سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان، توانایی تامین قضات جنوب شرق کشور را دارد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پارسال تعداد قضات غیربومی استان کرمان از ۲۶ درصد به ۱۴ درصد رسیده و کرمان در حوزه قضات به جایگاهی رسیده که می‌تواند نیاز جنوبشرق کشور را تامین کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در نشست شورای قضایی استان با مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهید آیت الله بهشتی گفت: وابسته کردن اعتبارات قوه قضاییه به درآمد‌های آن با برخی از سیاست‌های این قوه از جمله کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی همخوانی ندارد.

او افزود: اگر اعتبارات خاص در اختیار رییس قوه قضاییه وجود نداشت، بسیاری از پروژه‌های قوه قضاییه در استان کرمان اجرایی نمی‌شد.

موحد بیان کرد: در حال حاضر ۳۲ حوزه قضایی فعال در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ دادگستری، ۷ دادگاه عمومی و ۷ دادگاه عمومی بخش هستند.

او با اشاره به اینکه در مجموع ۳۷۳ قاضی در سیستم قضایی مشغول به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر ۵۳ درصداز پست‌های قضایی استان کرمان دارای تصدی و ۴۷ درصد بلاتصدی هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: در کشور در قبال هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۳ و ۸  دهم قاضی است که این میانگین در استان کرمان تقریبا ۱۲ قاضی است.

او با اشاره به اینکه میانگین تعداد قضات در استان کرمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، هشت قاضی است، تصریح کرد: این تعداد با اجرای طرح‌های بومی گزینی به ویژه در مناطق جنوبی، به ۱۲ قاضی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

 او تاکید کرد: از دی ماه پارسال  تا پایان فرودین ماه امسال، ۷۶ درصد از پرونده‌های معوق تعیین تکلیف شده و استان کرمان در این زمینه نیز کارنامه درخشانی داشته است.

ردیس کل دادگستری استان کرمان به اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان به عنوان یک طرح ابتکاری این دستگاه با همکاری بسیج اشاره و بیان کرد: این طرح هم اکنون در سطح کشور اجرایی شده و  برای اجرای این طرح در استان کرمان، همکاران قضایی و حقوقدانان با حضور در ۱۲۰ مسجد، مردم را هدایت و راهنمایی می‌کنند.

موحد با اشاره به این مطلب که در گذشته بخش قابل توجهی از قضات استان کرمان غیر بومی بوده اند، بیان کرد: چون قضات غیربومی ماندگاری ندارند، با انتقال آن‌ها از استان بخشی از تجارب استان در حوزه قضایی از دست رفته و ضعفی در وضعیت قضایی ایجاد می‌شود که با بومی گزینی از بروز این آسیب جلوگیری شده است.

او به اجرای چهار دوره قاضی بومی گزینی در استان کرمان طی پارسال اشاره کرد و گفت: تعداد قضات غیربومی استان کرمان از ۲۶ درصد به ۱۴ درصد رسیده است و استان کرمان در حوزه قضات به جایگاهی رسیده که می‌تواند قضات مورد نیاز جنوبشرق کشور را تامین کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در حوزه کارکنان اداری نیز یک هزار و ۳۷۶ نفر در استان کرمان مشغول به فعالیت که در قبال هر قاضی حدود سه کارمند داریم که این وضعیت امسال بهبود یافته است،؛ اما با توجه به این موضوع هنوز هم تعداد زیادی از پست‌های اداری این سازمان بلاتصدی است.

او بیان داشت: در کنار واحد‌های قضایی فعال در استان کرمان، ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در این استان فعالیت دارند و یک هزار و ۴۴۵ نفر از افراد معتمد و با نفوذ جامعه در این شعب مشغول به خدمت هستند و عمده کار آن‌ها متمرکز بر صلح و سازش است.

رییس شورای قضایی استان تاکید کرد: پارسال ۴۷ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان منتهی به صلح و سازش شده و شورا‌های حل اختلاف استان کرمان، رتبه دوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده اند. 

او بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف استان کرمان، پارسال یک هزار و ۴۳۰ زندانی را با صلح و سازش از زندان‌ها آزاد کرده اند و رتبه برتر کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

موحد بر پیگیری وضعیت کاری اعضای شورا‌های حل اختلاف استان به منظور افزایش انگیزه کاری و حل و فصل مسائل استخدامی آن‌ها تاکید کرد و گفت: پارسال در مجموع ۷۲۹ هزار پرونده به مراجع قضایی استان کرمان وارد شده است و به طور متوسط هر قاضی در استان به دو هزار پرونده رسیدگی کرده است. 

