سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

حقوق خواهر و برادر نسبت به یکدیگر/آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟

امام زین العابدین (ع) برای خواهر و برادر حقوقی را مطرح و آنها را به منزله دست در بدن که از یکدیگر جدا نیستند،معرفی می کنند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علقه بین حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را باید از دو جنبه بررسی کرد؛ نخست رابطه خواهر و برادری آنهاست و دوم اینکه امام رضا (ع) فقط همین یک خواهر تنی را داشتند.

امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) با سایر فرزندان امام کاظم (ع) قابل مقایسه نیستند و شان متفاوتی دارند. این ویژگی قطعا به مادرشان یعنی نجمه خاتون ارتباط دارد، زیرا ایشان یک بانوی برگزیده است. اساسا وقتی به امامان معصوم نگاه می‌کنیم می‌بینیم مادران این عزیزان، برگزیده هستند.

همانطور که حضرت زینب (س) به امام حسین (ع) نزدیک بودند، حضرت معصومه (س) نیز به امام رضا (ع) بسیار نزدیک بوده اند.

خواهر و برادر وظیفه دارند یکدیگر را یاری کنند

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به کلام امام زین العابدین (ع) خواهر و برادر نسبت به یکدیگر حقوقی دارند و به تعبیر ایشان آنها نسبت به یکدیگر به منزله دست هستند که وظیفه دارند یکدیگر را کمک و یاری کنند.

وی افزود: خواهر و برادر برای یکدیگر تکیه گاه مطمئنی هستند که در برابر مشکلات می‌توانند به هم پناه ببرند و در طول زندگی عزت، آبرو و مایه قدرت برای یکدیگر باشند، درهمین رابطه امام زین العابدین (ع) در روایتی می‌فرمایند: شما می‌توانید از خواهر یا برادرتان برای مقابله با دشمنان کمک بگیرد.

این کارشناس مذهبی درباره سوء استفاده خواهر و برادر از یکدیگر هشدار داد و گفت: هیچگاه خواهر و برادر نباید از یکدیگر به عنوان سلاحی برای معصیت و نافرمانی از خداوند متعال استفاده کنند و با یاری هم بر مردم ظلم کنند، زیرا خواهر و برادر نعمت‌هایی هستند که در مسیر مبارزه با هوا و هوس شیطان و غلبه بر دشمنان همراه ما برای رسیدن به درجات عالی و قرب الهی هستند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه روایتی از معصومین (ع) نقل می‌کند که می‌فرمایند: راه نصیحت و راهنمایی آن‌ها (خواهر و برادر) را برای خودمان نباید سد بکنیم و از طرف مقابل برای ارشاد و هدایتشان به سوی خداوند متعال نباید از چیزی دریغی کنیم، در نتیجه اگر در مسیر خداوند متعال بودند که راه خیر و برکت است و اگر در مسیر مخالفت با خدا حرکت می‌کردند ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم و خداوند متعال نیز در این راه مهربان است و ما را یاری می‌کند، زیرا پروردگارمحبتی دارد که از محبت خواهر و برادر به یکدیگر بیشتر است.


بیشتر بخوانید


وی در مورد کلام سید الساجدین در تشبیه خواهر و برادر به «دست در بدن» این نکته را مطرح کرد: منظور از اینکه خواهر و برادر مانند دست می‌ماند به این معناست که جدایی بین آن‌ها نیست؛ یعنی همانطور که ما هیچگاه نسبت به اعضاء و جوارحمان احساس اضافی بودن و جدایی نمی‌کنیم، خواهر و برادر هم با یکدیگر هم خون هستند و بین آن‌ها جدایی وجود ندارد.

این سخنران و پژوهشگرمذهبی در ادامه به مطلب دیگری از کلام گوهربار امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: معیار در درگاه الهی حق، عدل و حقیقت است؛ انسان نباید به علت اینکه دارای خواهر و برادر است از موازین و معیار‌های شرعی خارج شود و برخی اوقات به خاطر آن‌ها دنبال حمایت از باطل باشد.

