سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت خودرو درب کارخانه مجدد تغییر می‌کند؟

یکی از اصلی‌ترین مسائل در حوزه صنعت خودرو، افزایش قیمت محصولات بود که حواشی زیادی در بازار به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در کشور به شمار می‌رود. خوشبختانه پس از اقداماتی که خودروسازان ایرانی انجام داده اند، موفق به تولید بیش از هزار و سیصد دستگاه خودرو در سال شده ایم.

در سال ۸۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد، اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودرو‌های ایرانی وارد شده که ناشی از افزایش تصادفات جاده ای است و باعث شد مقداری در ساخت خودرو کند پیش رویم.

در ۱۰ سال گذشته اتفاقات مختلفی در صنعت خودرو رخ داده است، از تولید اولین خودرو پسابرجامی در کشور گرفته تا لغو مصوبه ممنوعیت شماره‌گذاری خودرو‌های پرمصرف و ابلاغ ضوابط جدید واردات خودرو و حواشی بسیار آن، همه و همه، باعث شد تا حاشیه‌ها برای صنعت و بازار خودرو در کشور زیاد باشد.

یکی از اصلی‌ترین مسائل در حوزه این صنعت، افزایش قیمت خودرو بود که باعث ایجاد حواشی زیادی در بازار شد. قیمت خودرویی که زمانی ۳۷ میلیون تومان به بازار ارائه می‌شد به ۱۰۰ میلیون تومان رسید که در این بین برخی از افراد، خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانستند در حالی که علت‌های زیادی برای این افزایش قیمت وجود دارد.


بیشتر بخوانید


ساخت و طراحی یک خودرو، یک فرایند سخت و دقیق بوده که شرکت‌های خودرو سازی با تکیه بر تجربه خود و با انتخاب مواد اولیه و مصرفی مناسب در ساخت، نمونه‌هایی مناسب و کاربردی را به بازار‌های جهانی ارائه می‌کنند. خودروسازان طی مراحل طراحی و تولید خودرو‌های خود می‌بایست فاکتور‌ها و موارد زیادی را در نظر بگیرند از جمله این موارد می‌توان به وزن نهایی خودرو، قدرت و استحکام بدنه، کیفیت ساخت و سهولت انجام تعمیرات و نگهداری اشاره کرد.

خودرو‌هایی که از مواد اولیه و باکیفیت در ساخت ابزار و ادوات خود استفاده می‌کنند، در کنار وزن پایین، از استحکام مناسب و بدنه پر قدرتی نیز برخوردار هستند. خودروسازان در مواردی از ترکیب چندین ماده اولیه مختلف استفاده کرده که این امر هم موجب زیبایی و کارایی بهتر خودرو شده و هم قیمت خودرو را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد.

باید به این نکته اشاره کرد که قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، فایبرگلاس، کربن، چرم، منیزیم و ... در قیمت نهایی یک خودرو تاثیرات به سزایی دارد. موادی که در سال‌های مختلف تغییر قیمت زیادی داشته و به نوعی این افزایش قیمت ها چراغ خاموش حرکت کرده اند.

ظهور فناوری‌های جدید در صنعت خودرو

ظهور فناوری‌های جدید در این صنعت، باعث شد این مواد نیز به شیوه‌های جدیدی به کار گرفته شود، اما علاوه بر در نظر گرفتن ایمنی، مدل و شرکت خودروساز، قیمت آن نیز مورد قابل توجهی است که خریداران بسته به سقف در نظر گرفته شده نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: زمانی که از قیمت نهایی یک خودرو صحبت می‌شود افراد دم از قیمت سرسام آور آن می‌زنند در حالی که باید گفت هزینه مواد اولیه باعث این افزایش قیمت شده است.

او با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده طی ۱۰ سال اخیر قیمت محصولاتی نظیر سرب، پلیمر‌های پلاستیکی و کائوچوی طبیعی گران شده که به معنای افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان است،گفت: تمامی مواد اولیه استفاده شده در ساخت یک خودرو نقش بسیار زیادی را در تعیین قیمت ایفا می‌کنند. 

