سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

روش جدید جراحی گردن و جمجمه برای نخستین بار در ایران

موسوی، از انجام یک روش جدید جراحی پیچیده در در ناحیه مهره دوم گردن و جمجمه برای نخستین مرتبه در ایران خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید رضا موسوی جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: طی یک جراحی مهم حساس و پیچیده که به تخلیه تومور مهره اول گردنی (اطلس) در یک بیمار ۳۳ ساله نیاز بود این مهره با جمجمه پیوند داده می شود که این جراحی پس از ۷ ساعت تلاش با موفقیت کامل و برای نخستین بار در ایران انجام شد.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: چنانچه این جراحی برای بیمار انجام نشده بود احتمال ایجاد اختلالات حسی، حرکتی و ناتوانی جسمی برای او وجود داشت.

او بیان کرد: به دلیل گسترش یافتن این ضایعه و ناپایداری در ستون فقرات، تصمیم به اتصال جمجمه به مهره‌های گردنی گرفته شد و موفق شدیم با تعبیه ایمپلنت (cage کارگذاری بین استخوان کندیل جمجمه و مهره دوم گردنی) این جراحی پیچیده را برای بیمار انجام دهیم و بیمار بتواند زندگی دوباره‌ای بدون درد را تجربه کند.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه این جراحی پس از برداشتن ضایعه لیتیک مهره اول گردن و آزادسازی شریان ورتبرال انجام شده است، گفت: امروزه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز این قابلیت وجود دارد که اساتید جراحی مغز و اعصاب این دانشگاه بتوانند این نوع بیماری را تشخیص و در شیراز درمان کنند.

موسوی، یکی از علائم مهم این بیمار را درد ناحیه گردن به همراه تب اعلام و بیان کرد: این توده تخریبی استخوانی به دلیل اینکه در ناحیه حساس و محل عبور عروق و عصب مختلف مغزی قرار داشت انجام این روش جدید جراحی بسیار پیچیده و دشوار بود.

او ادامه داد: این جراحی با مشورت اساتید جراحی ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان شهید چمران شیراز انجام شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.