سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معطلی بیش از دو هزار کانتینر برای ورود به ترکمنستان از خراسان رضوی

بیش از ۲۰۰۰ کانتینر که قرار بود از مرز خراسان رضوی به مرز‌های ترکمنستان و آسیای میانه عازم شوند، معطل مانده و امکان برگشت آن‌ها نیز وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد گفت: حدود ۴ ماه است که مرز‌های ترکمنستان مسدود شده و فعالیت در آسیای میانه عملا امکان پذیر نیست.

او افزود: بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های حمل و نقل در این مسیر فعالیت می‌کنند و تعطیلی مرز‌ها باعث آسیب‌های جدی به فعالان حمل و نقل بین المللی به خصوص شرکت‌های استان خراسان رضوی شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ کانتینر که قرار بود به مرز‌های ترکمنستان و آسیای میانه عازم شوند، معطل مانده و امکان برگشت آن‌ها نیز وجود ندارد. نکته مهم اینکه توقف آن‌ها باعث تحمیل هزینه‌های انبارداری سنگین بر شرکت‌های حمل و نقل شده است و گمرک و سازمان بنادر هزینه این انبارداری‌ها را اخذ می‌کنند.

زمانیان یزدی بیان کرد: شرکت‌ها روز به روز در حال پرداخت هزینه هستند و انتظارمان این است در آسیبی که وارد شده، حداقل دولت ورود کند و تخفیفاتی اعمال نماید و یا در مدتی که مرز‌ها بسته است، هزینه‌های انبارداری را اخذ نکنند.

او تصریح کرد: موضوع دوم این است که کانتینر‌های متوقف، روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دموراژ به خطوط کشتیرانی پرداخت می‌کنند و در این توقف ۴ ماهه هزینه‌های سنگین و سرسام آوری از شرکت‌ها اخذ می‌شود و کشتیرانی دولتی در این میان، بیش از همه هزینه مطالبه می‌کند. این موضوع آسیبی جدی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی وارد می‌کند، چون ارقام دریافتی به صورت دلار است و شرکت‌ها روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ می‌پردازند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی فشار زیادی وارد می‌آورد و حتی برای ترخیص کالا‌هایی که مقصد افغانستان دارند نیز شرکت‌های حمل و نقل را ملزم به پرداخت هزینه دموراژ معادل کالا‌های مقصد ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند.

زمانیان یزدی اظهار کرد: کرونا باعث شد کالا‌هایی که بارگیری شده بودند با بسته شدن مرز‌ها مواجه شدند؛ راننده‌ها در این میان هزینه توقف میخواهند و شرکت هم نمیتواند این هزینه را بپردازد و این باعث درگیری بین راننده‌ها و شرکت‌های حمل و نقل شده و موضوع به مراجع قضایی کشیده شده است. تقاضای ما این است که اداره کل راهداری در این زمینه ورود کند و برخورد بین این دو قشر را سر و سامان بدهد.

او افزود: با توجه به بسته شدن مرز‌ها و عدم چرخش پول برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، این شرکت‌ها درخواست دریافت تسهیلات با نرخ پایین دارند تا بنگاه‌ها به طور روزانه اداره شوند. ما موضوع را از طریق وزارت راه پیگیری کردیم و قرار است در نشستی در مرکز این موضوع بررسی شود، اما انتظارمان این است که موضوع به طور استانی نیز پیگیری شود.

انتهای پیام//ف. ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
حالا ب غیر از بحث کرونا، چرا با قطار کانتینرهارو نمیفرستن ترکمنستان و اسیای میانه، اینهمه راننده و شرکت نمیخواد هزینه اضافی هم نداره، ما پارسال از بندرعباس محموله میاوردیم هزینه هر سرویس میشد ده تومن، معلوم شد مدیر عامل ما میومده
ی تومن میذاشته تو جیب خودش نه تومن هم ب صاحب کامیون میداده.