سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پادشاه اردن از گفتگوی تلفنی با نتانیاهو خودداری کرد

عبدالله دوم دست رد به سینه بنیامین نتانیاهو زد و تماس تلفنی او را برای گفتگو درباره طرح الحاق کرانه باختری نپذیرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز آو اسرائیل، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که عبدالله دوم، پادشاه اردن، تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را برای گفتگو درباره طرح اسرائیل درخصوص الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی نپذیرفته است.

گفته می‌شود عبدالله دوم به دنبال خشم خود از مقامات تل‌آویو برای اجرایی کردن این طرح حتی تاریخی را هم برای دیدار با بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تعیین نکرده است.

در هفته‌های اخیر، اردن بار‌ها و بار‌ها اسرائیل را از اجرای این طرح و ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی منع کرده است. یک مقام اردنی در این خصوص توضیح داد که امتناع عبدالله دوم از گفتگو با نتانیاهو به دلیل طرح الحاق است. او همچنین گفت پادشاه پس از آنکه گانتز خواستار ملاقات با او شد به دربار سلطنتی دستور داد تاریخی را برای این دیدار تعیین نکنند.

روابط پادشاه اردن با اسرائیل در چند سال اخیر به سردی گراییده است. عبدالله دوم در ماه مه (ماه گذشته میلادی) در مصاحبه با روزنامه آلمانی اشپیگل گفت اگر اسرائیل طرح الحاق خود را عملی کند این مسئله سبب رویارویی عظیم با اردن خواهد شد. پادشاه اردن در پاسخ به این سوال که آیا در آن صورت این کشور از معاهده صلح با اسرائیل خارج خواهد شد، گفت «نمی‌خواهم فضا را جنجالی کنم، اما ما هر گزینه‌ای را بررسی می‌کنیم.»

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موسوم به معامله قرن اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحرالمیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.