سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخورد با فساد مهمترین اولویت‌های امسال قضایی

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه گفت : حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و برخورد با فساد از مهمترین اولویت‌های امسال ما است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمد جهانیان بازرس کل قضایی استان کرمانشاه از سازمان بازرسی به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های نظارتی کشور یاد کرد و گفت : هدف اصلی تاسیس این سازمان نظارت بر اجرای دقیق قانون، حسن عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مبارزه با فساد است.

او گفت : در دوره جدید فعالیت قوه قضاییه اجرای عدالت و مبارزه با فساد در اولویت است و در حوزه بازرسی نیز مانند سایر بخش‌های زیرمجموعه قوه قضاییه این مهم در دستور کار قرار داد.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه با اشاره به تهیه سند تحولی سازمان بازرسی در دوره جدید قوه قضاییه افزود: برای امسال چند اولویت در حوزه سازمان بازرسی در نظر گرفته شده که نظارت الکترونیکی با هدف شفاف سازی امور از مهمترین آن‌ها است و نقش بسزایی در مقابله با فساد خواهد داشت.

او تاکید بر خودکنترلی دستگاه‌های اجرایی با رویکرد پیشگیرانه را از دیگر اولویت‌های امسال برشمرد و افزود: از آنجایی که قرار نیست فقط رویکرد برخورد با تخلفات در دستور کار باشد، امسال بنا داریم از مدیران ریسک‌پذیر و پاک دست که با حسن نیت کار خود را انجام می‌دهند، قدردانی کنیم.

او تلاش برای کاهش جرائم اداری، استفاده از ظرفیت نظارت همگانی با هدف ایجاد اعتماد عمومی، حمایت از گزارشگران و افشاکنندگان فساد، استفاده از بازرسین افتخاری، شناسایی ساختار‌های فسادزا، حمایت از نیرو‌های متعهد و توانمند و نظارت بر انجام خرید دستگاه‌ها و لزوم توجه به خرید کالا‌های ایرانی (با هدف حمایت از تولید) را نیز از دیگر اولویت‌های امسال سازمان بازرسی و به تبع آن بازرسی استان کرمانشاه اعلام کرد.

جهانیان ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به نامگذاری امسال به نام سال "جهش تولید" حمایت از سرمایه‌گذاری و بخش تولید را نیز در برنامه داریم و در همین راستا دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری در سازمان بازرسی کشور نیز با رویکرد جدید در حال پیگیری امور است.

او با اشاره به اینکه امسال بازرسی سرزده از دستگاه‌ها نیز در برنامه است، گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت سایر دستگاه‌های نظارتی نیز بیشترین استفاده را داشته باشیم.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به اقدامات نظارتی انجام شده از سوی این دستگاه در استان از ابتدای امسال داشت و افزود: چهار گروه بازرسی در حوزه‌های مختلف داریم که امسال ظرفیت گروه بازرسی بخش اقتصادی را تقویت کرده و مقابله با فساد اقتصادی را در برنامه داریم.

جهانیان بیان کرد: امسال مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز خصوصا نظارت بر فعالیت شهرداری‌ها در این زمینه و همچنین مقابله با تصرف اراضی ملی را با جدیت در برنامه داریم و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داده ایم.

مستندسازی املاک دولتی با همکاری سازمان ثبت اسناد

او  بر لزوم مستندسازی املاک دولتی با همکاری سازمان ثبت اسناد با هدف جلوگیری از تجاوزات و تداخلات تاکید کرد و گفت: برای این منظور نیازمند اجرای هرچه زودتر طرح "کاداست" هستیم.

 این مسئول گفت: هم اکنون در استان کرمانشاه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد املاک دولتی مستندسازی شده است.

او با بیان اینکه امسال در حوزه جلوگیری از فرار‌های مالیاتی نیز اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، افزود: یکی از راهکار‌ها نظارت بر استفاده از پایانه‌های فروش (دستگاه پوز) در واحد‌های صنفی مختلف است.

جهانیان ادامه داد: امسال بازرسی‌های ویژه‌ای را نیز در زمینه مقابله با بیماری کرونا تعریف کرده ایم و عملکرد دستگاه‌های متولی را در این زمینه رصد خواهیم کرد.

 این مسئول افزود: از ابتدای امسال بر روند اجرای ۱۰۰ مناقصه و ۲۰ مزایده اجرا شده از سوی دستگاه‌ها نظارت شده و همچنین ۴۶۴ مورد شکایت و ۲۱۰ مورد اعلان مردمی نیز جهت پیگیری به بازرسی استان رسیده است.

او اشاره‌ای هم به پرونده مرحوم "آسیه پناهی" داشت و افزود: اصل ساخت و ساز صورت گرفته در ملک موقوفه‌ای بود که این کار تخلف است.

بازرس کل قضایی استان کرمانشاه با بیان اینکه در زمینه عملکرد مامورین شهرداری پرونده در دادسرا در حال پیگیری است، گفت: از سوی دادسرا برای برخی از افراد تعلیق سه ماهه صادر شده بود، اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از افراد تعلیق شده در جای دیگر فعالیت دارند که برای این موضوع نیز بازرسی موردی در نظر گرفتیم و کار در حال بررسی است.

جهانیان ادامه داد: نباید فراموش کنیم هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی تخلف است و این پرونده نباید باعث شود برخی از این فضا برای ساخت و ساز غیرقانونی خود سواستفاده کنند.

او گفت: پارسال ۳۹ مورد بازدید مستمر دوره‌ای از دستگاه‌ها داشتیم که برخی از آن‌ها یک ماه تا ۴۰ روز طول کشید. همچنین ۹۹ بازرسی موردی نیز انجام دادیم.

 جهانیان بیان کرد: نتیجه این بازرسی‌ها صدور ۹۹ مورد گزارش اصلاحی، ۲۲ مورد گزارش تعقیب کیفری، ۱۵۵ مورد گزارش تخلفاتی انضباطی، ۳۲۶ مورد گزارش اثربخش و ۷۵ مورد گزارش هشداری بوه است.

جهانیان با بیان اینکه سال گذشته ۳۵۶ مورد گزارش مردمی و ۷۸۵ مورد اعلان از سوی مردم به بازرسی استان رسید، افزود: بر حدود ۸۸۰ مورد مناقصه و ۵۲ مورد مزایده نیز نظارت داشتیم.

او بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در زمینه سیل سال گذشته، بازرسی از فعالیت مرز‌های سومار، تیله‌کوه، شیخ صله، پرویز ان و شوشمی، بررسی وضعیت پروژه فیروزه و... را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.