به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت فناوری در جهان و ایران باعث شده است که استفاده از اینترنت اهمیت ویژهای در زندگی مردم داشته باشد و به جنبههای بسیار زیادی از زندگی نفوذ کند به طوری که امروزه زندگی کردن بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در این فضا برای انسان سخت است. این روزها شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی مراکز مختلف کشورهای جهان، به تاثیر فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت در زندگی افراد دامن زده و حتی بخشهایی از فعالیتهای انسان که ارتباط کمتری با این فناوری داشتند را به شدت به خود محتاج کرد.
بیشتر بخوانید
یکی از جنبههای زندگی مردم که اینترنت و فناوری اطلاعات تاثیر شایانی بر آن داشت، خرید کردن بود؛ در گذشته امکان خرید کردن برای افراد عادی بیشتر در شهر و استان محل سکونت خودشان میسر بود، اما با افزایش سطح دسترسیها و از بین رفتن بسیاری از محدودیتها در فضای مجازی، امروزه خرید کردن از هر شهر یا استانی در سر تا سر یک کشور و حتی خارج از کشور به وسیله اینترنت به راحتی امکان پذیر است.
در همین راستا مشاغل جدیدی برای معرفی بهتر کالاها به مردم و همچنین سهولت بیشتر در انجام فرایند خرید اینترنتی با عنوان «فروشگاههای اینترنتی» پدید آمده و به خاطر خدماتی که ارائه میدادند بسیار مورد استقبال طرفداران این سبک از خرید قرار گرفتند.
فروشگاههای اینترنتی به دو نوع فروشگاه کالاهای فیزیکی و فروشگاه کالاهای دیجیتال تقسیم میشوند؛ فروشگاه کالاهای فیزیکی فروشگاههایی هستند که کالاهای ملموس مانند تلفن همراه، رایانه شخصی، لباس و... را به فروش میرسانند، این فروشگاهها معمولا سفارش مشتریان خود را ثبت کرده و کارمندان آنها محصول مورد نظر خریدار را برای او آمادهسازی و ارسال میکنند. فروشگاه کالاهای دیجیتال یا مجازی نیز به فروشگاههایی گفته میشود که کاربر پس از اضافه کردن محصولات مجازی مورد نظر خود که فقط امکان دانلود شدن داشته و ملموس نیستند مانند تصاویر، فایلهای صوتی و نرمافزارها به سبد خرید خود، هزینه این محصولات را پرداخت کرده، به فروشگاه مورد نظر بر میگردد و فایل خریداری شده را دریافت میکند.
پرداخت هزینه هر محصول وابسته به شرایط فروشگاههای اینترنتی ممکن است به صورت آنلاین و یا پرداخت در محل انجام گیرد که در روش پرداخت در محل خریدار پس از دریافت محصول در مکان مورد نظر خود، هزینه آن را پرداخت میکند که نسبت به روش دوم در بین کاربران خرید اینترنتی پر طرفدارتر است. روش پرداخت آنلاین نیز به صورت اینترنتی و از طریق درگاه پرداخت بانکها انجام میگیرد.
کاهش ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، حذف مراجعه حضوری به فروشگاه، دسترسی به توضیحات جامع و کامل محصولات، ثبت سفارش در مدت زمان کوتاه، نیاز نداشتن به حمل و نقل کالای خریداری شده، تحویل کالا در محل مورد نظر، ضمانت تعویض کالا در برخی فروشگاههای اینترنتی و امکان پرداخت هزینه در محل پس از تحویل محصول از جمله مزایای خرید اینترنتی برای کاربران به شمار میروند.
امروزه محدودیتهای مختلف مانند محدودیت زمانی و ترافیکهای سنگین به ویژه در سطح کلانشهرها باعث شده است که مردم خرید کالاهای روزمره و پرکاربرد مانند مواد غذایی خود را نیز از راه خرید اینترنتی تامین کنند و هرروز امکانات جدیدی به نرمافزارهای این حوزه برای رفاه هرچه بیشتر مردم افزوده میشود.
علاوه بر فروشگاههای اینترنتی یک سویه، که کالاهایی را از سوی تامین کننده و فروشنده به خریدار معرفی میکند و پس از بازخورد خوبی که فعالیت چنین فروشگاههایی در فضای مجازی داشت، ظرفیتهای جدیدی به این پیشرفت فناورانه افزوده شد.
