سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شکار تانک‌های عراقی توسط دو خلبان هوانیروز ارتش از فاصله ۵ کیلومتری

خلبانان هوانیروز ارتش در دوران دفاع مقدس حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند.

‌‌به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عرصه دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان ایرانی در این دوران، همواره یکی از مباحث مهم و با اهمیت در تاریخ کشورمان است که شاید کم تر به این رشادت‌ها پرداخته شده باشد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیرو‌های مردمی در قالب بسیج و سپاه پاسداران نقش تعیین کننده‌ای در این دوران داشته است. رشادت‌های ارتش قهرمان در نیرو‌های زمینی، هوایی و دریایی در دوران  دفاع مقدس در هر سه عرصه باعث شده تا انقلاب اسلامی از پیچ‌های مهم تاریخی در  این دوران به سلامت عبور کند. اگر بخواهیم به صورت کوتاه به این عملیات‌ها اشاره کنیم باید به عملیات‌هایی مانند مرصاد، مروارید، کمان ۹۹، ۱۴۰ فروندی و بسیاری دیگر اشاره کرد که نقش مهم در حفظ انقلاب اسلامی در مقابل رژیم بعثی عراق داشته است.  

هوانیروز، بال نیروی زمینی ارتش در دفاع مقدس

در این میان، نقش هوانیروز در نیروی زمینی بسیار ویژه و قابل توجه است. نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس به قدری تعیین کننده بود که به طور مثال در عملیاتی که منجر به حفظ و عدم اشغال سرپل ذهاب و پادگان ابوذر ارتش شد، شهید شیرودی به همراه دو فروند بالگرد دیگر با رشادت مثال زدنی و پرواز بی وقفه مانع از سقوط سرپل ذهاب به عنوان نقطه ای راهبردی در غرب کشور شدند.

سرهنگ خلبان حسین فرید علیپور یکی از خلبانان همراه با شهید شیرودی در این عملیات با اشاره به این عملیات می گوید که در این عملیات در حالی که ما دستور داشتیم تا عقب نشینی و پادگان را تخلیه کنیم، اما شهید شیرودی به عنوان سرپرست و مدیر تصمیم به مقاومت گرفت. در این مقاومت، ما با سه فروند هلیکوپتر کبرا به طور مداوم پرواز کردیم و حتی برای سوخت گیری موتورها را خاموش نمی کردیم و HOT REFUELING یا سوخت گیری با موتور روشن انجام می دادیم تا نیروهای عراقی را بی وقفه نابود کنیم.

در عملیات مرصاد نیز هوانیروز با رشادت های خود مانع از پیشروی منافقین شد؛ به نحوی که اگر بالگردهای هوانیروز نبودند، ستون نظامی منافقین که تا نزدیکی کرمانشاه پیشروی کرده بود و شاید تهران یا شهرهای اصلی کشورمان را اشغال می کردند.

ماجرای ابتکار جالب در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

دوران دفاع مقدس که ایران تحت تحریم‌های شدید مالی و تسلیحاتی بود با ابتکاری جالب این تحریم‌ها و محدودیت‌ها را پشت سر گذاشت. بالگرد‌های کبرا اصلی‌ترین توان رزمی هوانیروز در این دوران بودند و با سلاح‌های گران قیمت و مهم خود مثل موشک‌های تاو و توپ ۲۰ میلی متری بزرگ ترین تهدید ایران برای تانک‌ها و قوای زرهی عراقی به شمار می‌آمدند.

یکی از این ابتکارات نصب موشک ماوریک بر روی بالگرد کبرای هوانیروز بود، هنگامی که قوای زرهی عراق که از نظر تعداد بسیار بیشتر از نیروی زرهی ایران بود به مرزهای کشورمان نزدیک می شدند، توسط بالگردهای هوانیروز شناسایی و منهدم می شدند.

موشک ماوریک

ماجرای شکار تانک از فاصله ۵ کیلومتری

۱۲ اردیبهشت ماه سال ۶۱ بود که با شروع عملیات آزادسازی خرمشهر، در محور شمال این شهر نیرو‌های خودی در محاصره قرار گرفتند. این هنگام بود که دو خلبان کبرای هوانیروز به پرواز در آمدند و با شلیک دقیق یک موشک ماوریک و انهدام یک فروند تانک عراقی در فاصله ۵ کیلومتری، علاوه بر شکستن محاصره نیرو‌های خودی، راه نفوذ به خرمشهر و آزادسازی آن را هموار کردند.

این دو خلبان هوانیروز ارتش به نام‌های شهید خلبان نصیر رادفر و شهید خلبان نصرالله تفضلی خلبانان دلاور این کبرا بودند که دو ساعت بعد از این عملیات به شهادت رسیدند.

سرهنگ خلبان شهید نصرالله تفضلی از تیزپروزان هوانیروز ارتش بود که پس از این عملیات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بالگرد وی حین سقوط، شعله‌ور شد. در چنین شرایطی، وقتی هلی کوپتر دچار حریق می‌شود کاری از دست کسی بر نمی‌آید، با این حال، آن روز آقای فرجی خودش را داخل آتش کرده بود و توانست پیکر سوخته‌ی تفضلی را که بیش از ۶۰ درصد صدمه دیده بود، از میان آتش بیرون بکشد و به بیمارستان برساند.