وی در مورد دستگیری و یاری خواهر و برادر نسبت به یکدیگر روایتی از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که ایشان می‌فرمایند: هنگامی که برای خواهر و برادر خود قدمی برمی دارید، خداوند شما را یاری می‌کند و همچنین در روایت دیگری می‌فرمایند: هرگاه که انسان نگاه کرد که خواهر و برادر نیازمند نصیحت هستند بهتر است که آن‌ها را نصیحت و یاریشان کند.

وی گفت: تمام این مطالبی که مطرح شد ما را باید به این هدف برساند که از خانواده می‌توان برای رسیدن به خدا استفاده کرد یعنی اول یکدیگر را یاری کنیم یا در مسیر الهی قرار بگیریم و در این راه باید دستگیر هم باشیم نه از یکدیگر مچ گیری کنیم.

صیغه خواهر و برادری در اسلام

حجت الاسلام حسینی در انتها در مورد صیغه خواهر و برادری بین دختر و پسر نامحرم افزود: در باب صیغه خواهر و برادری باید توجه داشت که در دین اسلام چیزی به عنوان صیغه خواهر و برادری نداریم. تنها راه ارتباط دختر و پسر با یکدیگر بر اساس فتوای مراجع تقلید ازدواج است، زیرا محرمیت یا نسبی است یا سببی که ازدواج راه محرمیت بین دختر و پسر است. در نتیجه بحثی که ما در دین اسلامی با آن برخورد داریم موضوع صیغه اخوت است که امر مستحبی است و بین دو نفر که هم جنس هستند پیمان قلبی بسته می‌شود تا یکدیگر را یاری کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
0081
۰۸:۰۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
اگر یک دختری که ترنسه و در اینده میخواد پسر بشه بخواد من خواهرش باشم به صورت رسمی چه کار باید بکنه
امیرعباس
۲۲:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام من ۱۳ سالمه و دختر عمم ۱۰ سالشه دختر عمم توی خانواده چهار نفر خودشون و چهار نفر ما که جمعا میشیم ۸ نفر توی این جمع ۸ نفره فقط به من نامحرمه هر دومون هم به سن تکلیف رسیدیم سوال من آیا میتونیم با هم صیغه خواهر و برادری بکنیم که به منم محرم باشه یا حتما باید صیغه عقد موقت باشه ؟

لطفا جواب منو بدین سایت رو چک میکنم.
ابن الرضا
۲۳:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ما پنج تا خواهر برادر هستیم ، ولی کاملا باهم بیگانه هستیم ، خود من شدیدا بیمار هستم و دارم تکوتنها زندگی میکنم ، سالوماه این چهار خواهروبرادر اصلا نمیگن تو زنده‌ای یا مرده ، خلاصه اینکه هرپنج نفرمون ، با هر پنج نفرمون شدیدا بیگانه هستیم که هیچ ، حتی کینه و نفرت شدیدی هم نسبت به یکدیگر داریم که اگر قانون جلومون رو نگرفته بود و ما را زندان و اعدام نمیکرد ، قطعا قطعا قطعا با فجیعترین شکل ممکن همدیگر را میکشتیم و قطعه قطعه میکردیم ، چون کینه بینمان روز به روز داره شدیدتر و بیشتر میشه ، ایکاش پدرومادرم هنوز زنده بودن ، لااقل یک کسوکاری داشتم ، از وقتی پدرومادرم فوت کردن تکوتنها و بیکسوکار شدم ، لازم به ذکر است که پدرومادر ما هیچ ارثی از خودشان باقی نگذاشتن ، آنقدر فقیر بودند که حتی برای غسل و کفنشان شخص دیگری تقبل خرج تدفین آن دو را کرد
علی
۱۹:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام ۲۹ سالمه ما دختر خواهر زن برادرمو از ۳ ماهگی داریم بزرگش میکنیم الان ۸ سالشه مادرش بر اثر بیمار فوت کرده و الان پیش ماست ما ۳ تا برادریم ۲تا از برادرام ازدواج کردن و هر کدام ۱ بچه دارن میخواستم ببینم میشه کاری کرد که این دختر با خانواده ما محرم شود درضمن هرکسی میخواد محرم شه که دنبال چیزی نیست که اول فکر کنید بد حرف بزنید الان این واقعا مشکل ماست ۸ ساله پیشمونه نمیشه که بدون محرمیتم باشه و نمیشه هم که نباشه کلن الان ما به چشم خواهری میبینیمش لطفا کمکمون کنید
دنیا
۱۳:۵۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سعی کنیم مهربان باشیم
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
لطفا اصلاح کنید به صیغه خواهری و برادری

