سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از شعار تا عمل؛

گام نخست مجلس برای تحقق جهش تولید/ هوای جوانان را داشته باشید تا پیشرفت کنید!

مجلس پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب آخرین قوانین در حوزه دانش بنیان، «طرح جهش تولید دانش بنیان» را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی؛ جهش تولید نامی بود که رهبر انقلاب  برای سال جدید انتخاب کردند، اکنون سه ماه از این نامگذاری می‌گذرد، در این مدت برخی از نهادها و سازمان‌های گوناگون تلاش‌های کم یا زیادی را برای برنامه ریزی در راستای جهش تولید داشته‌اند که در این میان نمی‌توان از توجه ویژه مجلس به عملیاتی شدن این شعار غافل شد.

مجلس یازدهم کار خود را هفتم خرداد ماه آغاز کرد، هنوز یک ماه از فعالیت وکلای ملت نگذشته است، اما نمایندگان سعی کردند که نقش چشمگیر در حوزه‌های مختلف، به ویژه جهش تولید داشته باشند.

وکلای ملت طرح «جهش تولید دانش بنیان» را با کمک تعداد زیادی از نخبگان طراحی کردند، سید محسن دهنوی ۲۵ خرداد از تقدیم طرح «جهش تولید دانش بنیان»  با ۶۰ امضا به هیئت‌رئیسه خبر داد.

دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس که طراح اصلی طرح «جهش تولید دانش بنیان» است، آن را به منظور تسهیل حضور جوانان و نخبگان به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ملی و عرصه‌های تولیدی کشور مخصوصا حوزه‌های کشاورزی، صنعت و نظام سلامت می‌داند.

طرح جهش تولید دانش‌بنیان سوم تیرماه در جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد و به عنوان طرح اولی‌های نمایندگان در دستور کار پارلمان قرار گرفت.

جهش تولید دانش بنیان؛ طرحی برای خلق ثروت

روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طرح «جهش تولید دانش بنیان» در کمیسیون تخصصی بررسی و ارزیابی می‌شود و سپس برای تصویب به صحن می‌آید، بیان کرد که از آخرین مصوبات قانونی در این حوزه ۱۰ سال می‌گذرد، البته سال گذشته هم در این حوزه تلاش‌هایی شد تا مجلس بتواند تغییراتی داشته باشد و حمایت‌های قانونی و تدوینی از دانش بنیان را تکمیل کند اما عمر مجلس دهم کفاف نداد.

متفکر آزاد در ادامه تاکید می‌کند که در حوزه طرح جهش تولید دانش بنیان کار جامعی انجام شده که شامل بخش‌های مختلفی است؛ به عنوان مثال حوزه سیاست‌گذاری، حوزه نظارتی، تعیین تکلیف بخش‌های مختلف دولتی، حمایت‌های مالی و گمرکی، تجمیع قوانین و کمک به شرکت‌های دانش بنیان، حوزه ریسک‌زدایی یا کاهش حاشیه ریسک برای شرکت‌های دانش بنیان، حوزه‌های اقتصادی و پولی، تاسیس صندوق‌های متنوع، حوزه شفافیت آمار و اطلاعات، حوزه کمک های بلاعوض و مسیر‌های تامین مالی تدارک‌هایی دیده شده است.

متفکر آزاد همچنین توضیح داد که در طرح جهش تولید دانش بنیان به منظور احصاء و شناسایی هدف‌گذاری، برنامه ریزی در حوزه سلامت و کالا‌های مربوط به سلامت، امنیت غذایی و کالا‌های اولویت دار صنعت و معدن قرار شد وزارت خانه‌های ذی‌ربط اقدامات جدی انجام دهند، لذا دولت و معاونت علمی موظف هستند که هر ۶ ماه یک بار گزارش پیشرفت وضعیت را ارائه دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه کشور ما به لحاظ توانایی نیروی انسانی و توانایی تکنولوژیک در حوزه دانش بنیان حرفی برای گفتن دارد، تصریح می‌کند که در این وضعیت اقتصادی باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد دانش بنیاد سهم بزرگی در حوزه جهش تولید داشته باشد، لذا  این طرح کمک شایانی به این حوزه خواهد کرد.