حال به بررسی قیمت مواد اولیه استفاده شده در خودرو طی سال های ۹۵ تا ۹۹ می‌پردازیم. در سال ۹۵ خودرویی، چون ۲۰۶، ۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رفت که این قیمت کم ناشی از عرضه مواد اولیه با قیمت پایین‌تر بود و اکنون این خودرو حدود قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی دارد که باز هم ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است. 

فولاد، بیشترین کاربرد را در تولید یک خودرو دارد

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه فولاد، یکی از موادی است که بیشترین کاربرد را در تولید یک خودرو دارد، ادامه داد:  این فلز، از قدرت بالایی برخوردار بوده و در کنار قیمت پایین و قابلیت فرم دهی نسبتا ساده، تقریبا به نوعی در تمامی خودرو‌های موجود در بازار استفاده می‌شود.

بیگلو با اشاره به کاربردهای فولاد در صنعت خودرو، گفت: فولاد در ساخت قطعاتی مانند سقف خودرو، شاسی، چرخ ها، ترمزها، سیستم اگزوز و موتور استفاده زیادی می شود و می توان گفت پر کاربردترین قطعه برای ساخت خودرو است و به همین دلیل با افزایش قیمت این کالا، قیمت خودرو نیز افزایش یافت.

او با تاکید بر اینکه قیمت فولاد طی سال‌های متوالی افزایش داشته است به طوری که این محصول در سال ۹۷، ۱۷۰۰ تومان بوده که در سال گذشته به ۶ هزار تومان رسیده است، گفت: این امر نشان از افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ فولاد دارد. همچنین قیمت آلومینیوم از ۸ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است که تمام این موارد در قیمت نهایی یک محصول تاثیر دارد.

میزان مصرف فولاد در ساخت خودرو

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: فولاد نقش زیادی در ساخت و بومی سازی یک خودرو دارد. در خودروسازی از فولاد در ساخت قطعاتی مانند شاسی، ترمز، موتور، سیستم اگزوز، سقف خودرو، صفحات بدنه، ستون، در و سقف ها استفاده می‌شود.

او در خصوص جزئیات استفاده از فولاد در ساخت و طراحی خودرو، بیان کرد: به طور حدودی می توان گفت که ۳۴ درصد از فولاد در ساختار بدنه، پانل‌ها، در‌ها و در‌های صندوق عقب برای مقاومت بالا و جذب انرژی در صورت تصادف استفاده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ۲۳ درصد از فولاد، متشکل از چدن بلوک موتور و فولاد کربن قابل استفاده برای چرخ دنده‌های مقاوم در برابر سایش است، همچنین ۱۲ درصد فولاد برای استفاده از نوار فولادی با استحکام بالا در حالت تعلیق قرار دارد در نتیجه می توان گفت قیمت فولاد و نوع آن به شدت در طراحی یک خودرو موثر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد افزود: مقداری هم فولاد در چرخ‌ها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت، سیستم فرمان  یافت می‌شود.

رستگار با بیان اینکه فولاد‌های پیشرفته با استحکام بالا اکنون تقریبا برای هر طراحی وسیله نقلیه جدید استفاده می‌شوند، گفت: فولادهای پیشرفته به اندازه ۶۰ درصد ساختار بدنه وسایل نقلیه امروزی را طراحی می‌کند که سبک‌تر و طراحی بهینه شده برای وسیله نقلیه است که باعث افزایش ایمنی و بهبود راندمان سوخت می‌شود.

بر این اساس می توان گفت از خودروهای فرسوده نیز می توان در تهیه فولاد استفاده کرد و این رویه باعث کاهش قیمت خودرو می شود.

داوود کریمی نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور در خصوص تاثیر صنعت اسقاط بر تامین مواد اولیه موردنیاز خودروسازان  تصریح کرد: آلیاژ‌های فلزی و خروجی اسقاط به صورت غیرمستقیم به کارخانه ذوب فولاد راه یافته و مواد اولیه این کارخانجات محسوب می‌شود و از سوی دیگر خودروساز مصرف‌کننده ورق‌های فولادی است.

