سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد؛

لزوم بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر/ مدت زمان نگهداری معتادان در کمپ به ۲ سال برسد

مومنی گفت: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است، چراکه با این شیوه درمانی فقط بودجه را هدر می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سال‌های گذشته برنامه یک روزه کامل و مفصلی داشتیم و از همه فعالان در حوزه مواد مخدر تقدیر می‌شد که با توجه به شرایط کرونایی امسال امکان برگزاری این برنامه‌ها نبود.

وی گفت: سال ۹۸ سال موفقی برای جمهوری اسلامی بود، در ۴ حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی اقدام کردیم و اگر این ۴ حوزه هماهنگ با هم نباشد نتیجه نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه در ۴ دهه اخیر اقدامات موثری در حوزه مواد مخدر داشتیم، گفت: در حوزه پیشگیری غفلت داشتیم، باید تلاشمان بیشتر شود و خانواده‌ها، مدارس و رسانه‌ها در این حوزه کمک کنند و در حوزه درمان باید شیوه نامه‌ها بازنگری شوند، در حوزه توانمندسازی خوشبختانه ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد و سازمان‌های مردم نهاد، هنرمندان، ورزشکاران و... اعلام آمادگی کردند تا در این حوزه فعالیت کنند.

مومنی افزود: در حال حاضر ۳ هزار سازمان مردم نهاد اعلام آمادگی کردند که در حوزه توانمندسازی معتادان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ۳ رویکرد اساسی در حوزه مقابله داشتیم، تمرکز بر مرز‌های ورود مواد مخدر، تمرکز بر توسعه اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باند‌های بزرگ بود. در سال ۹۸ بالاترین میزان کشفیات موادمخدر را داشتیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۸ مجموعه کشفیات مواد مخدر در کشور بیش از ۹۵۰ تن شد که نسبت به سال ۹۷، ۲۱ درصد افزایش داشته است و همچنین بالاترین میزان کشفیات تریاک، هروئین و مورفین هم متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد از تعداد شهدا و ۶۰ درصد از تعداد جانبازان در حوزه کشفیات و مبارزه با موادمخدر کاهش یافت، افزود: کشفیات سلاح و اموال بیشتر شد و ۷۳ درصد کشفیات مربوط به اقدامات اطلاعاتی و ۲۶ درصد مربوط به کار انتظامی بوده است و ۷۶ درصد کشفیات مربوط به استان‌های شرقی و ۲۴ درصد مربوط به باقی شهرهای کشور بوده است. مصادره اموال قاچاقچیان ۵۰ درصد و شناسایی اموال آن‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، قیمت مواد مخدر به همین دلیل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از اواخر سال ۹۷ طرح جمع آوری معتادان متجاهر اجرا و پاتوق‌های آن‌ها پاکسازی شد و موضوع کرونا که پیش آمد تصمیم گرفته شد معتادان متجاهر جمع آوری نشوند که البته تصمیم درستی هم بود و از طرفی افرادی که پیش از این جمع آوری شدند، مدت نگهداری آن‌ها تمام شد و جلساتی گذاشتیم تا از این معتادان در خیابان حمایت شود، اما مجدد جمع آوری این معتادان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.

وی گفت: در حوزه پیشگیری طرح یاریگران زندگی اجرا شد و در سال ۹۸ با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار شد در ۲۰ هزار مدرسه این طرح اجرا شود و در ۱۲ هزار مدرسه آموزش پیشگیری انجام شد و در ۷ هزار مدرسه این طرح اجرا نشد که به دلیل شیوع کرونا بود و در سال جدید امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم و البته باید حرکت عظیمی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شود.


بیشتر بخوانید


دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: اعتبارات لازم برای بیمه درمانی اعتیاد پیش بینی شده است تا در بودجه ۹۹ این اعتبارات تخصیص داده شوند، در بودجه ۹۹ اعتبارات برای مبارزه با مواد مخدر افزایش داشته است.

مومنی افزود: در کنار این اقدامات فعالیت‌های بین المللی زیادی انجام می‌دهیم، کمک‌های بین المللی کمی افزایش داشته، اما ناچیز هستند، حرف ما این است که اگر کشورهای دیگر در امر مبارزه با مواد مخدر کمک نکنند دودش در چشم خودشان می‌رود، بالاترین کشف تریاک در ایران بوده است و این مواد به اروپا فرستاده می‌شود، پس باید در این حوزه نیز کمک کنند.

مومنی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه در روند مبارزه مشکل ایجاد می‌کنند و مانع کار ما می‌شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که به جز طرح یاریگران چه اقدامات دیگری در حوزه پیشگیری از موادمخدر داشته اید؟، گفت: در رسانه ملی برنامه‌های ما در حوزه پیشگیری افزایش پیدا کرده و در فضای مجازی ۱۰ درصد اقدامات ما در این حوزه افزایش داشته است.

مومنی درباره جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با رئیس جمهور، افزود: هر سال یک بار با رئیس جمهور جلسه داریم و مصوبات با امضای ایشان انجام می‌شود و خوشبختانه اهتمام جدی در تمام دستگاه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره پرداخت بدهی ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی، گفت: مشکلات تأمین اعتبارات همواره بوده است و هر سازمانی اعتبارات مخصوص خود را دارد، امیدوار هستیم که مشکل تأمین اعتبارات حل شود.

وی درباره بودجه لازم برای درمان معتادان متجاهر در ایام کرونا، گفت: در بودجه ۹۹ هیچکس پیش بینی کرونا نکرده بود، اما جلساتی گذاشتیم که حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این ایام اختصاص داده شد، اما کافی نیست باز هم به اعتبارات بیشتری نیاز داریم.

مومنی درباره اصلاح قانون مبارزه مواد مخدر گفت: از مجلس درخواست داریم اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است، چراکه با این شیوه درمانی فقط بودجه تخصیص داده شده را هدر می‌دهیم و درمان نیمه کاره می‌ماند. کمترین زمان نگهداری از معتادان برای درمان باید ۲ سال باشد و در کشور‌های دیگر به این صورتی که ما درمان می‌کنیم نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگهداری از معتادان متجاهر که بیماری‌های واگیردار دارند به چه صورت خواهد بود. بیان کرد: در جلسه‌ای که ستاد مبارزه با مواد مخدر داشت، مشخص شد تا وزارت بهداشت بیمارستان‌هایی را معین کند و معتادان متجاهر دارای بیماری واگیردار را پذیرش کنند.

وی افزود: تعداد بیمارستان‌ها مشخص شد، اما ۲ مشکل وجود داشت، اول اینکه بیمه نداشتند و دوم اینکه بیمارستان‌ها این معتادان را پذیرش می‌کردند و وزارت بهداشت اعلام کرد هر کدام از بیمارستان‌های مشخص شده اگر از پذیرش این معتادان امتناع می‌کنند اعلام شود تا برخورد‌های لازم با بیمارستان‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.