سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریافت بیش از ۳۰۰ طرح و ایده پژوهشی با موضوع کرونا در مشهد

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح و ایده پژوهشی با موضوع کرونا دریافت شده که از این میزان ۲۵۰ مورد آن تأیید و به مرحله اجرا در آمده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید اسلامی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام پژوهش مقررات و چارچوب‌های خاص خودش را دارد و فرد ایده دهنده در جهت پیشگیری، مدیریت و درمان بیماری‌های مختلف همچون کرونا طرح‌های خود را ارائه می‌دهد و برخی از آن‌ها پس از بررسی لازم از سوی متخصصان و اعضای هیأت علمی و تأیید نهایی از سوی کمیته اخلاق و شورای پژوهشی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

او افزود: تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح و ایده پژوهشی با موضوع کرونا دریافت شده که از این میزان بیش از ۲۵۰ مورد آن به تأیید رسیده و به مرحله اجرا در آمده است.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طراحان در صورت نیاز، دعوت حضوری می‌شوند تا شواهد و نتایج علمی و عملی مؤثر و ثمربخش طرح و ایده خود را بیان کنند و در مرحله بعد این افراد به اعضای هیأت علمی و پرسنل مربوطه متصل می‌شوند تا این طرح و ایده به یک پروژه پژوهشی تبدیل شود و پس از طی مراحل و تأیید کمیته اخلاق به مرحله اجرا در می‌آید.

 اسلامی بیان کرد: از مجموع طرح‌ها و ایده‌های پذیرفته شده بیش از ۲۰ مورد آن با موضوع طب سنتی بوده است.

او تصریح کرد: بخشی از اقداماتی که با موضوع کرونا مطرح می‌شود هنوز در مرحله پژوهش قرار دارند و امکان پاسخ قطعی تا پایان کار و زمان نتیجه‌گیری نهایی وجود ندارد و از عموم مردم می‌خواهیم که عجله‌ای در این خصوص نداشته باشند.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تعداد طرح‌ها و ایده‌هایی که با موضوع کرونا ارائه شده به نسبت مواردی که در سایر موضوعات است قابل توجه بوده و بررسی برخی از طرح‌ها و ایده‌ها به جهت حساسیت بالایی که دارد زمان‌بر بوده است.

اسلامی با بیان اینکه در طرح و ایده ارائه شده باید به موضوعات امنیت، اخلاق، حقوق و سلامت توجه شود، اظهار کرد: البته برخی از مداخلات با توجه به حساسیتی که دارند در گام نخست روی حیوان انجام می‌شود و اگر ثمربخش بود روی انسان اجرا خواهد شد، اما برخی دیگر از طرح‎ها و ایده‌های پیشگیری، دارویی و درمانی به جهت آنکه از قطعیت بیشتری در فرضیات و اثربخشی برخوردار هستند پس از اخذ رضایت آگاهانه روی انسان انجام می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.