آنچه اساس و پایه است این است که ملتی خود بخواهد سربلند و سرفراز و پیروز و پیشرو باشد، و یا به عکس خودش تن به ذلت و زبونی و شکست در دهد، حتی لطف خداوند، یا مجازات او، بی مقدمه، دامان هیچ ملتی را نخواهد گرفت، بلکه این اراده و خواست ملتها، و تغییرات درونی آنهاست که آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب خدا می سازد.
این اصل قرآنی که یکی از مهمترین برنامه های اجتماعی اسلام را بیان می کند به ما می گوید هر گونه تغییرات برونی متکی به تغییرات درونی ملتها و اقوام است، و هر گونه پیروزی و شکستی که به قومی رسید از همین جا سرچشمه می گیرد، بنا بر این آنها که همیشه برای تبرئه خویش به دنبال” عوامل برونی” می گردند، و قدرتهای سلطه گر و استعمار کننده را همواره عامل بدبختی خود می شمارند، سخت در اشتباهند، چرا که اگر این قدرتهای جهنمی پایگاهی در درون یک جامعه نداشته باشند، کاری از آنان ساخته نیست.
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بله یه کد نویسی برای خطای 206 که اونم از قبل داشتن کپی کردن شد 600 هزارتومن
اکثر قطعات هم نیست قطعات ایربگ تو شهرستان خیلی کمه
ماشین خریدیم الان هرقطعه ایش پنج برابر شده هرکی هم یه نرخی تعیین میکنه
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ما مردم خودمون به خودمون رحم می کنیم ؟
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۹ تير ۱۳۹۹
تو این یکی دو سال اخیر که تورم روند افزایشی داشته برای خیلی ها نون و آب داشته. چون اجناسشونو با هر قیمتی که دوست دارند می فروشند و یا بابت خدماتی که ارائه میدن هر چقدر که دوست دارند دستمزد می گیرند.
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چشم بسته غیب گفتید وقتی خودرو گران میشه قطعاتش هم گران خواهد شد همچنین سایر کالاها هم دچار گرانی میشوند
تم
۰۸:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
مملکت بی صاحب
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
همین آچارکشی ساده تو این وضعیت کرونا یعنی احتمال 90 درصد درگیری تعمیرکار به کرونا . تو با این قیمتها میری زیر ماشین کار کنی ؟
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
هی
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
واقعا حساب و کتاب نداره هنوز دست به کار نشدند یک مبلغی میده که شاخ درمیاری
بختیاری
۰۸:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خود کرده را هیچ تدبیر نیست.
وقتی خودروسازی ها به سرهم بندی بسنده کردند ،خودروسازی ما بهتر از این نخواهد شد.
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست.
ایرانی
۰۸:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۹
گزارش خوبی بود چه سوژه جالبی
محمد
۰۸:۲۵ ۰۹ تير ۱۳۹۹
متاسفانه تعمیرکاران(تعویض کاران) ۹۰ درصد مواقع مبلغ دستمزد را برابر با قطعه تعویضی لحاظ می کنند و این ظلم مضاعفی در حق مشتریان است.
بهرام
۰۸:۱۹ ۰۹ تير ۱۳۹۹
نظارت واژه ای خنده دار و بی معنی و در حد فقط و فقط حرف از سوی مسئولین
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
چی گرون شده من خاب بودم
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
بیخبری " خوش خبری