او افزود: آلیاژ‌های فلزی پس از ذوب به عنوان مواد اولیه به خطوط تولید صنعتگران و تولیدکنندگان رفته و چدن، آلومینیوم، روی، سرب و پلاستیک حاصله به صورت غیرمستقیم در خدمت تامین مواد اولیه صنعت خودرو قرار می‌گیرد.

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور در خصوص تاثیر افت فعالیت اسقاط بر تامین مواد اولیه صنایع از جمله صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت صمت، سالیانه ۳۲ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و برای اینکه گندله و سنگ معدن قابلیت تبدیل و ذوب شمش فولاد را داشته باشد، باید ۱۲ تا ۲۰ درصد از ۳۲ میلیون تن فولاد که قریب به ۷ میلیون تن می‌شود، متشکل از ضایعات آهنی و ۸۰ درصد گندله و سنگ آهن باشد که همان سرریز کوره است.

کریمی با بیان اینکه استفاده از ضایعات آهن برای خطوط تولید اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: صنعت فولاد کشور نیازمند سالیانه ۷ میلیون تن ضایعات آهن است در حالی که ضایعات آهنی که در سطح کشور از محل تخریب ساختمان‌ها، ضایعات فلزات خانگی و ضایعات فلزات خودرو به دست می‌آید در مجموع به ۳.۵ میلیون تن هم نمی‌رسد.

صنعت فولاد صنعتی مستقل است. هم اکنون نرخ رشد مصرف آلومینیوم، لاستیک و پلاستیک در خودروسازی رو به افزایش است همچنین خودرو‌ها از حالت مکانیکی به الکترونیکی گرایش پیدا کرده‌اند، در واقع استفاده از مواد قدیمی به‌کار برده شده در خودروسازی به سمت مواد جدید در حال تغییر است که این تغییر و تحولات باید در صنعت خودروسازی کشور مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
من
۰۰:۲۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
فولادی که تواین خودروها استفاده میکنید که ساخت داخله چه ربطی به تحریم داره خودروی ایرانی سروتحش ۶۰میلیون نمی ارزه مردم ما از بدبختیشونه ازین ماشینا میخرن، ای مردم چندماه دیگه رای گیری انتخاباته برین ریس جمهورموردعلاقتونو پیداکنیدبعددوسال گرونی وبدبختی دوباره هزارتا فوش ناسزابهش بدین بازم همین آش همین کاسه ریشه دزدی خیلی درازه ایرانی جماعت تواین مملکت با این شیوه دولت هیچوقت پیشرفتی نمیکنه اگهم تا الان این خودروهارو دارن میسازن به پاس خودرو سازهای خارجیه که تکنولوژی رو اینجا اوردن وگرنه ایرانی چیبلده درست کنه
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
همچین میگن طراحی بنظر خودتون طراحی میکنید قیافه ماشیناتون رو با ژاپن مقایسه کنید مگه ماشین میسازید
علی
۲۰:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چوب خدا صدا ندارد
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
با فرمول جدید که گزاشتن قیمت کارخونه میره بالا
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
گزارش توهین به شعور بشریت بود در ژاپن هزینه انرژی و کارگر از ایران بسیار گران تر است چرا یک خودرو ایرانی هم قیمت خودرو ژاپنی است در بازار جهانی
علی
۱۹:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
این چه وضعیه سه ساله ماشین ثبت نام کردیم پول دادیم هیچ خبری نیست هچکی هم به دادمون نمیرسه خدایا
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
این جور که بوش میاد می خوان قیمت رو 30درصدی ببرن بابلا
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
می خوان قیمت رو 30درصدی ببرن بابلا
عادل پورداد
۱۴:۰۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ما باید چه کسی رو ببینیم که ستاد تنظیم بازار دخالت در بازار نداشته باشد .
نیما
۱۳:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت کارخونه باید کاهش پیدا کنه
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
در کارخانه ها را ببندید و این صنعت مسخره را تموم کنیدبجای ماشین گوسفند وگاو پرورش بدید با خودرو های بی کیفیت وآلاینده دارید بشر را به فنا میدید لااقل کشورهای خارجی با علم روزپیش می رند تا آلودگی خودرو نداشته باشند اما ایران هرسوختی که اضافه دارند را تغذیه خودرو قرار می دهند مثل بنزین وگازوئیل چند سال دیگه باید با کپسول اکسیژن راه بریم وخیابونی هم برای ماشینا نباشه.تا کی شاهد بی تدبیری شرکتهای خصولتی باشیم.
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ای «مسئیلین»شما ها پس چیکارمیکنین چراانقدر گرونی
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدایا خودت به داد این مردم برس، باور کنید همین الان بالای ۱۰۰درصد سود میکنن از رو هر خودرو ولی میخوان بودجه و کسریشو از اینجا در بیارن ولی مردم هم دیگه ساکت نمیشینن
بیداد
۱۳:۰۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حرفهای تکراری
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تا زمانی که بنگاه داری دولتی داریم وضع از این هم بدتر خواهد شد
دولت در مقابل کسری بودجه باید اقلام در دست خود رو گران کنند تا به وضعیت اسفناک پرداختی حقوق کارمندان رسیدگی شود
جای بسی شگفتی است که 470 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت حقوق کارمندان دولت از کل بودجه سال 1400 اختصاص یافته است((( تعداد کارمندان دولت با افزایش پذیرش شده گان 2 میلیون نفر هر کارمند دارای 4 سر عایله میشوند 8 میلیون نفر ؟
بودجه 80 میلیون نفر با 8 میلیون اعضای خانوار کارمندان دولتی برابری میکند ؟پیدا کنید عدالت اجتماعی رو )))
از همه مهمتر انتظار بیجا داشته باشیم که قیمت بعضی از اقلام انحصاری (در دست دولت )که به معیشت و زندگی مردم مربوط هست کاسته شود
سجاد
۱۲:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کجای دنیا سالی ۴ بار خودرو افزایش قیمت داره
چرا مردم باید چوب بی تدبیری مسئولین رو بخورند
خجالت داره وقاهت داره؟قیمت پراید بنجول بدرد نخور ۱۰۰ میلیونه؟

