سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص ۲۸ هزار میلیارد ریال به ۶۷ هزار بنگاه متضرر از کرونا در خراسان رضوی

۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۶۷ هزار و ۳۹۶ بنگاه اقتصادی متضرر از کرونا در استان با اشتغال ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر اختصاص یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی گفت: در دوران کرونا، دولت در پنج مرحله به خانوار‌هایی که از شیوع این بیماری دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند کمک مالی کرد.

او افزود: یک مرحله از این کمک‌ها شامل اختصاص ۱۰ میلیون ریال تسهیلات به همه سرپرستان خانوار یارانه بگیر خراسان رضوی بود که ۱۰۲ خانوار از این تسهیلات بهره گرفتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: مرحله دیگری از این کمک‌ها شامل پرداخت حق بیمه بیکاری به افرادی بود که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده بودند و به همین منظور تا ۲۰ خرداد ماه ۴۹ هزار نفر از خراسان رضوی به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه بیکاری معرفی شدند که از این تعداد طی اسفندماه ۹ هزار نفر در استان حق بیمه را دریافت کردند و هنوز تعداد کسانی که حق بیمه بیکاری خود را در فروردین ماه دریافت کرده اند مشخص نیست.

سنجری بیان کرد: حمایت دیگر دولت از بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا این بود که در همین جهت دو هفته قبل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به اشخاص حقیقی و حقوقی و واحد‌های تولیدی و خدماتی آسیب دیده از کرونا پیامک ارسال کرد تا از طریق سامانه کارا روند ثبت نام خود را برای دریافت تسهیلات طی کنند.

او تصریح کرد: تاکنون یک میلیون واحد تولیدی، خدماتی و صنعتی آسیب دیده از کرونا در کشور در ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: ۱۴ رسته شغلی شامل مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده و اغذیه فروشی‌ها، مراکز گردشگری، سیستم حمل و نقل عمومی و مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، بخش‌های تولید و توزیع پوشاک، بخش‌های تولید و توزیع کیف و کفش، بخش‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار، قنادی و بستنی و آبمیوه، باشگاه‌ها و مجامع ورزشی و تفریحی، آموزشگاه‌های هنری، بخش‌های توزیع و فروش صنایع دستی، موسسات خصوصی دارای پروانه از وزارت بهداشت، واحد‌های پرورش مرغ گوشتی و مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، مراکز گل و گیاه و ماهیان زینتی هستند.

سنجری اظهار کرد: ۶۷ هزار و ۳۹۶ کارگاه با اشتغال ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر در خراسان رضوی از کرونا آسیب دیدند که در ۱۳ رسته شغلی به جز بخش کشاورزی مشغول به کار بودند.

او افزود: از ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر شاغل آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی ۱۲۹ هزار و ۳۹۳ نفر مرد و ۵۴ هزار و ۲۶ نفر زن هستند و بیشترین افراد آسیب دیده از کرونا در حوزه حمل و نقل عمومی به تعداد ۵۳ هزار و ۱۳۴ نفر مشغول به کار بوده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: میزان آسیب رسته‌های شغلی آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی به این شرح است: حوزه حمل و نقل مسافر ۳۱ درصد، حوزه گردشگری ۱۱ درصد، حوزه رستوران‌ها ۶ درصد، مراکز بهداشتی ۱۹ درصد، صنایع دستی یک درصد، مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی ۱۹ درصد، باشگاه‌های ورزشی یک درصد، مراکز آجیل و خشکبار سه درصد، مراکز تولید کیف و کفش چهار درصد، دفاتر خدمات مسافری یک درصد و حمل و نقل درون شهری چهار درصد.

سنجری بیان کرد: مشهد با برخورداری از ۲۷ هزار و ۶۲۸ واحد و اشتغال ۱۱۷ هزار و ۹۵۷ نفر بیشترین سهم از اشتغال و واحد آسیب دیده از کرونا را در خراسان رضوی داشت و شهرستان‌های سبزوار و نیشابور در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

او تصریح کرد: کل تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحد‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی متضرر از کرونا در کشور ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است که سهم خراسان رضوی ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال معادل ۷.۲ درصد است و از این حیث رتبه سوم را در کشور دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: به ازای هر شاغل بیمه شده در واحد‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی متضرر از کرونا ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات تعلق می‌گیرد، اما واحد‌هایی که بنا به مصوبه ستاد ملی الزاما تعطیل شدند به ازای هر نفر نیروی شاغل بیمه شده در آن‌ها ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرداخت تسهیلات بانکی به صنوف متضرر از کرونا نا متوازن است

سنجری اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات مزبور برای بنگاه‌های اقتصادی ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت بعد از سه ماه تنفس، دو ساله است و بخشی از تسهیلاتی که پرداخت می‌شود سهم مزد کارگران در سه ماه و بخشی سهم سرمایه در گردش واحد است.

او افزود: بنگاه‌های اقتصادی که کمتر از ۵۰ نفر کارگر دارند، ۷۰ درصد از تسهیلات را باید به پرداخت دستمزد کارگران و ۳۰ درصد را به سرمایه در گردش اختصاص دهند و واحد‌های دارای بیش از ۵۰ نفر کارگر باید ۵۰ درصد تسهیلات را برای دستمزد و ۵۰ درصد از آن را برای سرمایه در گردش مصرف کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: ۱۹ بانک و موسسه مالی و اعتباری ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات را در خراسان رضوی بین آسیب دیدگان از کرونا توزیع می‌کنند که بیشترین سهم از این تسهیلات به ترتیب مربوط به بانک ملی به میزان پنج هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال، بانک سپه به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و بانک صادرات به میزان یک میلیارد و ۲۹۰ میلیارد ریال است.

سنجری بیان کرد: تسهیلات مورد نیاز با احتساب تسهیلات ۱۶۰ میلیون ریالی برای واحد‌های آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۶ میلیارد ریال است.

انتهای پیام// م.ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.