او بیان داشت: استان کرمان در حوزه دادرسی‌های الکترونیک یک  از استان های پیشتاز به شمار می‌رود و روز گذشته یک جلسه دادگاه کیفری یک با نظارت مستقیم ایت الله رئیسی برگزار شده است. 

موحد با تاکید بر این مطلب که تلاش استان کرمان در حوزه فناوری اطلاعات در کشور بی نظیر است، تاکید کرد: پارسال یک هزار و ۸۸۰ فقره دادرسی الکترونیک داشته ایم و یک هزار و ۱۰۰ مورد از این دادرسی‌ها در دوران کرونا بوده است.

او  با بیان اینکه  پارسال ۱۷۰ جلسه ویدئو کنفرانس برای امور اداری و آموزشی در دادگستری کل استان کرمان برگزار شده است، گفت:در حال حاضر ۸۴ درصد اوراق قضایی استان کرمان به صورت الکترونیک در سامانه ثنا ابلاغ می‌شود.

رییس شورای قضایی استان کرمان افزود: در حوزه حمایت قضایی از سرمایه گذاری، پارسال ۱۳۲ پرونده حمایت قضایی و سرمایه گذاری، رونق تولید و جهش تولید مورد حمایت قرار گرفته و برآورد‌ها نشان می‌دهد اگر این حمایت‌ها با همکاری سیستم بانکی و اجرایی انجام نمی‌شد، بالغ بر ۸ هزار نفر شغل خود را از دست می‌دادند و این اقدام استان کرمان را جز پنج استان برتر کشور از سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

او گفت: دستگاه قضایی استان کرمان آمادگی دارد که همواره  برای رفع موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری اقدام کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تعیین تکلیف کارخانه قند بردسیر را یکی از نمونه‌های حمایت قضایی از سرمایه گذاری در استان کرمان برشمرد.

او تصریح کرد:در حوزه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیز کار‌های خوبی در استان کرمان انجام شده است و برای اولین بار در استان کرمان ورودی به زندان‌ها در سال گذشته ۱۵ و نیم  درصد و در سه ماهه ابتدای امسال ۳۲ درصد کاهش داشته است.

 موحد با اشاره به این مطلب که در حوزه عمرانی پروژه‌های متعددی در استان کرمان احداث شده که بخشی به بهره برداری رسیده و بخشی نیز در دست احداث است، افزود: دادگاه بخش ساردوئیه دادگستری نرماشیر، دادگستری ریگان، دادگستری فهرج، دادگستری رودبار جنوب و مجتمع قضایی شهید باهنر کرمان در سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است.

 او احداث ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بافت با ۷۵ درصد پیشرفت، دادسرای عمومی و انقلاب شهربابک با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، دادگاه عمومی بخش زهکلوت با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ساختمان دادگاه عمومی ارزوئیه با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و منازل سازمانی این دادگستری  را از پروژه‌های در دست انجام حوزه عمرانی  عنوان کرد. 

هزار معدن در کرمان بلا تکلیف هستند 

شهباز حسن پور، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان این مطلب که برای پیاده کردن مکتب حاج قاسم در کشور باید از کرمان و خودمان شروع کنیم، گفت: در مکتب حاج قاسم سلیمانی، سهل انگاری راه ندارد.

 او افزود: اختلاف سلیقه در همه نهاد‌ها وجود دارد؛ اما خط قرمز همه ما باید ولایت و رهبری و دفاع از آرمان‌های نظام و شهدا باشد.

 حسن پور بیان کرد: امروز محبوب‌ترین چهره بعد از رهبر معظم انقلاب اسلامی( مدظله العالی) ، آیت الله رئیسی است و در استان کرمان نیز در دوران مدیریت یدالله موحد کار‌های بزرگی انجام شده که مردم به خوبی این خدمات را درک کرده اند.

او بیان کرد: با همکاری دستگاه قضایی می‌توان بسیاری از گره‌های موجود در مسیر اشتغال و سرمایه گذاری را رفع کرده و از این رهگذر به توسعه معیشت و رفاه مردم کمک کرد.

حسن پور تاکید کرد: در حال حاضر هزار معدن بلاتکلیف در استان کرمان وجود دارد و با بازگشایی نیمی از این معادن می توان بخش وسیعی از مشکلات جامعه را برطرف کرد.

  انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.