سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار:

استفاده نکردن از ظرفیت بانک‌ها یکی از آسیب‌های سیستان و بلوچستان است

موهبتی گفت: یکی از آسیب‌های بزرگ این استان استفاده نکردن از ظرفیت‌های بودجه‌ای در اختیار بانک‌هاست که ما تا کنون از آن بی‌بهره بوده‌ایم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای هماهنگی بانک‌های این استان اظهارداشت: مقوله استفاده نکردن از تسهیلات بانکی که ۲۰ درصد سهم آورده توسط سرمایه‌گذار و ۸۰ درصد توسط بانک تامین می‌شود، یکی از این آسیب‌های این منطقه است.

او گفت: قوانین و دستورالعمل‌های بانکی که برای ارائه تسهیلات تصویب شدند و بانک‌ها آن‌ها را اعمال می‌کنند خالی از شبهه و اشکال نیست و نمی‌توان گفت این اشکالات تنها مربوط به فقه اهل سنت است بلکه در فقه شیعه نیز بر برخی از این مدل‌ها اشکالاتی وارد شده است.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های سیستان و بلوچستان گفت: علمای شیعه برخی از این اشکالات وارد شده برای مدل‌های پرداختی را حل کرده‌اند، اما در فقه اهل سنت برخی موارد حل نشده و برخی اشکالات همچنان وجود دارد.

او  تصریح کرد: در قرارداد‌ها اشکالاتی وجود دارد که باید مدل اجرای این قرارداد‌ها را مطابق با فقه اهل سنت تغییر داد.

موهبتی ادامه داد: این موارد باعث استقبال نکردن جامعه اهل سنت سیستان و بلوچستان از منابع بانکی برای سرمایه‌گذاری و همچنین موجب نبود انگیزه در غیر بومی‌ها می‌شود.

او  تصریح کرد: این چرخه ایجاد نکردن اشتغال و تولید را بدنبال دارد و این در حالیست که در استان‌های برخوردار کارخانه‌های فراوانی وجود دارد و توانسته‌اند از این تسهیلات و در کنار آن از ارز‌های دولتی نیز استفاده کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: می‌خواهیم که این محرومیت را از استان برداریم و به سمتی برویم که فرصتی به وجود آید که مدل‌های پرداخت تسهیلات به گونه‌ای طراحی شود که با اعتقادات و فقه اهل سنت در استان منطبق باشد که بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

او  با تاکید بر تشکیل شورای بانک‌های خصوصی؛ افزود: بانک‌های خصوصی طی دو هفته آینده شورای بانک‌ها را تشکیل دهند و اطلاعاتشان را به معاونت اقتصادی استانداری ارائه دهند.

موهبتی ادامه داد: اگر بانک‌های خصوصی میزان منابع و مصارف خودشان را به معاونت اقتصادی استانداری ارائه نکنند امنیت آن‌ها را به عنوان متولی امنیت و رییس شورای تامین استان تامین نمی‌کنیم.

او اظهارداشت: بانک‌های خصوصی می‌توانند یک شورای بانکی و بانک‌های دولتی، شورای بانکی جداگانه داشته باشند و مشخص شود که منابع، عملکرد و مصارف آن‌ها چگونه است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.