در همین زمینه مجید صباغ زاده مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم راه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در گفت وگو با شبکه خبر با بیان اینکه از سال ۸۴ با توجه به بحث آمار تصادفات رانندگی در جادههای کشور، فرآیند بررسی از همان سال برای شناسایی و اولویت بندی و فرآیندهای تکمیلی انجام شد گفت: در نهایت در سال ۹۴ کمیسیون ایمنی راهها دستور العمل شناسایی را تکمیل، مصوب و تدوین کرد و در نهایت براساس آن هم پیاده سازی شد.
او ادامه داد: امسال هم دستور العمل بازنگری نواقص و نقاطی که دچار ابهام و ایراد بود اصلاح شد.
صباغ زاده بیان کرد: در این دستور العمل و بازنگریهای صورت گرفته نقاط جدید پر خطر و پر تصادف شناسایی شد و امیدواریم فرآیندهای جدید در این بخش را بتوانیم اجرایی کنیم.
مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم راه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با بیان اینکه هدف ما از اجرای این طرح کاهش تصادفات تلفات جادهای در راههای کشور بوده است، گفت: در سال ۸۳ میزان تصادفات و کشتههای جاده بر اثر رانندگی ۲۷ هزار نفر بوده است.
این مقام مسئول گفت: در سال ۹۸ میزان کشتههای جادهها به ۱۷ هزار نفر رسیده و این فرآیند چند گانه در بخشهای خودرو، راه و راننده بوده که این میزان کاهش، نشان دهنده موثر بودن اقدامات است.
صباغ زاده اظهار کرد: از امسال اقدامات ما سختتر میشود چرا که از ۲۷ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر رسیدن کار آسانی بوده است و اقدامات زیادی در این حوزه صورت گرفته و البته امسال هم برای کاهش بیشتر تعداد تلفات نیاز است که دستور العملها بازنگری و نواقص موجود برطرف شود.
او بیان کرد: سازمان راهداری فرآیندها را بررسی و تمامی بازنگریها در حوزه کاهش تصادفات و اقدامات لازم در این زمینه را انجام میدهد. شاید الان در شرایطی نباشیم که این گامها را برداریم، اما تمامی تلاش خود را انجام میدهیم.
صباغ زاده با اشاره به اینکه شناسایی و اولویت بندی نقاط پر خطر و پر حادثه در گام اول باید بر اساس مستندات و اقدامات لازم در این بخش صورت بگیرد گفت: این فرآیندها و جمع آوری مستندات را از سه ماه پیش آغاز کرده ایم و در مرحله جمع آوری نهایی دادهها و مستندات هستیم.
مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم راه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای تاکید کرد: گام بعدی تکمیل، تطبیق و ثبت اطلاعات در سامانه تصادفات است که این اطلاعات وارد سامانه یکپارچه میشود و ظرف هفته آینده این اقدام صورت میگیرد.
صباغ زاده با بیان اینکه استخراج و شناسایی نقاط بالقوه و دسته بندی راه گام بعدی است که در دستور کار قرار میگیرد بیان کرد: براساس وضعیت هندسی نقاط بالقوه و پر تصادف بررسی و شناسایی میشود و نقاطی که دارای سه تصادف فوتی و جرحی باشد براساس فرمولی که در کمیسیون ایمنی راهها طراحی میشود به عنوان نقاط پر خطر شناسایی و اولویت بندی میشود و در نهایت اقدامات لازم برای رفع آن در دستور کار قرار میگیرد.
این مقام مسئول اظهار کرد: بعد از ممیزی، شناسایی و بازنگری در دستوراالعمل ها، نقاط پر خطر و پر حادثه بودجه ریزی و اصلاح بندی و اجرای طرح برای رفع این نقاط در دستور کار قرار می گیرد.
مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم راه سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای تاکید کرد: در حریم ۳۰ کیلومتری و تداخل شهری و برون شهری ترافیکها دچار سردرگمی میشود، بنابراین باید راهها به گونهای طراحی شود که راننده بتواند به راحتی مسیر را انتخاب کند.
او ادامه داد: در این مسیر فرآیندها بررسی و شناسایی محدوده اقداماتی توسط سازمان راهداری در دستور کار قرار گرفته است.
انتهای پیام/