راه اندازی سکوهای ارتباطی دو سویه بین کاربران با امکان برقراری ارتباط بیشتر به مخاطبان این فرصت را میداد که هرفرد کالای مورد نظر خود را در فضایی برای دیگران به اشتراک گذاشته و اطلاعات کالایی که در معرض فروش گذاشته اند را ارائه دهند.
چنین فضایی به خریداران نیز این امکان را میدهد که کالای مورد نظر خود را به سادگی از طریق جست و جو پیدا کرده و آن را به صورت دست دوم از فروشنده آن خریداری کنند؛ این ظرفیت که بر بستر نرمافزارهایی همچون «دیوار» و «شیپور» ارائه میشد فارغ از محدودیت مکانی امکان خرید و فروش مجازی را بین کاربران فراهم میکند.
در پی استقبال کاربران از چنین ظرفیتهایی در فضای مجازی، برخی مشکلات و خلاهایی در خدمات رسانی این فروشگاهها از سوی خریداران مطرح شد که بخشی از آنها توسط باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از پربحثترین معضلاتی که در خرید بر بستر اینترنت و در فضای مجازی از سوی کاربران مطرح شده بود، تفاوت قیمتهای بسیار زیاد در کالای یکسان توسط فروشگاههای اینترنتی متفاوت بود که پس از پیگیریهای فراوان، دلیل اصلی این تفاوت قیمت، تعیین آن بر اساس نظر تامین کنندگان و خواست آنها عنوان شد. تفاوت سفارش ثبت شده با کالای ارسال شده برای خریدار نیز از جمله مشکلاتی بود که از سوی کاربران فروشگاههای اینترنتی ثبت شده بود.
با توجه به اینکه امروزه خریدهای اینترنتی تامین کننده بخش زیادی از نیازهای مردم هستند و اقشار مختلف جامعه از خرید بر بستر اینترنت استقبال میکنند، حل مشکلات موجود در این زمینه نیز تبدیل به یکی از مهمترین دغدغههای مردم و فعالان این حوزه شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد تا فرصتی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و از آنها بخواهد تا با ثبت نظر در بخش انتهایی این گزارش، مهمترین مشکلات و معضلات موجود در زمینه خرید و فروشهای اینترنتی در نرمافزارهای خرید و فروش و یا فروشگاههای اینترنتی را ارائه دهند. این کار باعث میشود تا مشکلات موجود در این زمینه پیگیری و برای رفع و رجوع آنها پیگیری شود.
گزارش از عطیه طالبپور
انتهای پیام/
من کارت اعتباری آزمون علوم ورزشی روخرید کردم به مبلغ (105000)تومان اما متاسفانه میگن که ثبت نشده اگر میشه دراین زمینه همکاری لازم را مبذول بفرمایید.چون نمیتونم دومرتبه این مبلغ رو پرداخت کنم چونکه هزینه معاینه پزشکی هم مونده.
ما کاربران ایرانی با یک بار خرید از سایت های اینترنتی هم اطلاعات تماس خود را به آنها داده ایم هم شماره تماس و اطلاعات شناسنامه ای را
لذا چون راهی برای حذف حساب پس از استفاده نیست این نگرانی را همواره داریم که این سایت ها هک شده و اطلاعاتمان در اینترنت منتشر شود لطفا پیگیری کنید از مجلس که موضوع اختیار حذف حساب کاربری به بخشی اجباری برای همه سایت ها تبدیل شود!