متفکر آزاد معتقد است که  با ابعاد گسترده‌ای که در این طرح دیده شده است،  می توانیم بخش اعظمی از جهش تولید را به لحاظ قانون گذاری، ریل گذاری کنیم.

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگویی ضمن اینکه اقتصاد دانش بنیان را موضوع اقتصادی خواند که از آن خلق ثروت می‌شود، تصریح کرد که اکنون چند صد میلیون نفر در کشور فارغ التحصیل هستند که سرمایه بزرگی به شمار می‌آیند و برای بهره وری اقتصاد کشور باید از این سرمایه‌ها استفاده بهینه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که ایران در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناورانه با اختلاف رتبه اول را دارد.


بیشتر بخوانید


چگونه می‌توان ظرفیت عظیم اقتصادی کشور را فعال کرد؟

دهنوی در مورد استفاده از ظرفیت نیرو‌های دانش بنیان گفت که نیرو‌های متخصص را نمی‌توان در مشاغل عادی و خدماتی درگیر کرد، بلکه باید اقتصاد دانش بنیان و صنایع با فناوری بالا در کشور شکل گیرد تا دانش آموختگان دانشگاه بتوانند در این رشته‌ها مشغول به کار شوند.

دهنوی همچنین در مورد جزییات طرح جهش تولید دانش بنیان گفت که این طرح در سه لایه طراحی شده است؛ لایه اول توسعه زیست بوم نوآوری و کار آفرینی دانش بنیان در کشور است در این لایه به دنبال این هستند که فضا را قدری باز کرده است و این جمعیت فارغ التحصیل و توانمند را در قالب شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های تخصصی خود برای تولید و توسعه محصولات دانش بنیان استفاده کنیم.

او همچنین در ادامه گفت که خوشبختانه تسهیلات و حمایت‌های لازم در این زمینه در نظر گرفته شده تا جوانان نخبه و کار آمد راحت‌تر بتوانند شرکت‌های دانش بنیان را تاسیس کنند. در این طرح یک کریدور جدا برای فعالیت‌های دانش بنیان لحاظ شده یعنی اگر کسی بخواهد یک کار تولیدی دانش بنیان ایجاد کند دستگاه‌های مسئول موظف هستند در یک زمان خیلی کوتاه‌ و با تعداد خیلی کمتر از مجوز‌ها اجازه شروع فعالیت دهند. با این اقدام تسهیل گری در صدور مجوز‌ها انجام شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت که بحث دیگری که در این طرح دیده شده بحث استاندارد است، برخی مواقع استاندارد مانع تولید داخل محسوب می‌شود به جای اینکه مدافع حقوق مصرف کننده باشد، گفته ایم قائل به استاندارد هستیم، ولی شرایط تولید داخل و شرایط واردات باید یکسان باشد یعنی هر استانداردی از تولید داخل می‌خواهید همان استاندارد را هم برای واردات بخواهید.

 

همچنین رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس گفت که طرح جهش تولید دانش بنیان به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، شعار سال در جهت تقویت جهش تولید و دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور تهیه و تدوین شده است.

زارع در ادامه ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم در اقدامی نویدبخش و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و انتظارات مردم و همچنین فعالان و کارشناسان اقتصادی با تصویب این طرح و تامین شرایط برای تحقق موضوع جهش تولید از مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش گام بلندی در این زمینه بردارد.