قطعه تولید کنید ببندید در این کارخونه رو در مرزها رو باز کنید خودرو با کیفیت وارد کشور بشه.
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدایا دیگه بسه.
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خیلی جالبه از صبح که بیدار میشیم از خواب عادت کردیم به اینکه از اول صبح اعلام کنند مثلا تخم مرغ گران شد و مسئولان بر خلاف واقعیت تکذیب کنند یه ساعت بعد مرغ و دو ساعت بعد خودرو و همینطور دلار و سکه و طلا و گوشت و مرغ و ... تا شب
خدایا خودت مارو از دست این مسئولین بی کفایت نجات بده
عبدالله
۱۲:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
از اول گرانی بازار خودرو برای بالابردن قیمت کارخانه بود
یاری
۱۲:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
***قیمت جدید کارخانه ۳ماه پایان سال ۳۵درصد کاهش پیدا کنه***

کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت فولاد====کاهش قیمت کارخانه
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ولی بگذارید ما باز هم به آقایان یادآوری کنیم از مردم خجالت بکشید
جباری
۱۱:۴۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خیلی قشنگ هست ،ذهن های مردمو اصحاب رسانه بایدم برا گرانی اماده کند ،از مجلس انقلابی و دولت هیچ کاری برنمیاد جز جلسه برای گرانی ،هیچ فکر کردن یک جوان با حقوق کارگری تا چند سال باید کار کنه یع پراید دست دوم بخرد، اینقدر از گرانی حرف نزنید ،حرفتون بیشتر باعث گرانی نه تنها خودرو بلکه همه چیز خواهد شد
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بورس هر روز داره سقوط میکنه و منفیه و سرمایمون تو بورس از بین میره شما کل مانورتون رو اخبار دیگس پیگیر پول های مردم و تو بورس باشید
علیرضا
۱۱:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا کارمندو کاگر سالیانه ۲۵ درصد ولی خودرو سازا تا الان که یکسالم نشده بیش از۱۲۰ درصد افزایش
مرتضي
۱۱:۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
باسلام وعرض خسته نباشيد به خودروسازان عزيز باتوجه به تحمل تحريمهاي ظالمانه امريكا وتوقف واردات كالا ومواد اوليه وهمچنين تشكر بابت بي اثر كردن تحريمهاي حوضه خودرو بطورمفيد ومختصر بخوام بگم ممنون كه هر اشغالي رو زير سايه نعمت تحريم به خورد ما ميدين يه گاري اشغال رو به قيمت خودروي لوكس به خورد ما مردم بدبخت ميدين
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
افزایش قیمت خودرو های بی‌کیفیت تاکی ؟
رضا
۱۱:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
هیچ دلیلی برای افزایش مجدد وجود ندارد باید کاهش دهید
Reza
۱۱:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مسئولین مشخص میکنن که حق مردمو و مصرف کننده براشون مهمه یا جیبشون
علی
۱۱:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
الان که دلار کاهش داشته فلزات کاهش داشتن پس باید کاهش بدن
علیرضا
۱۱:۲۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت خودرو نباید گران شه
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
متاسفم
رضا
۱۱:۲۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
هنوز سه ماه نشده ۲۵ درصد افزایش دادن باید کاهش بدن
علیرضا
۱۱:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تمام ملت منتظر کاهش قیمت کارخانه ان
علیرضا
۱۱:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت کارخانه رو باید کاهش دهید
hamed
۱۱:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مهم نیست هرچه قدر گران بشه چون خودرو تبدیل به یک دارایی و سرمایه شده
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس و مسئولان تو رو خدا به وضعیت مسکن و خودرو رسیدگی کنید
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اینا همش بهانه ست تا قیمت دوباره افزایش بدن.....
احمد