من یه گوشی موبایل از سایت دیجی کالا خریداری کردم متاسفانه وقتی به دستم رسید دیدم که مشکل خودتاچی شدید داره وقتی پس فرستادمش به علل مختلف پس فرستادن و من ناچارا به شرکت گارانتی اش بردم با یه بررسی اولیه متوجه شدن که کالا تقلبی بوده و گوشی اکبند,نیست در همین بازه یه هفته ای قیمت گوشی من یه میلیون افزایش داشت ولی سایت مذکور علی رغم پیگیری های فراوان نه گوشی جدی و سالم تحویل من داد و گفت که متاسفانه توی سایت از کالای شما موجود نیست و نه مابه التفاوت این افزایش قیمت رو تحویل من داد,و این در حالی بود که کالا تحویلی من هم تقلبی بود و من کاملا اتفاقی متوجه شدم و چه بسا مواردی رخ میده که شخصی اصلا متوجه نمیشه. من طبق پیگیری ها و صحبت با وکیل متوجه شدم که این سایت قانون حمایت از مصرف کننده رو که میگه بایستی در این شرایط فروشنده ضرر مصرف کننده رو متقبل بشه زیر پا میزاره و مدعی است که این قانون توی سایت ما نیست. من با تعزیرات هم شکایت کردم ولی متاسفانه به دلیل انبوه شکایت ها هنوز بعد,دو ماه نوبت من نشده و از طرفی سایت نماد اعتبار الکترونیکی هم پاسخ صحیحی به من نداد و به یک پرسش و پاسخ کوتاه قناعت کرد. به نظر می اید که تمامی سایت ها بایستی قانون حمایت از مصرف کننده به عنوان بیس قوانین شان باشه و نه این که قانونی وضع کند که قانون حمایت از مصرف کننده را رعایت نمیکنیم و پس از تماس مشتری هم ادعا کنه این جز قوانینومن نیست. من پیگیری های زیادی انجام دادم و جواب نگرفتم
ممنون میشم شما پیگیر این تخلف باشید چه بسا اشخاص زیادی که شرایط این پیگیری را ندارند و ناچار از حق خود میگذرند. ممنون
واقعا نمیدونم به کی شکایت بکنم از دست این سایت کلاهبردار؟؟
همه از یه سایت خرید میکنیم
اگه رقیب درخوری بود کسب و کارها بیشتر هوای مشتریشونو داشتن
اگرچه همین الانشم ما جوونا ثابت کردیم اگه چوب لای چرخمون نکنن از پیرمردایی که دارن ما رو مثلا میگردونن، سه هیچ جلوییم :)
در سایت آخرین خبر با سایت فروش نهال آشنا شدم درخواست خرید دو عدد نهال موز دادم برام دو تا توت فرستاد چند بار پیام دادم هنوز پاسخ نگرفته ام
منصفانه به قضیه نگاه کنید علت گرونی بعضی کالاها در سایت
هزینه بسته بندی، هزینه ارسال، مالیات، تعرفه، کرایه، هزینه اینترنت برای ثبت کالا درصد سود، قیمت خود کالا رو هم در نظر بگیرید گاهی مواقع ارسال کننده به دلیل محاسبه اشتباه حتی با ضرر کالا رو برای خریدار ارسال می کنه.
من تو شهر خودم لباسشویی خریدم نو نو مشکل داشت نه فروشنده گرفت نه نمایندگی قبول کرد حالا فرض کن از دیجی کالا بخری قبول میکنه
شرح درست محصول هم نمیذاره تا ببینی خوبه نیست
قیمت هم فقط به نفع خودشونه نه مشتری
من قبلا از دیجی کالا خرید میکردم مامور پست واسم میاورد ولی الآن پیک بسته را تحویل میده که اونم خودم باید از توی روستا پاشم برم توی شهر ازش تحویل بگیرم مگر یکی از خوبیای خرید اینترنتی جلوگیری از اتلاف وقت و ترافیک و عدم حضور بدلیل کرونا نیست ؟/
استان اصفهان
بعد از ثبت سفارش و پرداخت قیمت، فروشنده با من تماس گرفت و گفت باید هزینه پستی را خودت پرداخت کنی.وقتی به مسئولین سایت شکایت کردم هیچ ترتیب اثر ندادند و بعد از 20 روز پولم با هزار مکافات به حسابم برگشت.
خیلی از کاربرا هم واسه چند هزار تومن تخفیف گرفتن از طریق دیجی کلاب، میرن تو کامنت ها الکی از اون محصول تعریف میکنن که کامنتشون تایید بشه و امتیاز دیجی کلاب بگیرن. بقیه هم میخونن و فکر میکنن اره اون جنس عالیه حرف نداره.
اگه کسی فقط واسه چند هزار تومن تخفیف داره اینکارو میکنه، واقعا بی انصاف و مروت هست و به هم وطنانش خیانت میکنه.