انتظارات از مجلس در حوزه دانش بنیان

همانطور که گفته شد حدود ۱۰ سال از تصویب آخرین قوانین در این حوزه می‌گذرد و با وجود اینکه یک جلسه عمومی در صحن مجلس به شرکت‌های دانش بنیان در آذر ماه ۱۳۹۸ اختصاص یافت، اما تاکنون فرصت لازم برای تصویب قوانین مربوط فراهم نشده است. با این تفاسیر از مجلس یازدهم انتظارات زیادی می‌رود، همانطور که در اقدامی سریع و امیدوار کننده طرحی در این زمینه ارائه کرده با تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان اقدامی عملی در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
خداوند رحمت کند کسانی که در راه خدمت به مردم گام برمی‌دارند
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
چه عجب به فکر ما جوونا هم افتادین
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
عالی بود
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
از جوانان بیشتر در تولید و کار کمک بگیرید مردم واقعا مشکل دارن.
حمیدرضا
۲۱:۳۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟
عباس گودرزی
۱۸:۵۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام جهش تولید ، یعنی دانش بنیان نیست . یعنی حذف دلالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید داخلی و جلوگیری از خام فروشی و تامین مواد اولیه تولید کنند گان با قیمت مناسب و منطقی .یعنی جلوگیری از ورود کالا های کم کیفیت خارجی که مشابه داخلی دارند . یعنی جلوگیری از خروج ارز برای ورود کالاهای لوکس لاکچری . یعنی فراهم نمودن زمینه استفاده از نیرو های کار که متاسفانه بعلت جهل مدیریتی این سرمایه عظیم به هدر می رود . ( مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی کار آن کشور است ) اگر مدیران نظام بفهمند . . یعنی جلوگیری از پرداخت وام هایی که کارخانه داران بجای توسعه کارخانه در مسیر دلالی آن را هزینه می کنند . لطفا کلیشه ای سخن نگویید که فکر کنید مردم با الفاظ شما آشنا نیستند و فکر می کنند شما خیلی می فهید . واقعیت ها را بررسی و بیان کنید .
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
اتفاقا به نظر من شما متوجه نشدید این طرح جهش تولید دانش بنیان هستش که فقط در حوزه دانش بنیان و اقتصاد بررسی و برنامه ریزی می شه
عباس گودرزی
۰۱:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام ببخشید برداشت شما از جهش تولید تفسیر به رای است و فکر می کنید چیز جدیدی می خواهد تولید شود که تا حالا وجود نداشته مثل کرونا . نه منظور از جهش تولید یعنی افزایش بهره وری و ایجاد زمینه اشتغال بیشتر و تولید بیشتر برای رفع نیاز مردم و کاهش تورم .. نه بمب اتمی می خواهیم بسازیم و نه تغییر ژنتیکی در تولد می خواهیم ایجاد کنیم . آن مباحث تولید علم است نه جهش تولید
على
۱۸:۲۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
اگه اینکار را بکنید نشان میدهید که با مجلس قبل تفاوت هایی دارید که امیدوار کننده است
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
جوجه رو اخر پاييز ميشمارن
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
هرچه زودتر جوانان را دریابید،معضل بیکاری رو رفع و درمان فوری کنید
الکی زمان رو هدر ندید،اگر واقعا به فکر خدمت به ملت و کشورتون هستید زودتر برای بیکاری و اوضاع بد اقتصادی چاره ای پیدا کنید و اقدامی انجام بدید،اگرم به فکر منافع شخصی خودتونید که دیگه عرضی ندارم.
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
واقعا ممنون از همچین نظری اما امیدوارم به حرف ما گوش بدن
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام من خیلی جاها از عدالت شما شنیدم میخوام که کمکم کنید تا بتونم بعد ۴سال که پول خونم خوابوندم روزمینی که قرار بوده باغ بشه وهم سود کنم وهم خونه بخرم الان نه تنها دیگه خونه نمیتونم بخرم خیلی بدبخت شدیم اگر چاره گشایی کنید تا عمر دارم دعاتون میکنم شاید دعای من حقیر به درد بزرگ مردی مثل شما نخوره ولی تمام دارایی من همینه واقعیت من چهار سال پیش خونم فروختم به خاطر وامی که داشت وچون نمیتونستم قسط بدم وورشکستگی همسرم تو شرایط سختی بودیم من فروختم وبا مشورت زمین خریدیم چندبار هم شهرداری هم جهاد قرار شد به ما اجازه ساخت بدن ولی بعد از گرفتن رشوه