۱۰:۵۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شما رو به خدا قیمت ها رو کاهش دهید
علیرضا
۱۰:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدایا خودت به دادمون برس
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران لطفاً یک گزارش مقایسه‌ای از روند ثبت‌نام یا خرید خودرو در ایران و کشورهای توسعه‌یافته تهیه کنید.
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اگر خودروسازان گرامی همچنان سیر نشده و میل به افزایش قیمت دارند، لطفاً ذره‌ای هم به جوانانی که خرید پراید را برایشان به رویا تبدیل کرده‌اند فکر کنند!!
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
جانا سخن از دل ما می گویی
علیرضا
۱۰:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کمپین قیمت کارخانه‌ای خودروها را کاهش دهید
تیموری
۱۰:۱۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
باشگاه خبرنکاران جوان لطفا پیگیری کنید اینا نباید دوباره افزایش بدن قیمت کارخانه باید کاهش پیدا کند...ما مصرف کننده های واقعی واقشار ضعیف توان تکمیل وجه نداریم..‌.زمانی ک ما ثبت نام کردیم قیمت گذاری وافزایش قیمت ۱ ساله بود در نهایت ۲۰ میلیون نه اینکه هر ۳ ماه یکبار ۲۰ میلیون....زمانی که ما ثبت نام کردیم بر این اساس ثبت نام کردیم ...اونا که میخواستن این طرح ۳ ماهه رو اجرا کنن قبلش میبایست به ما اطلاع رسانی میکردن در اون صورت کسی که با این شرایط میتونست ثبت نام میکرد کسی هم که نه پولشو جای دیگه سرمایه گذاری میکرد.......الان ما اقشار ضعیف هم از پولی که واسه ثبت نام دادیم داریم ضرر میکنیم هم از افزایش قیمت کارخانه که نمیتوانیم تکمیل وجه کنیم....لطفا پیگیری کنید قیمت کارخانه باید کاهش پیدا کند
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
همه مشکلات را ول کردنند
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یه بار نشد به عنوان خبرنگار برین از خودرو ساز یا وزیر صمت بپرسید چرا به بهانه بالارفتن نرخ ارز خودرو گرون میشه؟. ولی وقتی دلار ۳۵ تومنی میشه ۲۵ تومن خودرو ارزون نمیشه؟. این یه سوال منطقی و ساده اس که تا حالا جواب قانع کننده ای براش پیدا نکردین.
سیامک انصاری
۰۹:۴۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به نام خدا
سیامک انصاری هستم خخخ
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یه جوری راجع به طراحی و ساخت ماشینای ایرانی توضیح داده انگار دارن لامبورگینی یا مث شرکت تسلا طراحی میکنن
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حقوق دستمزد کارگر فقط تغیر نمیکنه .
چرا .چون گارگرن .
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
این گزینه لایک تون خرابه با موبایل کار نمیکنه اصلا
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
واسه من با موبایل کار میکنه با لب تاب نه
علی*
۰۹:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خب چیکار کنم .. دیگه بازار خودرو هیچوقت مهم نبوده و نیس بیخودی گندش نکنید
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
روغن نیست
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
واقعا که
در مورد کیفیت خودرو ها هم بگید
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به داد بورس برسید سرمایم نابود شد
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اینقدر خودرو خودرو نکنید بابا
برید سراغ مسکن که هیچ جوانی دیگه نمی تونه 10 متر هم خومه بخره
برید سراغ قیمت مسکن و مغازه و ملک های تجاری تا ببینید دلال ها چکار کردند
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا میندازی گردن دلال؟مگه دلال چقدر پول داره این همه خونه بخره بعد چقدر قدرت داره که قیمتو ببره بالا؟ایراد از جای دیگست
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
پودر لباسشویی 500گرمی سافتلن از 9000تومن شده12600.چرا گران شد دوباره؟تازه از 7000شده بود9000
