سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ: آمریکا در تلاش برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران است

منابع دیپلماتیک از ادامه تلاش‌های آمریکا با هدف تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، بنابر اعلام برخی منابع دیپلماتیک، آمریکا در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به طور نامحدود، پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

بلومبرگ براساس متنی که به آن دست یافت، گزارش داد، با توجه به اینکه تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر امسال به پایان می‌رسد، در پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا از همه کشور‌ها خواسته شده "از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال سلاح به داخل یا از جمهوری اسلامی خودداری کنند." مگر اینکه شورای امنیت دستکم ۳۰ روز قبل از اقدام آن را به صورت موردی تائید کند.

بنابر اعلام این پایگاه آمریکایی، پیش نویس قطعنامه واشنگتن در حالی روز دوشنبه به اعضای شورای امنیت ارائه شد که روسیه و چین به عنوان دو عضو اصلی این شورا با داشتن حق وتو، پیشتر با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به دلیل خروج یکجانبه واشنگتن از برجام اعلام مخالفت کردند.

منابع دیپلماتیک پیش بینی کردند در ماه‌های آتی شاهد مباحث زیادی در شورای امنیت در ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشیم، زیرا آمریکا تهدید کرده است اگر نتواند این تحریم‌ها را تمدید کند، با توسل به ساز و کار حل اختلاف، موسوم به مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‌های لغو شده سازمان ملل علیه ایران را از سر می‌گیرد.

بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل مذاکرات بر سر موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را از روز چهارشنبه آغاز خواهد کرد. اوایل ماه جاری، کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت این قطعنامه قبلاً با متحدان نزدیک و روسیه به اشتراک گذاشته شده است و به زودی متن آن در اختیار بقیه اعضای شورای امنیت قرار می‌گیرد.

آمریکا در پیش نویش قطعنامه ضد ایرانی خود به نتیجه تازه‌ترین گزارش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل استناد می‌کند که در آن ادعا می‌شود موشک‌ها و پهپاد‌هایی که در حملات سال گذشته میلادی به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شد، ساخت ایران بوده است.

مقامات آمریکایی در حالی امیدوار به توسل به بند‌های مندرج در برجام برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند، که با توجه به زیر پا گذاشتن این توافق حقی برای توسل به بند‌های آن از جمله مکانیسم ماشه ندارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.