بیشتر بخوانید: برجسته‌ترین نظامی ارتشی ۱۰۰ سال اخیر ایران کیست؟ + تصاویر


اما متاسفانه به دلیل شدت برخورد بالگرد به زمین، رادفر در همان لحظه اول به شهادت رسیده بود و البته با توجه به حجم شعله‌های آتش و احتمال بروز انفجار، نتوانسته بودند پیکرش را به همان موقع بیرون بکشند و ساعاتی بعد با فروکش کردن آتش دشمن و خاموش شدن شعله‌های بالگرد، توانستند پیکر سوخته اش را به پشت خط تخلیه کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
نعیم اشکوری
۱۳:۲۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
درود خدا بر شهید شیرودی و همرزمانش
ایرانی
۰۵:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
درود بر روان پاک شهدا، نام شهید شیرودی و شهید کشوری همیشه جاودان، چند سال پیش به تنکابن سفر کرده بودم رسیدم به یک محله به نام شیرود که یک مسجد بر جاده کمربندی دارد، ناخواسته انرژی آرامگاه این بزرگ مرد شهید شیرودی من را به حیاط مسجد کشاند، یک سنگ قبر ساده ولی انرژی این بزرگمرد تمام وجود من را گرفت ، یک لحظه یاد صحنه ای از سریالی که در مورد زندگی این دو شهید بزرگوار ساختند افتادم و دقیقا از واقعیت ساخته شده، شهید شیرودی چندین منافق را در بین تپه ها و کوههای نکتیز دنبال میکرد ، فرمانده آنها فقط زنده ماند ، مهمات بالگرد شهید شیرودی تمام شده بود، با بالگرد فرود می آید و مینشیند روی زمین، پیاده می‌شود ، فرمانده منافقین لب پرتگاه ایستاده بود ، گلنگدن را میکشد به سمت شهید شیرودی شلیک می‌کند ولی خشاب خالی شده بود شهید شیرودی وقتی پیاده شد یک قبضه کلاش همراه داشت، آنرا کنار گذاشته و نبرد تن به تن فرمانده منافقین را به دره پرت میکند، کمک خلبان قبل از پیاده شدن شهید شیرودی درخواست میکند که بگذارید من هم به کمک بیایم ، شهید شیرودی می‌گوید نه آن فقط یک نفر است، ما چنین مردانی داشتیم که زیر سی سال سن داشتند ولی چقدر زود مرد شدند ، یادشان گرامی
ارتش پاینده
۰۶:۲۹ ۰۴ تير ۱۳۹۹
روحشان شاد ولعنت خدا برمسولان خائن
Abolfazl
۰۵:۲۰ ۰۴ تير ۱۳۹۹
چرا برای شاهدای سپاه و بسیج کلمه پیییکر پاک و مطهر رو استفاده میکنید ولی برای شیرمردان ارتش کلمه جسد رو استفاده میکنین...کرم از ریشه است
رضا جوام
۰۱:۳۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
ماها خیلی به شهدا مدیونیم روانشان شاد ...خدا لعنت کنه کسانی که پشت صندلی و روبروی کولر گازی نشستنو مملکتو به نابودی کشوندن شرم کنید از خون پاک ومقدس سربازان وعزیزدردانهای میهنمان ایران
صمد.ج.ب ازتبریز
۰۰:۵۲ ۰۴ تير ۱۳۹۹
خداوند روح بلند این سلحشوران ایران زمین را قرین رحمت خویش فرمایدوصد افسوس که چنین جوانان را از دست دادیم.واقعا حیف شدند
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
آقاجان اصلاح کنید تعابیرتان را... ما با عراق نجنگیریم نا با حزب بعث جنگیدیم... حزب بعث خود مردم عراق را هم کشت
ایرانی
۲۲:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود بر ارتش.کشور ما و ملت ما مدیون ارتش است.بخدا اگر فداکاریهای ارتش نبود.کشور ما اکنون دست استکبار و بیگانه بود.قدر ارتشی ها را بدانیم.و با تامین معیشت ایشان و خانواده محترمشان.کاری بکنیم.که خیال ای
شان از حیث معیشت راحت باشد.و تمام فکرشان دفاع از کشور عزیز مان باشد.
حامد
۱۹:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اولین بار هست که اسمشون و شرح فداکاریشون رو شنیدم ممنون.روحشان شاد و با امامان معصومشان محشور باد.
علی
۱۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اگه انگ تفرقه افکنی و ضد انقلاب نمیزنید یه فکری هم بحال معیشت ما ارتشی ها بکنید، تقدیر و تشکر پیشکش
بهرام مهری
۱۹:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود برایران درود برارتش درود برمردان بی ادعا و درود برشرافت
یادتان در دلهاست
مصطفی
۱۹:۰۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود بر دریادار سیاری
علی آقازیارتی فراهانی
۱۸:۴۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روحشان شاد یادشان گرامی مردان بی ادعا کجایند؟؟؟ سپاس از برادران ارتشی تشکر از تک تک پرسنل ارتش همچنین امیر سیاری بزرگوار
رضا
۱۷:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
دورود بر شرفشان‌ تا آخر دنیا ما مدیون این مردان بزرگ هستیم،
خدا بیاموزدشان.
میثم میرمحمدلو
۱۷:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روحشون شاد و یادشون گرامی
بخصوص شهید شیرودی و شهید کشوری
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
از پنج کیلومتری اونم بدون رادار و مادون قرمز و فقط با دوربین اونم وسط اون همه دود و غبار باورنکردنیه
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روحشان شاد
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روحشان شاد
