سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه واحد فرآوری "سقز" ندارد

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه،گفت : این استان واحد فرآوری "سقز" ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سعید کریمی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به نبود هیچ واحد صنایع تبدیلی مرتبط با فرآوری شیره درخت بنه (سقز) در استان، گفت : کم بودن مواد اولیه برای فرآوری، متقاضیان را از ورود به حوزه فرآوری سقز در استان بازداشته است.

او با بیان اینکه بخش زیادی از سقز برداشت شده از منابع طبیعی استان در سال‌هایی که برداشت محصول داریم برای فرآوری از کشور خارج می‌شود، گفت : خروج سقز بدون هیچ کاری برای فرآوری آن، استان را از ارزش افزوده ناشی از فرآوری این محصول بی‌بهره می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تمامی سقز برداشت شده از بنه زار‌های استان بجز بخش‌های کمی از آن که در داخل استان و در واحد‌های بدون مجوز به صورت سقز کردی فراوری می‌شود، بدون هیچ فرآوری از استان خارج می‌شود.

او با بیان اینکه سقز در کشور‌های اروپایی در تولید دارو کاربرد دارد، گفت: شیره درخت بنه ارزش اقتصادی بالایی دارد و با قیمت بالایی از استحصال کنندگان خریداری شده و به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

کریمی سپس با اشاره به حمایت از متقاضیان ایجاد واحد‌های صنایع تبدیلی مرتبط با سقز در استان، گفت: اگر متقاضیان طرح و برنامه با توجیه اقتصادی ارائه کنند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد، هرچند معتقدم ورود سرمایه گذاران در این بخش باید به صورت محصول جانبی باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد، چون سقز فقط دو سال یکبار و آن هم به میزان کم در بنه زار‌های استان برداشت می‌شود.

او ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه فرآوری سقز باید کارگاهی و به صورت محصول جانبی و البته همراه با توسعه بنه زار‌های استان باشد، در غیر اینصورت سرمایه گذاری در این حوزه بازدهی ندارد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با اشاره به کاهش میزان برداشت سقز در بنه‌زار‌های استان کرمانشاه در سال‌های اخیر، گفت: در سنوات گذشته میزان برداشت سقز در بنه‌زار‌های استان در سال‌هایی که مجوز برداشت صادر می‌شد به ۱۰۰ تن می‌رسید، در حالی که در سال‌های اخیر این میزان به حدود ۵۰ تا ۶۰ تن رسیده که البته همین میزان هم درآمد ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومانی برای بهره برداران به همراه دارد.

او از بین رفتن بنه زار‌های استان به دلایلی مثل برداشت بی‌رویه در سال‌هایی که برداشت مجاز است، توسعه راه‌ها و ... را در کاهش میزان برداشت سقز از بنه زار‌های استان اثرگذار دانست و افزود: با انجام کار‌های توسعه‌ای در جهت ایجاد بنه زار‌ها می‌توان از روند کاهشی میزان تولید بنه در استان جلوگیری کرد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.