وی افزود: در اینجا محورهای «پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین»، «پرهیز از تنازع» و «پرهیز از جنگ» را به عنوان سه محور کلیدی لایه اول بر شمردیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: در رابطه با لایه اول که پرهیز از جنگ است شما ملاحظه میکنید که امروز متاسفانه جنگهایی در بین برخی کشورهای اسلامی در جریان است ما در رابطه با جنگ نیاز به نظریه پردازی داریم البته قرآن کریم اصول و چهارچوب اصلی آن را تعریف کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اینکه اصل اولیه این است که صلح در میان امت اسلامی الزام آور است، اظهار داشت:. وقتی جنگی رخ میدهد همه ملزم هستند که صلح را برقرار کنند به امت پیامبر (ص) اعم از کارگزاران سیاسی و نظامیان و امت اسلامی توصیه شده است که اگر جنگی شکل گرفت شما مامور به ایجاد صلح هستید و این اصل اولیه در اینجاست.
وی با اشاره به اینکه اصل ثانویه اجرای عدالت است، افزود: زمانی که خواستیم صلح برقرار کنیم اگرعدهای ظلم کردند و به مال و ناموس دیگری تجاوز کردند در اینجا علاوه بر مسئولیت صلح، اجرای عدالت لازم است یعنی چیزی که از مسیر عدالت خارج شده را به مسیر عدالت بازگردانیم. اینجا مأموریت اصلی ما صلح نیست بلکه تسلیم کردین دیگران به عدالت جبرانی است و اگر دیدیم کسی ظلم میکند باید ورود کنیم و از ظالم حق مظلوم را بستانیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در اینجا جنگ و کشتن، برای ایجاد ترس یا ریاست نیست بلکه برای این است که امر الهی در زمین جریان پیدا کند پس غایت این نوع جنگ و عدالت جبرانی هم سر سپردن به امر الهی است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه به نظر من ظلم امری ایجابی است اظهار کرد: ظلم عبارتست از ستاندن حق یا مال دیگری بدون رضایت صاحبش. در اینجا ستاندن یک امر ایجابی است بنابراین ظلم ایجابی است و عدالت ضد آن است. وقتی شما عادل هستید یعنی اینکه حق دیگری را بدون رضایت صاحبش نستانید. یا به عبارت دیگر عدالت یعنی شما ظلم نکنید و بر مسیر حق باقی بمانید.
وی افزود: لغت عدل در متون و اشعار قبل از اسلام تعبیر شده به ضد جور، که با ظهور اسلام دو افزونه پیدا کرد، افزونه اول این است برای اینکه عادل باشید باید از کفر بپرهیزید و اهل توحید باشید یعنی کفر و شرک در قرآن ظلم تلقی شد و افزونه دیگری که در روایات به آن اشاره شده این است که شخص مراوده برای شعائر دینی داشته باشد بنابراین کسی عادل است که کافر و مشرک نباشد و در مناسک دینی حاضر شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردم یمن مشغول زندگی شان بودند، اما یک کشوری این همه ظلم و جور و کودک کشی در این کشور مرتکب میشود و این همه مشکلات برای مردم این کشور ایجاد میکند پس ما مامور هستیم که در برابر آن بپاخیزیم و به مردم یمن کمک کنیم این دستور قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه صلح اصل اولیه است، اما در اصل ثانویه اگر به کسی ظلم شد ما باید بر علیه آن ظلم قیام کنیم گفت: با این توضیحات وظیفه ما دفاع از مردم مظلوم یمن و بحرین است وقتی میگوییم حاکمان برخی کشورهای عربی نباید به مردم یمن ظلم کند، بر اساس احکام قرآن است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: لایه دوم نوسازی، همکاری و با هم بودن است و این همکاری و با هم بودن معیارش معیت با رسول الله است یعنی باهم بودن و همکاری زمانی ارزشمند است که ما با حضرت باشم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه همکاری در جهان اسلام باید بر اساس معیت با رسول الله (ص) شکل بگیرد اظهار کرد: امروزه متأسفانه عدهای در جهان اسلام مخفیانه با صهیونیستها جلسه میگذارند و از آنها جایزه دریافت میکنند این همکاری بر اساس چه معیاری است؟ و چه معیتی با رسول الله (ص) دارد؟
وی تأکید کرد: این اقدام نه تنها با روح اسلام سنخیت ندارد، بلکه با ظاهر اسلام هم سازگاری نداردای کاش حداقل این افراد مثل گذشته ظاهر اسلام را حفظ میکردند.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری افزود: شما زمانی میگفتید که کالاهای صهیونیستی باید تحریم شود و مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی ممنوع است، چون این رژیم را جعلی و دشمن مسلمانان میدانستید، اما امروز نه تنها هیچ کدام از اینها را رعایت نمیکنید بلکه حرف از صلح با رژیم صهیونیستی میزنید؛ این چه صلحی است که در درون جهان اسلام شکل نمیگیرد، اما با دشمنان جهان اسلام و کفار شکل میگیرد. ما با اینها مخالف هستیم و اینها را معیار وحدت نمیدانیم، بلکه آن را ناقض وحدت میدانیم و با کسی که از معیت حضرت رسول اکرم (ص) سرباز بزند هیچ وقت نمیشود وحدت کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: همه باید به سمت آرمان اصیل و آرمان عینی وحدانی که در اسلام تعریف شده و آن اسوه بودن حضرت ختمی مرتبت است، حرکت کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد روزی برسد که همه کشورهای اسلامی حق مردم خودشان را محترم بشمارند و به آنها حق رأی بدهند تا خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.
انتهای پیام/