سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورابراهیمی: وضعیت ارزی کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است/ تشکیل اولین جلسه کمیسیون اقتصادی با حضور همتی

رئیس کمیسیون اقتصادی از برگزاری اولین جلسه این کمیسیون با حضور رئیس بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان با اشاره به وضعیت اقتصادی و ارزی کشور اظهار کرد: بلافاصله پس از تعیین تکلیف کمیسیون اقتصادی مجلس و انتخابات هیئت رئیسه با توجه به اهمیت بحث اقتصادی و نیاز کشور به توجه ویژه به این مقوله جلسات خود را با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت خارجه و سایر بخش‌ها آغاز کردیم و امروز نیز جلسه‌ای با همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص شرایط ارزی کشور خواهیم داشت، امیدواریم با هماهنگی و تعامل همه نمایندگان و کارشناسان مجلس یازدهم این جلسه خروجی مطلوبی در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشد و بتوانیم شرایط را اصلاح کنیم.

او افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌های ما به دلیل ادبیاتی است که دولت برای حل معضلات به کار گرفته و آن هم نگاه به برون و غفلت از ظرفیت‌های اقتصادی کشور که همه به آن اذعان دارند، است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت به توان داخلی در عرصه اقتصاد گفت: نگاه دولت در سال‌های اخیر به مباحث اقتصادی به نحوی بوده است که این مسائل با برجام، SPV و اینستکس گره خورد و متأسفانه دولت از ظرفیت‌های داخلی غفلت کرده است و قطعاً با تغییر این نگرش و اتکا به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی مسائل ارزی قابل مدیریت است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: در موضوع ارز با مولفه‌ای با نام تراز تجاری مواجه‌ایم، یعنی میزان منابع ارزی و مصارف آن که عدم تعادل در این زمینه محسوب می‌شود باعث جهش قیمت‌ها خواهد شد. به طور متوسط در ۱۰ سال اخیر درآمد ارزی ما سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده و مصارف ما تقریباً ۴۰ میلیارد دلار یعنی یک دوم درآمد‌ها مصرف داشته‌ایم.

پورابراهیمی تأکید کرد: باید منابع ارزی انباشته شده در خارج از کشور به نحوی مدیریت شود که بتوانیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم، چرا که امروز بخش عظیمی از منابع ارزی چه در بخش دولتی و چه در بخش مردمی در خارج از کشور انباشته شده و ساز و کار دولت برای دسترسی به این منابع باید تغییر کند.

کشور باید به سمت تولید ارز دیجیتال داخلی برود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع رمز ارز‌ها (ارز‌های دیجیتال) اظهار کرد: در جلسه کمیسیون، در گذشته استفاده از رمز ارز‌ها را به عنوان یکی از راه‌های درآمدی مطرح کردیم، اما دولت تصور کرد منظور ما سرمایه گذاری مردم در این حوزه است درحالی که معتقدیم رمز ارز باید به صورت داخلی تولید شود و هرگاه این اتفاق افتاد سرمایه گذاری صورت گیرد، اما وزارت نیرو حجم کار را بدون تولید رمز ارز داخلی به جایی رساند که به طور کل موضوع تعطیل شد.

پورابراهیمی با اشاره به موضوع تقاضای اسکناس در حوزه گردشگری، سفر‌های دانشجویی و اعزام‌های درمانی به خارج از کشور، بیان کرد: این موضوع باید از طریق سامانه انجام شود و همچنین امروز این امکان وجود دارد که هر ایرانی در ایران ارز تحویل دهد، اما مکانیزم آن متوقف شده است و نیازمند ایجاد درگاه الکترونیکی برای این موضوع و صادرات خارجی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد سازوکاری جهت تشویق ورود منابع ارزی از خانه‌ها به بازار که حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: این موضوع به دلیل سیاست‌های غلط بانک مرکزی اتفاق افتاد که تیر خلاص به اعتماد عمومی کشور بود و منجر شد حجم عظیمی از منابع ارزی در اختیار مردم قرار گیرد و نگران خروج آن از منزل هستند.

روس‌ها از سوئیفت آمریکایی جدا شدند

او با اشاره به اقدام روس‌ها در خروج از سوئیفت آمریکایی تصریح کرد: نظارت آمریکا بر سوئیفت باعث شده است مبادلات ارزی کشور‌ها با اشکال روبه‌رو شود از این رو جمهوری اسلامی مانند روسیه می‌تواند با ایجاد یک پیام رسان مشترک با کشور‌های همسایه از سوئیفت خارج شود که راه برون رفت از تحریم همین است.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: حدود ۴۰ میلیارد دلار نیاز کالا‌های اساسی در کشور وجود دارد که شامل مواد غذایی، دارو و نهاده‌های دامی کشاورزی است که بخشی از آن شامل مواد اولیه و بخشی شامل تجهیزات واحد‌های تولیدی می‌شود که ما این موضوع را اولویت بندی کرده‌ایم و از دولت انتظار داریم وضعیت کالا‌های اساسی را تعیین تکلیف کند، چرا که اطلاعات مشخص در این حوزه وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: در جلسه سران قوا حدود یک سال و نیم پیش خدمت آقای رئیس جمهور مطرح کردم که وضعیت در کالا‌های اساسی قابل قبول نیست، وی در پاسخ به بنده مطرح کردند که نگران افزایش قیمت‌هایی هستیم که اگر تصمیم را اعلام کنیم فشار به مردم افزایش پیدا می‌کند، در جواب گفتم که امروز این افزایش قیمت اتفاق افتاده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت ساز و کار تهاتر در نظام اقتصادی کشور بیان کرد: امروز ظرفیتی ایجاد شده که باید صادرکنندگان را در این حوزه مشارکت دهیم؛ بعضی از این ظرفیت‌ها به دلیل بروز مشکلات در سامانه نیما از بین رفته و تصمیمات باعث بروز مشکلات برای صادرکنندگان شده است.

وی تأکید کرد: مطمئن هستیم اگر کمک کنیم و مشوق‌های صادراتی ایجاد کنیم برای اولین بار در تاریخ کشور می‌توانیم به راحتی میزان منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی را به کوری چشم آمریکایی‌ها افزایش دهیم، آنها فکر کرده‌اند می‌توانند ارز را پاشنه آشیل کشور قرار دهند، اما ما با حمایت صادرکنندگان غیرنفتی ارز را در حوزه نظام اقتصادی کشور تقویت می‌کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناصر
۱۹:۴۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
افسوس که در دستگاه اجرایی گوش شنوایی نیست واز پیشنهادهای دلسوزانه انقلابیون استفاده نمیشه من در عجبم این دولتمردان در وادی حق الناس چه جوابی دارن
اسداله
۱۱:۳۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
باسلام تنهانمایندی که به فکرحل مشکلات اقتصادی کشور ومعیشت مردم می باشدما دردولت ومجلس درمسایل اقتصادی افرادی مثل ایشان داشتیم وضعیت اقتصادی خیلی خیلی خوب بودخداوند یارش باشد
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله