سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرنده ای زیبا در دل حیات وحش تربت جام

سار صورتی ۲۱ سانتیمتر طول دارد و از نظر ظاهری و رفتار، شبیه سار، اما با منقار زرد و کوتاهتر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سار صورتی که در حیات وحش تربت جام مشاهده می شود، ۲۱ سانتیمتر طول دارد از نظر شکل ظاهری و رفتار، شبیه سار، اما با منقار زرد و کوتاهتر است که اندکی خمیدگی در نیم نوک بالا دیده می‌شود؛ منقار سار بزرگتر و راست‌تر است.
 


سار صورتی، پرنده ی بالغ سیاه و صورتی بوده و با سایر پرندگان اشتباه نمی‌شود، تارک بلندی دارد که در پس سر به حالت افتاده دیده می‌شود، اما هنگام آواز خوانی بلند و تاج مانند می‌شود.
 


پرنده‌ی جوان "بدون تاج سر" از جوجه‌های سار به واسطه‌ی ساختمان منقار زرد رنگ، بی رنگی جلو چشم، روتنه‌ی خاکستری- قهوه‌ای کمرنگ، دمگاه سفید خاکستری و زیر تنه‌ی سفید چرکی اش متمایز می‌شود؛ جوجه‌ی سار معمولی با پر‌های قهوه‌ای تیره، منقار مستقیم و سیاه و خط جلو چشم تیره دیده می‌شود.
 
 
پرنده‌ای اجتماعی است، حتی در هنگام تولید مثل و اغلب با سار‌ها به خصوص در اطراف گله‌های گاو درحال تغذیه دیده می‌شود.

صدای این پرنده شبیه سار است و هنگامی که به صورت گروهی در حال تغذیه است آوازش آهنگین‌تر از سار‌ها همراه با ملودی‌ها مرکب و نوت‌های دلنشین‌تر شینده می‌شود.

این پرنده در کشتزار‌ها و زمین‌های زراعی، صخره‌های مرتفع، مناطق شیبدار و کوهستان‌های مرتفع به سر برده و در سوراخ دیوار‌، شکاف سنگ‌ و یا لابلای توده‌های چوب به صورت گروهی تولید مثل می‌کند.

در ایران تابستان‌ها فراوان و به صورت مهاجر عبوری در همه جا دیده می‌شود، این پرنده در زمره‌ی پرندگان حمایت شده است بنابر این، باید ممنوعیت صید و شکار آن همچنان حفظ شود.
 
عکاس: مدثر تیموری
 
انتهای پیام//ف.ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.