سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا روایات مربوط به انگشتر عقیق جعلی است؟

در گزارش زیر به بررسی چند روایت درباره انگشتر عقیق می‌پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیت الله سید احمد زنجانی در کتاب “الکلام یجرّ الکلام”اشاراتی درباره روایات مربوط به انگشتر عقیق آورده است:
شنیدم یک نفر از دسته دوم [کسانی که به بهانه وجود برخی احادیث ضعیف، همه روایات را نامعتبر می‌شمارند]در راه مکّه، انگشتر عقیق را از دستش کنده، انداخته و گفته است:
این چه چیز است که انسان را نگاه بدارد؟ و مقصودش بى‏‌التفاتى بر اخبار فضیلت انگشتر عقیق بوده است؛ چون در اخبار است که حضرت امام رضا (علیه‌السلام) فرمود:

«هر که صبح کند، پیش از آن که کسى او را ببیند، انگشتر عقیق در دست کرده و نگین آن را به سوى کف دست بگرداند و سوره «إنّا أنزلنا» را بخواند و بعد بگوید: «آمَنْتُ باللّه وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه و آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وِلایَتِهِم»، خداوند او را در آن روز از بلاهاى آسمانى و زمینى نگه مى‌‏دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد.»

و از حضرت امیر (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود:

«انگشتر عقیق در انگشت بکُنید که براى شما مبارک است و از بلا ایمن باشید.»

در ادامه این مبحث آمده است: منظورش از پرتاب کردن انگشتر، جسارت و اسائه ادب به این روایات بوده؛ و حال آن که در روایت نگفته که انگشتر نگه مى‌‏دارد؛ بلکه گفته خدا نگه مى‏‌دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد، نه در حرز انگشتر! او مخصوصا براى اینکه دل مردم را چرکین کند، مى‌‏گوید: این انگشتر پرستى است، انگشتربازى است.

شخصى حضور حضرت امام باقر (علیه‌السلام) عرض کرد که موشى در دبّه روغن مرده؛ درباره خوردن آن روغن چه مى‌‏فرمایید؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نخور.» عرض کرد موش، کوچکتر از آن است که براى آن، از طعام خود بگذرم! حضرت فرمود: «تو موشى را حقیر نشمردى، بلکه دینت را حقیر شمردى!»

این مرد هم انگشتر را حقیر نشمرده، بلکه دینش را حقیر شمرده است؛ زیرا اخبار زیاد در فضیلت انگشتر هست؛ مخصوصا در نماز که ثواب نماز را بسیار زیاد مى‌‏کند.

اکنون یکى با انگشتر نماز خوانده و دیگرى بى‏‌انگشتر. واقع امر از دو شقّ خالى نیست: یا آن اخبار، جعلى بوده و یا صحیح بوده است. اگر جعلى بوده، زیانى از آن به آن کس که انگشتر در انگشت کرده نمى‌‏رسد؛ بلکه زینتى بوده در انگشتش. و، امّا اگر صحیح بوده، آن که ترکَش کرده، چه قدر فایده از دست داده، ناچار انگشت ندامت خواهد گزید!

پس در این انگشتربازى (به قول او)، بُرد با آن کسى است که آن را در انگشت کرده باشد؛ چون اگر اخبارش صحیح باشد، هم برایش ثواب هست و هم بر انگشتش، زینت؛ و اگر صحیح نباشد، اقلّاً بر انگشتش زینت که هست.

شنیده‌‏ام بعضى هم پیروى کرده و انگشتر‌ها را پرتاب کرده‏‌اند. نگارنده از آن‌ها مى‏‌پرسم: چه شده؟ شما از قول یک نفر، قطع بر جعلى بودن اخبار کردید و، امّا از قول هزار نفر از بزرگانِ از علما که در علم دین، استخوان خرد کرده‏‌اند، احتمال صحیح بودن آن‌ها را ندادید؟! چون اگر احتمال مى‏‌دادید، انگشتر‌ها را پرتاب نمى‏‌کردید؛ چرا که عقل مانع مى‌‏شد؛ زیرا انگشتر در دست کردن، چیزى است مأمون‌‏الضرر و مظنون‌‏النفع؛ و البتّه چیزى که ضررش مأمون و نفعش مظنون باشد، عقلا آن را ترک نمى‌‏کنند.

منبع: شفقنا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
کورش درمنش
۲۰:۱۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
این مسئله به نظر من خطرناک هست چون انسان به یک سنگ اعتقاد دارد و این یعنی انسان در سر نماز اعتقاد به چیزی جز رب العرش العظیم دارد
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
خدا نیاز به وسیله ندارد.سعه وجودی ما چون ضعیف است نیاز به وسیله داریم.در ضمن وسیله منافاتی با قضا و قدر الهی نداره.اتفاقا علم خداوند به شرایط و ابزار وسایل مربوط به قدر علمیه .
سنت خدا بنا بر استفاده موجودات از وسایل است.فرزند برای به دنیا آمدن نیاز به پدر و مادر دارد.ما برای سیر شدن نیاز به غذا داریم. برای هدایت نیاز به پیامبر و امام داریم.وابتغو الیه الوسیله.
محمد
۰۰:۴۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ما نیاز داریم خدا نیاز نداره
علی
۰۷:۲۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
خطاب به اون کسی که گفت خدا به وسیله نیاز نداره باید بگم که اگه منظورت از خداوند، حضرت الله تبارک و تعالی‌ست، بهتره بدونی که خدا توی قرآن فرموده: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. خدا به وسیله نیاز نداره، ما به وسیله نیاز داریم.
فرهاد
۲۲:۳۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
عالی، درود برمحمد وآلش
احمد
۰۰:۱۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اگر خدا بخواهد کسی را نگه دارد نیازی به واسطه و وسیله ندارد.چرا باید صاحب انگشتر عقیق در حرز خدا قرار گیرد؟ پس برای عقیق خاصیتی ماورایی در نظر گرفته می شود که با قضا وقدر الهی منافات دارد.
حسین
۰۸:۱۶ ۰۲ تير ۱۳۹۹
یعنی شما اگه مریض بشی به پزشک مراجعه نمیکنی منتظر میشی خدا مستقیم درمانت کنه؟
عبدالله
۲۳:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
خیر ازجانب خداست و چیز هایی مثل انگشتر عقیق وسیله رسیدن خیر به ماست
احمد
۱۵:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
خدا نیازی به وسیله ندارد.