سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسخ شدگان مستطیل سبز / گل به خودی‌های ادوار مختلف جام جهانی را بشناسید

گل‌به‌خودی اسکوبار در جام‌جهانی‌۹۴ باعث شد بر این اشتباه هولناک بازیکنان فوتبال در جام‌های جهانی مروری داشته باشیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶‌سال پیش در چنین روز‌هایی، یک بازیکن در تمام دنیای فوتبال بیش از همه ناراحت بود. فشاری که آن روز‌ها روی دوش آندرس اسکوبار، مدافع تیم‌ملی کلمبیا بود را هیچ‌کسی نمی‌تواند تصور کند. در بازی دوم از مرحله گروهی جام‌جهانی‌۹۴ آمریکا مقابل میزبان، اسکوبار در دقیقه ۳۵ دروازه خودشان را به اشتباه باز کرد و مقدمه‌ای بر شکست‌۲‌بر‌یک تیمش مقابل ایالات متحده شد. سرنوشت اسکوبار را می‌توان دردناک‌ترین و شاید مرگبارترین پیامد یک گل‌به‌خودی برای یک بازیکن فوتبال دانست.


بیشتر بخوانید

مروری بر عجیب‌ترین گل به خودی‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس + فیلم


کمتر از دو هفته بعد و در حالی‌که او با دوستانش تا پاسی از شب در یک کافه بود، شلیک ۶‌گلوله از یک اسلحه با کالیبر‌۳۸ به زندگی این بازیکن ۲۷‌ساله پایان داد. شاهدان می‌گویند قاتلان اسکوبار با هر شلیکی که به سمت او می‌کردند، با صدای بلند فریاد می‌زدند: «گل، گل» تا مشخص شود برخی اشتباهات در برخی از کشور‌های دنیا تنها با یک عذرخواهی و ابراز ندامت از ذهن مردم پاک نمی‌شود. در ادامه نگاهی کوتاه به گل‌به‌خودی‌هایی می‌اندازیم که در تمام دوره‌های جام‌جهانی به‌ثمر رسیده است.

آمار کلی گل‌به‌خودی
در ۲۱ دوره‌ای که مسابقات جام‌جهانی فوتبال برگزار شده به طور مجموع ۵۳‌گل‌به‌خودی از طرف بازیکنان مختلف وارد دروازه شده است. اگر بخواهیم این آمار را بر اساس قاره تفکیک کنیم، اروپایی‌ها با ۲۶‌گل‌به‌خودی به‌تن‌هایی و با‌فاصله در صدر قرار دارند. بعد از آن تیم‌های آمریکای‌جنوبی و تیم‌های آفریقایی قرار دارند که هر کدام ۹‌گل‌به‌خودی زده‌اند. بازیکنان تیم‌های آسیایی نیز ۵‌بار مرتکب این اشتباه مرگبار شده‌اند. در بین آسیایی‌ها نام یک ایرانی دیده می‌شود که مربوط به بازی ایران و اسکاتلند است که آندرانیک اسکندریان در دقیقه‌۴۳ بازی گل‌به‌خودی زد.

دوره‌های رکورددار
برخی از دوره‌های جام‌جهانی از این حیث رکورددار هستند. دوره‌ای که بیشترین گل‌به‌خودی در آن به ثمر رسید، مربوط به همین جام‌جهانی قبلی در روسیه بود که ۱۲‌گل‌به‌خودی زده شد. البته در این میان، در چهار دوره جام‌جهانی چنین آماری ثبت نشد. در جام‌های جهانی ۱۹۳۴‌ایتالیا، ۱۹۵۸‌سوئد، ۱۹۶۲‌شیلی و ۱۹۹۰‌ایتالیا هیچ گل‌به‌خودی ثبت نشد. برخی تیم‌ها نیز در این زمینه رکورددار هستند. بلغارستان در جام‌جهانی ۱۹۶۶‌انگلیس و روسیه در جام‌جهانی‌۲۰۱۸ تنها تیم‌هایی هستند که در یک دوره بازیکنان‌شان دو بار دروازه خودشان را باز کردند.

تیم‌های منحصربه‌فرد
در بین تمام تیم‌های حاضر در ۲۱‌دوره جام‌جهانی، مکزیک از این لحاظ رکورددار است. بازیکنان این تیم تاکنون ۴‌بار دروازه خودشان را باز کرده‌اند که تاکنون دست نخورده باقی مانده است. در نقطه مقابل مکزیک، تیم‌ملی فرانسه قرار دارد، زیرا تنها تیمی است که بیش از همه از این جریان نفع برده است. در واقع حریفان فرانسه تاکنون ۶‌بار مقابل این تیم دروازه خودشان را باز کرده‌اند.
کامرون نیز در این زمینه یک استثنا به حساب می‌آید. کامرون در ۲۳‌بازی که در تاریخ جام‌جهانی انجام داده، نه بازیکنانش گل‌به‌خودی زده‌اند و نه حریفانش به آن‌ها گل‌به‌خودی تقدیم کرده‌اند. تیم‌های‌ملی پرتغال و آمریکا نیز در این زمینه یک رکورد جالب دارند. در جام‌جهانی‌۲۰۰۲ و در بازی رو‌در‌روی این دو تیم، هر کدام از تیم‌ها یک گل‌به‌خودی زدند.

آمار‌های جالب
اولین گل‌به‌خودی: مانوئل روزاس در بازی مکزیک - شیلی، در جام‌جهانی‌۱۹۳۰
سریعترین گل‌به‌خودی: سئاد کولاشیناچ در دقیقه دوم بازی بوسنی و آرژانتین در جام‌جهانی‌۲۰۱۴
دیرترین گل‌به‌خودی: عزیز بوحدوز در دقیقه‌۹۵ بازی ایران و مراکش در جام‌جهانی‌۲۰۱۸
تنها گل‌به‌خودی در اولین بازی جام: مارسلو در بازی برزیل و کرواسی در جام‌جهانی‌۲۰۱۴
تنها گل‌به‌خودی در بازی فینال: ماریو مانژوکیچ در بازی کرواسی و فرانسه در فینال جام‌جهانی‌۲۰۱۸
جوانترین زننده گل‌به‌خودی: مانوئل روزاس با ۱۸ سال سن در بازی مکزیک وشیلی، در جام‌جهانی‌۱۹۳۰
پیرترین زننده گل‌به‌خودی: سرگئی ایگناشویچ با ۳۹ سال سن در بازی اسپانیا و روسیه در جام‌جهانی‌۲۰۱۸

منبع: جام جم 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.