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مایع ظرفشویی پریل از44000تومن شده65000تومن
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خارج همه خودروهاش اتوماته بعد ایران هنوز دنده ای میزنه با ده برابر قیمت بیشتر
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
وقتی قیمت مسکن و لوازم خانگی بالا رفته قیمت خودرو هم بالا میره
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
شامپو تخم مرغی شبنم خریدم16000تومن.حتما علت اینم گرانی تخم مرغه؟؟
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خخخخخ
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
فعلا که دوباره تو بازار قیمتا رفت بالا
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کسی نیست به تخلفات بورس رسیدگی کنه؟نماد بوعلی رو دو روزه بستن نمیزارن مردم بفروشن.
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
امیدواریم خبرنگاران پیگیری کنند
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بعد از اینکه اینهمه مردم تو بورس ضرر کردن واقعاً شما هنوز به بورس اعتماد داری!!! هرجا به نفع مردم باشه جلوی فروش سهام گرفته میشه بعدش که مطمئن شدن کلاً ضرر کردی میتونی بفروشی.اینم قانون بورس تو ایران
نصیروندمغان گرمی
۰۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام.قیمت کارخانه ای خودرو باید حداقل به یک پنجم کاهش یابد و فروش فقط بصورت قرعه کشی باشد،خودروسازان انحصاری بی کیفیت باید به دلال بازی،احتکار،نفوذ در دولت و مجلس پایان دهند،تکنولوژی این خودروها مربوط به سه دهه پیش است.باتشکر
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اقا یادت رفت حساب کنی صبحانه و نهار شامی که کارگران به خصوص مدیران زحمت کش میخورن رو حساب کنی خیلی مواد غذایی گران شده طبق سالهای گذشته اینها رو به قیمت خوردرو اضافه کنه نزارید بیشتر از این ضرر کنید
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
واردات خودرو آزاد بشه انحصار خودرو محو میشه
رحمن
۰۸:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخحخنحخ
صالح
۰۸:۳۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت این ماشینای بی کیفیت بجا اینکه پایین بیاد هر روز میره بالا
اکبر
۰۸:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت ها سر به فلک کشیده
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
این چه حرفیه که میزنید
معلومه افزایش پیدا میکنه
حسین
۰۷:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خودرو سازان چراغ خاموش قیمت ها را افزایش می دهند مسوولین هم بی خیال
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خودروسازان با چراغ روشن مسئولین دولتی با خیال راحت افزایش قیمت میدند
بهنام
۰۷:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مگه قراره بازم گرون بشه؟
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
yjc .ir دم شما گرم
مهری
۰۶:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
نمی خواد روضه بخوانید واسه گران کردن خودرو الان هر سه ماه یکبار همین حرف ها را برای گران کردن خودرو به خورد مردم می دهید نمی تونید با جهان رقابت کنید درب خودرو سازی را ببندید و خودروهای با کفیت وارد کنید
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بزارین من هم اینجوری بگم : من یه کارمند هستم برای اینکه بتونم برای سر کار رفتن و پاسخگوی ارباب رجوع باشم به انرژی نیاز دارم انرژی من از نواد غذایی تامین می شود ولی متاسفانه قیمت مواد غذایی از سال ۹۷ تا کنون ۵ برابر شده و من دیگر نمی توانم کار کنم!!!!! پس لطفا حقوق من کارگر و کارمند را نیز به همچین شکل افزایش دهید.....
ناشناس
۰۶:۴۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خداوکیلی ننویسید صنعت خودروسازی ادم خجالت میکشه.

