سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور:

نظام رتبه بندی دانشگاه ها تغییر می کند

کبگانیان گفت: نظام رتبه بندی دانشگاه ها باید بر اساس شاخص های خاصی باشد که وزارت علوم به صورت کتبی برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور امروز در حاشیه جلسه ۱۳۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه دو موضوع مهم و اساسی مطرح شد. در بند یک و اولین دستور جلسه گزارشی توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با بحث ماموریت گرایی دانشگاه‌ها ارائه شد.  در یک بند از سند آمایش آموزش عالی بحث ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را داریم.

کبگانیان ادامه داد: دانشگاه‌های کشور در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند آمایش آموزش عالی باید به سمت ماموریت‌های ویژه پیش بروند و بحث حل مساله در آن‌ها تقویت شود. در این قسمت گزارشی را آقای حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت در حوزه بهداشت و سلامت در استان های مختلف ارائه کردند که ماموریت های دانشگاه ها چگونه توزیع شده است.

او در ادامه افزود: بخش دیگری از جلسه هم بنا به درخواست اعضا به بحث ویروس کرونا و مسائل اخیر اختصاص یافت و گزارش کاملی در این مورد ارائه شد. اعضای جلسه از ستاد مقابله با ویروس کرونا تشکر کردند. اگر به علت برخی از سهل انگاری ها آمارهای نگران کننده ای از کرونا در کشور اعلام می شود ناشی از اقدام ارگان خاصی نیست، این عزیزان تلاش شبانه روزی می کنند و از مردم در خواست می کنم مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه درباره محور دوم جلسه نیز گفت: محور دوم جلسه باز هم بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها بود. موضوع دوم و موضوع اصلی جلسه اختیاراتی بود که دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای ارتقای آئین نامه خودش درخواست کرده بود.


بیشتر بخوانید

کبگانیان اظهار کرد: مشکل اساسی که با دانشگاه ها داریم و باید حل شود این است که وقتی به دانشگاه ها مراجعه می کنیم اظهار می کنند که ما ماموریت کاری را قبول داریم ولی می گویند که باید از طریق دستگاه های اجرایی و صنعتی که پروژه های زیاد و قراردادهای زیادی با کشورهای خارجی دارند به آنها ماموریت علمی و فناوری ارجاع شود؛ پیگیر این موضوع هستیم و خوشبختانه دانشگاه امام حسین(ع) این ماموریت ها را دارد.

سنجش ارتقاء اساتید دانشگاه امام حسین(ع) بر اساس ماموریت ها

او اظهار داشت: این دانشگاه از جانب ستاد فرماندهی کل قوا، فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت های ویژه ای به این دانشگاه از جمله ماموریت های فنی و صنعتی و ماموریت های موجود در حوزه علوم انسانی ابلاغ کرده است. دانشگاه امام حسین(ع) ماموریت ویژه دارد و به دنبال این است که ارتقاء اساتید این دانشگاه بر اساس ماموریت ها سنجیده شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: دانشگاه امام حسین(ع) برای رسیدن به این هدف نیازمند مجوز هایی در ۴ حوزه بوده است. این دانشگاه در صدد است بخش فرهنگی که حوزه امید آفرینی و تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی است را به ماموریت های خود اضافه کند، در بخش دوم به بحث شاگرد پروری قوی که آینده علمی کشور خواهند بود، قصد ورود دارند و در بخش سوم که بحث پژوهشی است، تکیه ویژه ای به حل مسئله داشتند که قرار شد با شاخص هایی به صورت ثبت اختراع و یا مقالات اندازه گیری شود و بخش چهارم هم مسئله یابی است.

او ادامه داد: در نهایت بعد از بحث و بررسی روی این مسئله و با توجه به نقشه جامع علمی کشور که بر اساس آن ما وظیفه داریم آئین نامه ارتقا را بازنگری کنیم به این دانشگاه برای زمان محدود ۴ سال اختیار داده شد تا تغییرات مشخص با اصلاحات خاص که با ماموریت های این دانشگاه اعلام شده انجام شود. تا بعد از چهار سال موضوع جمع بندی شده و گزارش کار به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شود و جمع بندی صورت بگیرد و گام های بعدی را بهتر برداریم.

کبگانیان اظهار داشت: امیدواریم سایر دانشگاه ها هم ماموریت های خاص را انجام بدهند، زیرا این موضوع تا حدودی رعایت نمی شود.

نظام رتبه بندی دانشگاه ها نباید صرفا بر اساس مقاله (ISI)باشد

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ادامه درباره سایر موضوعات مطرح در این جلسه اضافه کرد: نظام رتبه بندی دانشگاه ها نباید صرفا بر اساس مقاله (ISI)باشد و این نظام باید بر اساس شاخص های خاصی باشد که وزارت علوم کتبا برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کند.

او ادامه داد: این نوع رتبه بندی باعث شده فقط به تولید مقاله پرداخته شود در صورتی که مقاله باید محصول جانبی حل یک مسئله باشد ولی وضعیت کنونی فقط تولید مقاله است.
انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.