سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز بازآفرینی سرای‌ روغنی شیراز

عملیات عمرانی طرح بازآفرینی فضای شهری سرای روغنی، به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری تاریخی شیراز، با حضور مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر و کسبه و معتمدان بازار وکیل شیراز، آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاروانسرا یا سرای روغنی، بنایی متعلق به حدود ۲۵۰ سال قبل و دوره زندیه به شمار می‌رود که همراه با سرای گمرک، به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری آن دوران ایفای نقش کرده است.

این بنای ۲ طبقه، دارای حجره‌های متعددی است و اکنون هم به عنوان یکی از مراکز تجارت عمده کالاهای مختلف در شیراز و جنوب کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در آیین آغاز بازآفرینی سرای روغنی شیراز، گفت: امسال بودجه مناسبی به بافت تاریخی و فرهنگی اختصاص یافته و علاوه بر سرای روغنی، دو سرای گمرک و احمدی نیز احیا می‌شود و امیدواریم که شاهد رونق این بخش از شهر باشیم.

سولماز دهقانی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی کار کردن، اجرای پروژه ها و مدیریت منابع کار دشواری است اما شهرداری توانسته با قوت پروژه های مختلفی در شهر از جمله تعدادی پروژه در حوزه باز آفرینی شهری را اجرا کند.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از اجرای محور گردشگری حافظ و اجرای تراموا به عنوان دو پروژه اثر گذار حوزه گردشگری در بافت تاریخی فرهنگی یاد کرد.

شهردار منطقه بافت تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز هم در این آیین رویکرد شهرداری را احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شیراز بیان و اضافه کرد: از سال گذشته پروژه هایی در سطح منطقه هشت با نگاه گردشگری و بازآفرینی شروع شده و بیشتر آنها به نتیجه رسیده است.

قلندری اضافه کرد: در راستای رویکرد شورا و شهرداری مبنی بر توسعه گردشگری برای بازآفرینی سطح منطقه برنامه ریزی کرده ایم و در این راستا بازآفرینی خیابان طالقانی سال گذشته انجام شد. همچنین برنامه ریزی بازآفرینی سطح منطقه هشت با هدف گردشگری در سه محور شروع شده است.

او اضافه کرد: یکی از این برنامه ریزی ها طرح جامع بازآفرینی زندیه است که بازافرینی سرای روغنی و تیمچه احمدی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

قلندری افزود: با نگاه ویژه شهرداری برای احیا بافت تاریخی و گردشگری در بودجه سال ۹۹ اعتباری ویژه اختصاص یافته است.

شهردار منطقه هشت شیراز گفت: انجام اقدامات عمرانی با محوریت بازآفرینی در سطح منطقه هشت به صورتی است که مشکلی برای کسبه فعال در این محورها ایجاد نشود.

قلندری گفت: یکی از اتفاقی که سرای روغنی اتفاق افتاد، تفاهم نامه ای سه جانبه با کسبه و میراث فرهنگی منعقد شده که طبق این تفاهم نامه میراث فرهنگی قول داده که از اعتبارات دولتی برای بازآفرینی بافت تاریخی اقدام کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.