کره جنوبی و ترکیه و ایران همشون باهم شروع کردن به فرغون سازی اما بعد از این همه سال ما فرغون با کلی اپشن میسازیم اما اونا واقعا خوردوساز واقعی شدن.
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اقا خودروساز مونتاژی داخلی که همچی آن به دلار وابسته است نخواستیم لطفا واردات خودرو را آزاد کنید و مافیای خودرو را از بین ببرید
مهناز
۰۶:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا گره در کار جوانان ایجاد می کنید
ناشناس
۰۶:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چرا حقوق ما زیاد نشده چرا گزارش تهیه نمیکنید
ناشناس
۰۵:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت خودرو در ایران بسیاربالاست درهمه ی دنیا فرایندتولیدخودرواینگونه است ویک کارمندوکارگر حداکثرباحقوق یک سال خود می توانند صاحب خودروشوند
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
با حقوق فقط چند ماه میشه خودرو ارزون قیمت هر کشور و خرید. به سال نمیرسه.
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
واقعا که
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
متاسفم
ناشناس
۰۲:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به سر تیتر خبر اصلا پرداخته نشد...
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یه سر به سایت تویوتا بزنید و ببینید همین دلار گرون مدل ۲۰۲۱ چه ماشین ها و قیمتهایی هست
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
آخه خود فولاد که تولید داخله چرا قیمتش رفته بالا که بخواد خودرو هم قیمتش بره بالا؟!
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
جبران کسری بودجه و تحریم ها را باید از جیب مردم بگیرن؟
امیری
۰۱:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کاهش نرخ دلار +کاهش قیمت فولاد+افزایش تیراژ تولید ====کاهش قیمت کارخانه خودروساز بین ۲۵تا۳۵٪

مصرف کننده همچنان منتظر کاهش ۳۵درصدی نرخ کارخانه
ناصر ابراهیمی
۰۰:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
گرانی کمر شکن است
یک ایرانی
۰۰:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خوب کاهش بدن
مهدی
۰۰:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا پدرتو بیامرزه خوبه تمام ماشینو از المینیوم بسازید با قیمت خودتون که میگین 22000 تومان یک پژو یا سمند میشه 1300 کیلو در 22000 تومان یعنی حدود 28000 ملیون نه 170 ملیونی که به ملت بدبخت میفروشینش حالا با اهن 6000 تومنی که که میشه 8 ملیون
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت کارخانه کویک بایدحداکثر۱۰۰تومن بشه