سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام جعفر صادق (ع)، بنیانگذار جنبش «جهش فکری» و «انقلاب اندیشه»

یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق (ع)، بنیانگذار جنبش نرم افزاری (یعنی جهش فکری و انقلاب اندیشه) در زمان خود بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد انصاری کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود که در زمان خویش جزء دوست داشتنی‌ترین و بی نظیرترین افراد در میان مردم محسوب می‌شد.

او افزود: مخالفین فکری امام صادق (ع) و حتی دشمنان آن حضرت هیچ فردی را بهتر، عالم‌تر و متقی‌تر از او نمی‌شناختند چنانچه در کتب تاریخی شرح مفصلی از این تعاریف ضبط شده است. همچنین نسبت به زهد و عبادت آن امام در کتاب منتهی الامال آمده است که امام صادق (ع) دائما در حال روزه، عبادت، رکوع و سجود‌های طولانی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری بیان کرد: امام جعفر صادق (ع)، بنیانگذار جنبش نرم افزاری (یعنی جهش فکری و انقلاب فکری) در زمان خود بود که سالیان سال و قرن‌ها این پیشتازی علمی در جهان اسلام وجود داشت. امام جعفر صادق (ع) همچنین پولدارترین فرد مدینه بود، به طوری که در کتاب شریف اصول کافی از خود آن حضرت نقل شده است: "انّی لمن اکثر اهل المدینة مالاً ... " یعنی بیشترین مال و اموال در میان چهره‌های اقتصادی به امام صادق اختصاص داشت و از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار بود.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: امام جعفرصادق (ع) از طریق کد یمین و عرق جبین و دسترنج شخصی خود، زمین‌های بلا استفاده را احیا و آن‌ها را به باغ و بستان، نخلستان و سپس به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرد و ثروت امام از طریق جمع آوری وجوهات شرعیه و یا خدای ناکرده رانت خواری و ویژه خواری نبود همچنین توصیه‌های اقتصادی آن حضرت در سالی که مزین به «جهش تولید» است، قابل تامل و برای جامعه امروز ما بسیار راه گشاست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد انصاری در ادامه با اشاره به مسمومیت امام به دستور خلیفه عباسی در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری و شهادت این امام بزرگوار در سن ۶۵ سالگی و به خاک سپرده شدن او در قبرستان بقیع، گفت: هر جایی که نیازمند می‌دید، چه شخصی که امام را قبول داشت و چه نداشت وظیفه خود می‌دانست به آن‌ها کمک کند و فقرا را در تمام وسایل و طعام زندگی خود شریک می‌کرد.

او در پایان اذعان داشت: امروزه مردمانی که کالا یا بسته‌ای را کمک می‌کنند بلافاصله نمایه‌های سلفی خود را در فضای مجازی پخش می‌کنند که این عمل، کار نادرستی است در حالی که اصرار امام بر کمک مخفیانه بود و همچنین در این نوع مواسات، همدلی و انفاق، ذره‌ای در وجود امام انتظار تشکر و قدردانی دیده نمی‌شد که این ویژگی مختص اولیا خدا و اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.