مخصوصا دیجی کالا
یکی از مشکلات این هست که ممکنه جنسی که تحویل میگیری با جنس سفارش داده شده یکی نباشد
دوما بعضی از کالاها که تاریخ انقضا داشته باشن تو توضیح انها درج نمیشود
متشکر از پیگیری خوب و به موقع
من از مشتریان دیجی کالا هستم
فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تا مدتی قبل فروشگاه خوبی بود اما مدتی است یک مقدار شیطنت دارد یا بهتر بگم کلاه برداری می کند
دو بار برای خودم پیش اومده که کالایی رو میخرم ولی کالایی مشابه برام میفرسته یه بار کالای مشابه حدود 80هزار تومان از کالایی که من سفارش دادم ارزانتر بود اما من دیر متوجه شدم و کالا رو باز کرده بودم و دیگه مرجوع نکردم
دفعه بعد همین دیروز بود که من یه کالای اصل سفارش دادم و دیجی کالا کالای غیر اصل که تو سایت خودشون نوشته غیر اصل برام فرستاد وقتی هم تماس گرفتم برای مرجوعی خیلی بی ادبانه با من صحبت کردن (مکالمه من تو خود سامانه دیجی کالا موجوده و خودشون ضبط مبکنن میتونید پیگیر بشید) و رسما داشتن من رو بازجویی میکردن
اگر پیگیر بشید من به نوبه خودم حامی شما خواهم بود چون دنیا داره به سمت خریدهای اینترنتی میره و خوب نیست در کشور بزرگ ما ایران سرافراز این طور اتفاقات پیش بیاد که مردم شاکی بشن
فروشگاه های اینترنتی جهت صحت از پرداخت مشتریان کپی از کارت بانکی را می خواهند که این موضوع باعث نگرانی افراد صاحب حساب می شود اگر این مدرک برداشته شود و جایگزینی دیگر برایش در نظر گرفته شود بهتر است.
بارها پیش اومده که خرید اینترنتی کردم و اون جنس رو نداشتن و برای برگرداندن پولم تا از طریق ای نماد شکایت نکردم برگشت نزدن
حالا تو اون مدت با پول من چه سودهایی بردن به کنار ولی عدم برخورد و تکرار این قضیه آزار دهندست.
عکس کالا با کالای ارسالی تفاوت داره با کجا اباید هماهنگ کنیم بعد هم پس نمی گیرند؟
به مشتری چه ربطی داره که کالا در حین مسیر شکسته؟ فروشنده میگه سالم پست هم میگه سالم باز می کنی شسکته حالا کی باید خسارتش رو بده؟
خرید از اینترنتی و فضای مجازی خیلی خوبه که دست واسطه ها و دللان حذف بشه ، البته مشکلات هم داره ، یکیش زمان هست که کالا گاهی دو هفته یا بیشتر طول می کشه که دست مشتری برسه ، اگر به تعطیلات هم بخوره دیرتر ، بعدیش هم عدم تطبیق کالای ارسالی با عکس داخل سایت ارایه کننده هست .بعدیشم مشکل عدم وجود سایت آنلاین که شکایتها را رسیدگی سریع و نظارتی و رسیدگی کنه ، که خریدار مجبور نشه ، از وقت عمرش بزنه به مراجعه به دادگاه از وقتش و کارش بزنه یکسال توی ذادگاه دوندگی کنه ، که آخرش آیا به حقش میرسه یا نه
بعد ببین ده ها یا صد ها برابر از ارزش کالا خرج کنه که آیا به حقش برسه یا نرسه
من چند وقت پیش خرید کردم و پولشو همون لحظه متاسفانه پرداخت کردم بعد چند ساعت پشیمون شدم و خواستم لغو کنم تا یه مدل دیگه سفارش بدم و طبیعیه
زنگ زدم دیجی کالا لغو کردن و گفتم پولمو برگردون به حساب ولی وقتی برگشت خورد ۱۵ هزار تومن الکی از پولم کم کرده بود
دیجی احمق مگه من حین خرید ۱۵ تومن کم کردم!!!!! که حالا تو میای مفتکی ۱۵ تومن کم میکنی
بحث پولش نیست ولی پول درستی نبود راضی نبودم و نخواهم بود بعدا روزای بعد صحبت ها داریم باهم در محکمه
دوما تو همه سایتها چه ایرانی چه خارجی حتی بلیط اتوبوس هواپیما قطار اگه سفارش رو لغو کنی یه درصد کمی بعنوان جریمه کسر میکنن و مابقی رو برمیگردونن
کمرمون شکست نصف شددددد