زیاد که البته به ما گفتن باید پرداخت بشه وگرنه بعد فهمیدم که رشوه دادام من اونم با قرض ووام جور کرده بودم تعهد دادن که دیوار بکش کسی کاری نداره چند وقت نگذشته بود اومدن زدن کل دیوار ریختن ودرم شکستن بعد از اون جهاد یه وکیل به ما معرفی کرد گفتن بهشون اگر هزینه ساخت گلخونه رو بدیم میتونیم دیوار کنیم ماهم که همچنان پیگیر که بسازیم بفروشم بتونم واحد بگیرم مثلا به خیال خودمون با سودی که روش میاد خونه بدون وام بگیرم داستان اینجا تموم نشد هم وکیل قلابی بود همه پولا رو که ازهمه ماها به زور گرفتن پس نداد ودیوارامون جهاد ریخت دوباره یعنی الان من موندم با اون زمین که چند روز پیش درختاشم آتیش زدن دستم به جایی بند نیست من الان هرروز کارم شده گریه بااین نوسان قیمت خونه من دیگه نمیتونم خونه بخرم ازاینورم کسی زمین خالی نمیخره شمارو قسم میدم بخدایی که میپرستید کمکم کنید عاجزانه ازشما کمک میخوام من زورم به جهاد یا شهرداری نمیرسه اگر نمی تونستن کاری کنن چرا از من ضعیف انقدر پول خوردن انشالله به لطف جنابعالی به نتیجه برسیم واز مستاجری وگرونی کرایه ها نجات پیدا کنیم
سيد
۱۸:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
مجلس تا میتونه باید دولت و شخص رییس جمهور رو درگیر کنه تا این یک سال هم بگذره البته بعید میدونم به سلامت بگذره ولی حداقل با کمترین خرابی ها بگذره! ویروس درونی داره سخت ترین ضربات رو از داخل به نفع کدخدا میزنه و علنا نقاب از چهره برداشته و این یعنی انتحار و انتحار یعنی آخر خط! ترامپ به قول خودش بی سابقه ترین تحریم ها رو علیه ایران زده بازم داره میگه ایران بیاد مذاکره کنه! آمریکایی که توی تاریخش نشون داده که از جنگ با هیچ کشوری ابایی نداره و این یعنی آخرخط.
نفوذی درونی شر کن بشه اون موقع است که معلوم میشه ایران بزرگ با این همه امکانات و قدرت قابل تحریم نیست. البته همیشه با تطمیع و تهدید میشه خائن درست کرد ولی با اصلاح ساختارهای فسادزا که به شدت توسط نفوذی ها پاسبانی میشه دست خائنین با پیگردهای اساسی برای خیانت بریده خواهد شد و این مهم به شدت نزدیکه!
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام می دونم نمی خونی ولی میشود باتصویب دوقانون جلوی افزایش دولاروخودروگرفت اول اینکه قانون منع نگهداری دلار درمنازل دو تصیوب ورود خودروی خارجی
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
اگر واقعا هدف رفع مشکلات معیشتی مردم است قوانین موازی که برای مردم هزینه دارد حذف کن مثال : خودرو داری سند برگ سبز و سند بونچاق است منتظریم ببینم شما هم فقط شعار می دهی یا مرد عمل هستی
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
من 4 سال عمرم تو دانشگاه صنعتی اصفهان درس خوندم شاگرد اول کلاس بودم.. با کلی امید اومدم یک سال تو استان خودم کرمان که کار پیدا کنم اونوقت فولاد سیرجان استخدامی میزاره میگه فقط بومی سیرجان.. مس رفسنجان میگه فقط بومی رفسنجان.. بعد که پی قضیه رو میگیری میبینی نماینده های شهرشون این کارا رو می‌کنند تا رای جمع کنند برای انتخابات.. عجب عدالتی داره این نظام یکی کلی درس بخونه تو بهترین دانشگاه کشور نگذارند حتی امتحان استخدامی یک شرکت دولتی شرکت کنه بعد به جاش یکی که همون رشته رو تو دانشگاه سطح پایین فنی حرفه ای خونده به راحتی استخدام بشه..
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
کامنت منو بزنید
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
چرا از رئیس جمهور سوال نمیپرسن
مریم
۱۸:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
جوانان استعداد ناب دارند استفاده کنید
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
احسنت بر شما
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
مجلس خودش تو آزمون تاجگردون رفوزه شد...
احمد
۱۸:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
مجلس يازدهم انقلابى است و قادر به انجام هركارى است خدا پشت و پناهشان
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
بعده ده سال تازه به فكر افتادن
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
افرين هواى جوان ها رو داشته باشيد گناه دارن
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دقیقا امیدوارم همینطور باشه