گویا خیلیا اشتباه برداشت می کنن
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
کسی که فکرش منحرف باشه کاریش نمیشه کرد من که از اول خوندم متوجه شدم منظورش چیه
میلادپ
۱۱:۳۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
من که به جز خواهر و برادرهای تنی خودم هیچ دشمنی تو زندگیم نداشتم
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
الهم‌عجل‌الولیک‌الفرج‌
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
الهم‌عجل‌الولیک‌الفرج‌
محمدی
۰۷:۴۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
شما می‌توانید از خواهر یا برادرتان برای مقابله با دشمنان کمک بگیرد. قبول به شرطی که اون خودش دشمنت نباشه. کجا خدا و پیغمبرش گفتن که یه فرزند به تنهایی باید زحمت پدر و مادرش رو بکشه و بقیه بگن وظیفت بوده میخواستی نکنی. کجای شرع شما گفته خواهر و برادر میتونن حق ادم رو بخورن و به ریشش هم بخنندن. اگه رابطه خواهر و برادری خوب بووود قابیل هابیل رو نمیکشت. اگر رابطه خوار و برادری خوبه هیچ وقت پشت همدیگر و رو خالی نمیکردن. موقعی که نیازت دارن تا میتونن سواری میکشن و بعدش یه لگد بهت میزنن.
میثم
۱۰:۴۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام علیکم، اخوی خدا صبر بهت بده، واقعا سخته.
محمد
۲۰:۳۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
واقعا ، من هر مشکلی دارم از همین سمته ، دنبال سوء استفاده هستند یه دستت درد نکنه هم نمی گن حتی طلبکارتم هستند که وظیفت بوده ، چون کوچکتری همه خواهر و برادرهای بزرگتر مشکلاتشون رو می ریزن سرت ، اون می خواد کاسبی کنه تو رو می کنه شاگر مغازه اون یکی می خواد خونه درست کنه تو رو می کنه کارگز ساختمون و ... سر آخر هم هر چی فکر می کنی به اندازه یه بند انگشت هم کاری برات نکردن بدترش اینه که حقتم می خورن و روی ارث و میراث هم اونا صاحب نظرن ، والا یه وقتایی فکر می کنم احترام زیادی شه طرف فکر می کنه تو نفهمی و ازت داره سوء استفاده می کنه
افتاب
۰۶:۵۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
پناه برخدا صیغه ی خواهر برادری دیگه چه فیلم جدیدیه
خدایا یک کاری کن ...
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
منظور صیغه ازدواج نیست منظور صیغه اینکه دو تا غریبه با هم بشن خواهر برادر که البته همچین چیزی بین دختر و پسر نامحرم مورد تایید اسلام نیست و...
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
منظور خواهر و برادر تو اسلامه، چطور صیغه برادری داریم این هم همونه دیگه ولی در واقع چنین چیزی وجود ندارد
افتاب
۰۶:۵۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
پناه برخدا صیغه ی خواهر برادری دیگه چه فیلم جدیدیه
خدایا یک کاری کن ...
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دوستان آتیشتونو خاموش کنید
نوشته «صیغه خواهر و برادری بین دختر و پسر نامحرم»

