سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بنای تاریخی گنبد سبز مشهد مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: اجرای عملیات تخصصی مرمت بنای تاریخی گنبد سبز مشهد پایان یافت.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به مرمت بنای تاریخی گنبد سبز مشهد، گفت: این بقعه تاریخی که به شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده از آثار ارزشمند در داخل شهر مشهد و مدفن "شیخ محمد مومن استرآبادی" یکی از عرفای پیشین است.
 
او افزود: کاشیکاری‌های گنبد سبز به صورت نره‌چینی و معرق است. از کتیبه‌های شاخص آن می‌توان به آیه ۲۶ سوره آل عمران اشاره کرد که پیرامون ساقه گنبد اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: شروع مرمت این اثر تاریخی به بازسازی کامل کاشیکاری آن در اوایل دهه ۱۳۵۰ مربوط می‌شود. از آن تاریخ تاکنون بر اساس میزان اعتبارات و آسیب‌های وارده کار حفاظت و مرمت گنبد سبز انجام شده است.

مکرمی‌فر با اشاره به آخرین عملیات مرمتی در این بنا، بیان کرد: مرمت کاشیکاری گنبد و ساقه گنبد سبز از سال ۹۷ با تامین اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی آغاز شده بود که امروز به پایان رسید.

او درباره عملیات اجرایی انجام شده در این اثر تاریخی، تصریح کرد: برای مرمت گنبد سبز مشهد اقداماتی از جمله برداشت و چرمه‌برداری طرح کاشیکاری موجود، برچیدن کاشی‌های فرسوده و آسیب دیده و لایه‌های سیمانی زیرکار، اجرای مش فلزی زیر کار، ساخت و نصب کاشی بر روی ساقه و همچنین اجرای آبچکان صورت گرفته است.
 
انتهای پیام//ز.ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.