سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین جشنواره ایلات و عشایر منطقه دیواندره برگزار می‌شود

فرماندار دیواندره گفت: جشنواره ایلات و عشایر با محوریت معرفی آداب و رسوم و توانمندی‌های شهرستان دیواندره برگزارمی شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،جمال ارشدی فرماندار دیواندره گفت:قومیت ها و ایلات در دیواندره ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی دارند که می توان از آنها در حل مسایل مختلف شهرستان بهره گرفت.

او با اشاره به اینکه ساختارهای اعتقادی و فرهنگی جزو هویت ما است، افزود: هویت چیزی است که ما با آن شناخته می شویم و دیگران آن را تایید می کنند و هر منطقه فرهنگ و اداب و رسوم خود را دارد که باید در حفظ آن تلاش کرد.

ارشدی در ادامه از برگزاری نخستین جشنواره طوایف، ایلات و عشایر منطقه دیواندره خبردادوگفت:این جشنواره با محوریت معرفی آداب و رسوم و توانمندی‌های شهرستان در شهریور ماه برگزار می‌شود.

فرماندار دیواندره افزود: احیا و بازتولید فرهنگ غنی طوایف منطقه دیواندره و حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده  از اهداف برگزاری این جشنواره است.

ارشدی بیان کرد: جشنواره ایلات و عشایردر جنبه‌های مختلف از جمله مراسم‌ها، غذا‌های سنتی، صنایع دستی، بازی‌های محلی و دستاورد‌های طوایف منطقه برگزار می‌شود.

فرماندار دیواندره افزود: تلاش خواهیم کرد که دبیرخانه دایمی این جشنواره تشکیل و به صورت سالانه برگزار شود و منشاء تاثیرات مثبت و تغییر و تحول در در حوزهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شهرستان گردد.

ارشدی با اشاره به اینکه  روحیه مذهبی و اعتقادی قوم کرد نشان دهنده هویت و فرهنگ است، گفت: مشروعیت و اقتدار بزرگان طوایف و وجدان قومی در جامعه ایلات، نقش بسزایی در رفع مشکلات و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جوامع محلی و منطقه‌ای و توسعه اقتصادی داشته است.

او با تاکید بر احیای اعتقادات و هویت‌های منطقه در حوزه‌های مختلف، افزود: پوشش مردان و زنان کرد به عنوان یکی از فرهنگ‌های اصیل از گذشته نماد نجابت، صداقت، اقتدار بوده است.

گفتنی است؛ ۱۲ طایفه و ۳۵ عشیره در منطقه دیواندره زندگی می‌کنند، طبق آخرین سرشماری، جمعیت شهرستان دیواندره ۸۰ هزار و ۴۰ نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.