تیتر بازی های yjc بلأخره یه روزی کار دستش میده...
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
ب حق چیزهای ندیده ونشنیده!!!!!
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
خواهر من الان در پست ریاست یه سازمانی فعالیت داره ولی من که برادرشم با 32 سال سن بیکارم
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
منگلی بخاطر همین
و دلایل دیگه...
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۷ تير ۱۳۹۹
باید توجه داشت که در دین اسلام چیزی به عنوان صیغه خواهر و برادری نداریم.
ناشناس
۰۲:۱۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
صیغه خواهر و برادری در اسلام و مسحیت و هر دینی دیگر و چه افراد بی دین و هرچیز دیگه وجود نداره و کار زشت نا پسند و به دور از اخلاق است
و در تمام ادیان دینی و چه افراد بی دین برایش مجازات در نظر گرفتن
وتوی هیچ کشوری همچین کاری نمی کنند و تازه توی بعضی کشور ها حتی ازدواج با دختر خاله هم جرم است
ناشناس
۰۴:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
فکرکنم اشتباه متوجه شدی منظورش احتمالا صیغه ایه که دختروپسرغریبه مثل خاهربرادربشن وبتونن مثل خاهربرادرباهم محرم باشن
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
تیتر واقعا مشکل داره منم اول اشتباه متوجه شدم
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
داریم به کجا میریم
حتما یکی یک کار کثیفی کرده که ایشون این را یاد آوری کردن
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سعی کنیم حسن نیت داشته باشیم مسلمان سوء نیت ندارد
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ای کاش ارث خواهر وبرادری هم یکسان بود وهیج فرقی نداشتند
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
ای‌بابا‌شما‌برای‌آخرت‌ارث‌‌باباتومیخوای‌ببری‌یا‌اعمالتو‌
بروعبادت‌کن‌‌هم‌آخرت‌سعادتمند‌میشی‌هم‌این‌دنیا‌خدا
ده‌برابر‌ارث‌بابا‌به‌‌تو‌میده‌‌
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
کار خدا چون و چرا ندارد میدونستی تازه به نفع دختره ما پسرا بیچاره ایم
ارث برای خود دختره و هیچ کس نمی تواند از او بگیرد حتی شوهر اما پسر تمام انرا خرج فرزندان و همسر می کند منتها هیچ کس از این بعد به آن نمی پردازد
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دخترها همه زحمت پدر و مادر ميكشن آنوقت پسرها دوبرابر ميبرن واقعا دور از عدل و انصافه مريضي و تنهايي پدر و مادر بعهده دخترهاست اگر مالي هم اضافه بدن پسرها با قلدري ميگيرن
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
آدم خودش باید زرنگ باشه مال جمع کنه نه اینکه چشمش دنبال ارث باشه دلیل اینکه ارثیه خواهر و برادر با هم فرق داره اینه که چون مرد سرپرست خانواده ست و مرد برای مایحتاج زندگی به پول بیشتری نیاز داره
ولی خانم چون که مسئولیتی نداره و تهیه هزینه زندگی بر عهده همسرشه بخاطر همین ارثیه خانم از آقا کمتره در عوض شوهر همین خانم هم ارثیه پدرشو دریافت میکنه پس نمیشه گفت حق خانم ضایع میشه چون بالاخره شوهرش ارثیه میگیره یا اون آقا خانمش هم ارثیه میگیره در کل با هم برابر میشن دیگه
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ناشناس 18:27 کمک و زحمت کشیدن در برابر پدر و مادر خیلی خوبه و هرچقدر هم ما براشون کاری کنیم باز هم نمیتونیم زحمات اونارو جبران کنیم هیچ وقت، اینکه دختر زحمت میکشه در واقع آخرتش رو خریده خدا اجرشو میده این امر با پول و ثروت اصلا قابل قیاس نیست
اتفاقا خدمت به پدر و مادر مثل یک فرصت میمونه برای انسان تا بتونه زحمات چندین ساله اونارو یه کمی جبران کنه
پدر و مادر مثل طلا میمونن همون حضورشون برای فرزندان ثروت محسوب میشه من میخوام ثروتی نباشه وقتی که زبانم لال پدر و مادرم کنارم نباشن
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
نظری ندارم
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
ممنون‌