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اینا قهرمان هستن
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خداقوت ارتشیی ،،،،ازاین بنده خداها اصلان یادنمیشه ،بنده شخصان خیلییی کم دیدم که ازارتش وزحماتشون برنامه ای نشونشون داده باشه،،وهمین موضوع بنظرم موجب فراموشی وایجادفاصله خیلی زیادبین مردم وارتش شده ،،،به هرحال خدا رحمتشون کنه
اسماعیلی
۱۶:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود برکل رزمندگان وایثاگران دفاع مقدس بااینکه منم خودم ایثارگردریای خلیج همیشه فارس بودم وخوشحالم که جوانانه نسل ماتاریخ سازبودن واسه سربلندی وطن وانقلاب اسلامی درودبرکل رزمندگان وشهدای عزیزبخصوص شهدای نیروی دریای ناوچه پیکان
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
ما بخاطر از دست دادن این جوانمردان عاشق ، آن هم در آن شرایط بسیار ناراحت هستیم اما از اینکه این عزیزان پاداش مجاهدت خود را گرفته و با رویی سفید اما خونین به دیدار خدا شتافتند و همنشین آقا رسول الله و آقا امیر المؤمنین و آقا اباعبدالله الحسین و ائمۀ معصومین صلوات الله علیهم اجمعین شدند ، خوشحالیم . روح بلند پروازشان شاد .
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدا رحمت کنه
منصور
۱۵:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدا بیامرزدشان و بهشت جایگاهشان باشه // انشاا....
صفا
۱۴:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدا رحمت کن شهدا جنگ تحمیلی غارت گران بیت المال باید از شهدا خجالت بکش
صفا
۱۴:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدا رحمت کن شهدا جنگ تحمیلی غارت گران بیت المال باید از شهدا خجالت بکش
عباس
۱۴:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدا رحمتشان کنه
حمید
۱۴:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
توله شغالهای رجوی رو شکار کردن. سلام و درود خداوند به شهدا... لعنت خدا بر منافقین و عراقیها...
مرتضی
۱۴:۲۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
عزیزان ارتشی شما پیروز و سربلند هستید. ما کشورهای برادر عراق و سوریه و افغانستان را داریم‌. چشم دشمنان کور. درود بر شهدای راه خدا.
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدایا! در باغ شهادت را به روی من حقیر هم باز کن.
خدایا! برای این همه جا داشتی، برای من فقط جا نداشتی؟
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام
لطف کنید از تیمسار حسن آبشناسان هم مطلب بذارید
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود ورحمت خدا بر انان که بدون هیچ چشم داشتی جان عزیز خود فدای وطن کردند ولعنت به کسانیکه به وطن خیانت می کنن
یونس
۱۱:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند...
محمد
۱۱:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
کجایید ای شهیدان خدایی
مرتضی
۱۱:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
بنده همیشه دعا گو و دست بوس پرسنل نیروی خدایی و هوایی خودمان هستم. منزل بنده زیر باند هواپیماها هست‌ . هر وقت یک هواپیما از بالای منزلم عبور می کند ، برای سرنشینانش دعا می کنم و خدا نگهدار می گویم. درودتان باد ای دریادلان هوایی.
مانی
۱۱:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روزی پدری رفت تا زنده بمانیم ! «دفاع مقدس»

روزی پسری تا پاینده بمانیم !«دفاع از حرم »

شیر مردان با غیرت دوستتان داریم ❤❤❤❤

چو شیر مردان بمیرند جامه ها باید درید .......تا کی نشینیم که چو نین شیران آید پدید
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سپاس
علی
۱۱:۱۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
چه عجب یکم هم اسم ارتش رو میارین
زنده باد امیر سیاری
ایرانی
۱۲:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
تفرقه افکنی ممنوع!
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
فرجي رو بايد بكنن فرمانده امداد و نجات ارتش
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مدیون جانفشانیهای آنهاییم
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مدیون جانفشانیهای آنهاییم
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
روحشان شاد واقعا مایه افتخار بودند وهستند
مهدی
۰۹:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
واقعا چه طور بعضی در مقابل این شهدا اختلاس میکنن.
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
کجایند مردان بی ادعا
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
تو دشت صاف چطوري ميشه تقريبا از روي زمين يه تانك رو زد ؟
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
ماوریک
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
این موشک هدایت تلوزیونیه. مخصوص همین کاره.