سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عشقی خبر داد:

اهدای پلاسمای خون ۱۳۰۰ بهبودیافته کرونا

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در یک ماه و نیم گذشته ۱۳۰۰ نمونه پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی جمع‌آوری‌ شده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در برنامه «در انتهای الوند» اظهار کرد: با وجود کاهش اهدای خون، ذخایر خون کشور خوب است و با بحران مواجه نیستیم، اما از مردم می‌خواهیم اهدای خون را فراموش نکنند.

او افزود: در سه ماه گذشته میزان اهدای خون در ایران نسبت به شاخص‌های جهانی افت فاحشی نداشته و با بحران مواجه نشده‌ایم، شاخص اهدای خون خوب است. اما با شروع فعالیت بیمارستان‌ها نسبت اهدا به توزیع پایین آمده است.

عشقی ادامه داد: روزجهانی اهدای خون به خوبی به مردم یادآوری می کند که چیزی در وجود خود دارند که می تواند جان انسانی را نجات دهد. مراجعه به سازمان انتقال خون و اهدای خون همان نجات بخش جان انسان‌هاست. در حقیقت سازمان انتقال خون پلی بین اهداکننده و درخواست‌کننده است و ما از مردم می‌خواهیم این راه را خالی نکنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بابیان اینکه در دوران کرونا کمبود داشتیم ولی به بحران نرسیدیم، افزود: مبتلایان به ویروس کرونا بعد از یک ماه بهبودیافته‌اند و منعی برای حضور در جامعه ندارند و می‌توانند با اطمینان خون و پلاسما اهدا کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: مردم اطمینان داشته باشند همه مراکز اهدای خون و همچنین تجهیزات کاملاً استریل است و توصیه‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود، بنا براین اهداکنندگان با اطمینان خاطر به این مراکز مراجعه کرده و خون و پلاسما اهدا کنند.

عشقی گفت: در یک ماه و نیم گذشته ۱۳۰۰ نمونه پلاسما جمع‌آوری کردیم، یک ماه پس از بهبود فرد مبتلا به کرونا ،اهدای پلاسما امکان‌پذیر است و نقشی حیاتی برای دیگران دارد، از افراد بهبودیافته می‌خواهیم فرصت کار خیر را دست ندهند و به شکرانه سلامت پلاسمای خونشان را اهدا کنند، خصوصاً آقایان و البته خانم‌هایی که سابقه بارداری ندارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بابیان اینکه در زمینهٔ تأمین خون برای بیماران تالاسمی مشکلی نداریم گفت: شاخص توزیع ما درباره بیماران تالاسمی هرگز به زیر ۹۵ نرسیده است، مشکلات ما در حوزه ذخایر خونی بیشتر درباره عمل جراحی غیر اورژانسی است.

او درباره ذخیره خون‌های نادر در کشور، ادامه داد: سه درصد از مردم ایران را گروه خونی o منفی تشکیل می‌دهند، بعضی گروه‌های خونی هم نادر و یک در ده هزار هستند، مثل گروه خونی بمبئی، پارا بمبئی و ... خوشبختانه سازمان انتقال خون با توانایی که در زمینهٔ جذب اهداکننده داشته موفق شده افراد با این گروه خونی را شناسایی و نمونه‌ها را ذخیره کند. گروه‌های خونی عادی تا ۳۵ روز قابل تزریق کردن هستند اما گروه‌های خونی نادر را تا سال‌ها می‌توان نگه داشت.

عشقی افزود: از سوی دیگر ایران تنها کشور مسلمانی است که به دلیل توانمندی‌هایش در شبکه خون‌های نادر پذیرفته‌شده، عضو است و اگر در زمینهٔ تأمین خون‌های نادر مشکلی داشته باشد می‌تواند خون را از دیگر کشور‌های دنیا تأمین کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.