سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نیرو خبر داد؛

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به ۸۲۴ مگاوات رسید

ساتکین گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ایران در حال حاضر به ۸۲۴ مگاوات رسیده و ۳۲۰ مگاوات هم به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز یکشنبه (۲۵ خرداد) محمد ساتکین معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در نشست خبری که در وزارت نیرو برگزار شد گفت: اصل اصلاح الگوی مصرف انرژی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی در هر جامعه موجب ارتقای شاخص‌های زندگی و زیست‌محیطی شده و الزام به رعایت آن علاوه بر خودشکوفایی علمی ناشی از ارتقای فن‌آوری بهبود کارایی تجهیزات و بهینه‌سازی فرآیند‌های انرژی‌بر، فرصت توزیع مناسب منابع را برای گسترش عدالت فراهم می‌آورد.

او ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران در حال حاضر به ۸۲۴ مگاوات رسیده است و با توجه به تحریم‌های موجود و جهش قیمت ارز تا سال ۹۹ حدود ۳۲۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود که با این روش از مرز ۱۰۰۰ مگاواتی گذر می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا تحریم شامل انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود یا خیر تصریح کرد: در حال حاضر تحریم‌ها بیشتر اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و این تحریم‌ها تمامی زمینه‌های اقتصادی را درگیر می‌کند.

ساتکین گفت: به طور کلی خرید برخی از وسایل مربوطه با ارز انجام می‌شود این خود یک معضل است و این تحریم‌ها دامن تمامی ارگان‌ها را گرفته است و در این زمینه انرژی‌های تجدید پذیر هم جدا از این بحث تحریم نیست.

معاون وزیر نیرو در خصوص صادرات انرژی‌های تجدید پذیر گفت: قرار است در سال ۹۹ اولین پروژه صادرات انرژی‌های تجدید پذیر صورت بگیرد.

او در ادامه در خصوص طرح ملی تولید انرژی از انبوه زباله‌های استان‌های مازندران و گیلان اضافه کرد: در حال حاضر این طرح به شخص وزیر نیرو ارائه شده تا در صورت تائید شدن به وضعیت استفاده از انبوه زباله‌های استان مازندران و گیلان ساماندهی شود.

معاون وزیر نیرو گفت: بر اساس این طرح گاز تولیدی از این حجم زباله به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تحویل خواهد شد.

ساتکین با تاکید بر اینکه موضوع استفاده از انرژی‌های زیست توده در دوران مدیریت جدید ساتبا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است بیان کرد: طرح‌های مختلفی برای توسعه نیروگاه‌های زیست توده مد نظر قرار گرفته که بر اساس آن تشویق‌هایی کاملا متفاوت برای بخش خصوصی فعال در این حوزه در نظر گرفته شده است.

بزرگترین بادخیز جهان در حوزه شرق کشور

معاون وزیر نیرو گفت: در شرق کشور بزرگترین حوزه‌های بادخیز جهان با ظرفیت بیش از ۴۰ مگاوات را دارا هستیم؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با حمایت‌های زیادی که از بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و سرمایه‌گذاری داریم، سیاست‌گذاری‌های نوینی را اجرایی کنیم.

او بیان کرد: برنامه ما در بخش سرمایه‌گذاری فقط در حوزه دریافت از عوارض برق نیست و روش‌های جدیدی نیز از جمله روش تشویقی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

ساتکین ادامه داد: برنامه بلند مدت ما این است که منابع مالی جدیدی را به جز عوارض برق تعریف کنیم و از این ظرفیت‌ها برای توسعه انرژی پاک استفاده کنیم چراکه این انرژی‌ها با توجه به ماهیت پایدار بوده و هر قدر از آن استفاده کنیم، کاهش و یا تمام نمی‌شوند و در سبد انرژی کشور را به جایگاه رفیع می‌رساند.

او درباره هسته‌های جدید بادی کشور گفت: از سال ۹۳ تا ۹۵ به مدت ۱۲ سال روی پتانسیل‌های بادی کشور کار شده و در این زمینه سه کانال بسیار ویژه در شرق کشور داریم که بخشی از آن مربوط به شمال زابل است که از نظر انرژی بادی بسیار ارزشمند است و قابلیت احداث ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه را دارد. کانال خواف نیز یکی از بی‌نظیرترین باد‌های جهان را دارد یعنی بیش از هزار مگاوات امکان توسعه دارد. در منطقه بادی دورود نیز پروژه ۵۰ مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده است و این منطقه قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با شرکت‌های آلمانی یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های ایران را تهیه کرده‌ایم، افزود: حتی این اطلس در مناطق مرزی و تا خاک افغانستان نیز دامنه شناسایی داشته و شاید در آینده پروژه‌های مشترکی بین ایران و افغانستان شکل بگیرد و ما تخصص لازم جهت ارائه به کشور‌های همسایه را داریم.

تعویض یک میلیون کولر پرمصرف با انواع کم مصرف

ساتکین اضافه کرد: یک رویکرد دیگر برای بهره وری انرژی پروژه تعویض یک میلیون کولر پرمصرف با انواع کم مصرف است که در این زمینه با تعویض ۲۰۰ هزار دستگاه کولر، ۴۸۰ مگاوات برق را احیا و صرفه جویی خواهیم کرد.

او در خصوص سهولت مردم در دستیابی و تهیه پنل‌های خورشیدی نیز گفت: نهاد‌هایی مانند کمیته امداد و بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان در این زمینه ورود کرده‌اند تا با در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات بی بهره و کم بهره به متقاضیان پنل‌های خورشیدی چالش‌های موجود را برطرف کنند.

معاون وزیر نیرو در پایان تصریح کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ پکیج بر اساس همین روش نصب شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.