سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش موارد نقض حقوق کودکان در جهان در سال ۲۰۱۹

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ حقوق کودکان در جهان به ویژه در کشور‌هایی که درگیر جنگ هستند بیش از ۲۵ هزار بار نقض شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود درباره نقض حقوق کودکان در جهان اعلام کرد در مناطقی که درگیری‌های مسلحانه وجود دارد بیشترین موارد نقض حقوق کودکان به ثبت رسیده است.

در این گزارش با عنوان «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» آمده است: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ هزار مورد وحشتناک از نقض حقوق کودکان یعنی روزانه ۷۰ مورد نقض در جهان داشته‌ایم و این آمار همانند سال ۲۰۱۸ بوده است.

«ورجینیا گامبا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در کنفرانسی تلویزیونی گفت: بیشترین نقض حقوق کودکان که بیش از ۴۰۰ درصد آسیب رسان بوده ممانعت از رسیدن کمک‌های انسان دوستانه به کودکان بوده است و ۴۴۰۰ حادثه از این نوع از سوی سازمان ملل به ثبت رسیده است.

وی افزود: این گزارش نشان می‌دهد علیه فعالان عرصه خدمات انسانی خشونت وجود دارد و موانعی بر سر راه فعالیت آنان است. کمک‌های انسان دوستانه ربوده می‌شوند به ویژه در کشور‌های یمن، سوریه، فلسطین، مالی و جمهوری آفریقا (مرکزی)؛ کشور‌هایی که بیشترین موارد نگران کننده را دارند.

سال‌ها تجاوز ائتلاف سعودی علیه مردم بیگناه یمن و از بین بردن زیر ساخت‌ها در این کشور و محاصره آن و ممانعت از ورود کمک‌های انسان دوستانه این کشور را با بحران انسانی مواجه کرده است.

در سوریه نیز تجاوزات و حملات تروریست‌های داعش علیه غیرنظامیان و اشغال شهر‌ها و از بین بردن امکان زندگی بر‌ای مردم و آواره کردن هزاران نفر موجب نقض حقوق کودکان در عرصه اجتماعی و آموزشی می‌شود.

این نماینده سازمان ملل افزود: وقوع ۹۲۷ مورد تجاوز به مدارس و بیمارستان‌ها و کادر فعال در آنها به ویژه در سوریه، فلسطین و افغانستان بسیار نگران کننده است.

وی تمامی طرف‌های درگیر در این کشور‌ها را به اعطای اولویت فوری برای رسیدن کمک‌های انسان دوستانه به کودکان و قشر ضعیف ساکن در مناطقی که درگیری و حملات مسلحانه وجود دارد، فراخواند.

در گزارش سالانه آنتونیو گوترش آمده است بیش از ۱۰ هزار کودک در سال ۲۰۱۹ که افزایش ۱۲ درصدی به نسبت سال گذشته داشته است، کشته و زخمی شده‌اند و افغانستان در رتبه نخست و پس از سوریه و یمن قرار دارد.

مدیر منطقه‌ای یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز اعلام کرد ۵۱ هزار کودک زیر ۵ سال در منطقه تا پایان سال ۲۰۲۰ در معرض خطر مرگ هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.