سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبی: فیفا گفت پیشرفت خوبی در بحث اصلاح اساسنامه حاصل شده است/ ویلموتس «هندوانه در بسته» بود

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: فیفا به تازگی اعلام کرد پیشرفت خوبی در بحث اصلاح اساسنامه فدراسیون حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسالگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان کرد: پس از حضور من در فدراسیون جدا از بحث اساسنامه با معضل کرونا هم مواجه شدیم. اصلاح اساسنامه کار بسیار سختی است. ۱۰ فروردین من دبیر کل شدم و هجدهم این ماه بحث اصلاح اساسنامه را آغاز کردیم. ۲۴ اردیبهشت نخستین پیش نویس را برای فیفا ارسال کردیم. در این ۳۶ روز نظر اعضای مجمع را هم درباره اساسنامه اخذ کردیم که در فوتبال ایران بی سابقه است. همچنین پس از اخذ نظر اعضای مجمع، نظرات هیئت رئیسه را هم گرفتیم.

در اساسنامه انعطاف‌های زیادی دیده می‌شود

او ادامه داد: ما در سه زمینه یعنی اساسنامه، آئین نامه انتخاباتی و دستورالعمل برگزاری مجمع کار کردیم. این ۳ بخش را آماده و برای فیفا ارسال کردیم. فدراسیون بین المللی فوتبال هم ۲ هفته قبل اعلام کرد باید درباره پیش نویس اصلاحاتی انجام شود. بار دیگر این پیش نویس را در کمیته حقوقی و تدوین مقررات و همچنین هیئت رئیسه فدراسیون طبق قوانین کشورمان بررسی کردیم و در مجموعه اساسنامه انعطاف‌هایی صورت گرفت.

سلطانی فر تاکید داشت برای بهانه نگرفتن نهاد‌های بالادستی باید کار اصلاح اساسنامه به خوبی پیش برود

نبی تصریح کرد: طبق همین بررسی‌ها وزیر ورزش از ترکیب اعضای مجمع حذف شد. البته خود سلطانی فر هم در مجامع و گفتگو‌های مختلف تاکید داشت که کار اصلاح اساسنامه باید به خوبی پیش برود تا بهانه‌ای دست مراجع بالادستی و بین المللی نباشد. در نهایت با مساعدت و همکاری مطلوب این اتفاق افتاد. هیئت رئیسه تعامل خوبی با مجموعه داخل فدراسیون و اعضای مجمع داشت. می‌توانم بگویم بیشتر نظرات اعضای مجمع را در پیش نویس اساسنامه آورده ایم.

فیفا گفت پیشرفت خوبی در بحث اصلاح اساسنامه حاصل شده است

او افزود: در نهایت پیش نویس اصلاحی را جمعه هفته قبل (۱۶خرداد) برای فیفا ارسال کردیم. پالس مثبتی هم از فدراسیون جهانی گرفته ایم و به ما گفته اند در بحث اصلاحات اساسنامه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. البته فیفا به ما گفت سعی دارد پیشنهاد‌های خود را درباره آئین نامه انتخاباتی مجدد برای فدراسیون ایران ارسال کند. این رفت و برگشت‌ها هم طبیعی است و استنباط می‌کنم کار به خوبی جلو می‌رود.

اعضای کمیته‌های انتخاباتی، حسابرسی، قضائی و حتی خزانه دار فدراسیون باید در مجمع انتخاب شوند

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره میزان امیدواری این فدراسیون برای مورد تایید قرار گرفتن پیش نویس اساسنامه بیان کرد: در سال‌های اخیر موارد مختلفی در اساسنامه جاری بود. فیفا روی به روز رسانی اساسنامه تاکید داشت. برای مثال طبق تاکید فیفا استقلال ارکان قضائی یکی از این مباحث است و اعضای این ارکان باید در مجمع فدراسیون تعیین شوند. یعنی دیگر اعضای این ارکان انتصابی نیستند بلکه با رای گیری انتخاب می‌شوند. همچنین اعضای هیئت بدوی و استیناف انتخابات، کمیته حسابرسی و خزانه دار فدراسیون هم باید در مجمع رای بیاورند.

اساسنامه جدید مجمع محور است

نبی تصریح کرد: اساسنامه جدید، مجمع محور است. در واقع اختیارات و وظایف مجمع، هیئت رئیسه و سازمان اداری فدراسیون گسترده است که باید درباره آن‌ها دقت زیادی شود. در کل بخش‌های مختلف اساسنامه به روز رسانی شده است. همچنین در اساسنامه جدید ظرفیت اهالی ورزش و فوتبال، هم در بخش اعضای مجمع و هم در بخش نامزد‌های مدیریت پست‌های مختلف بیشتر شده است. ضمن اینکه در کنار افراد ورزشی نفراتی که در بنگاه‌های اقتصادی مدیریت کرده اند هم می‌توانند حضور فعالی در انتخابات داشته باشند.

او افزود: در بخش تایید صلاحیت نامزد‌ها باید به مقررات داخلی احترام بگذاریم که این موضوع در اختیار کمیته بدوی و استیناف انتخابات است.

اعضای مجمع اگر نظری دارند، باید قبل از برگزاری مجمع تصویب اصلاح اساسنامه ارائه بدهند

نبی ادامه داد: بلافاصله پس از تایید اساسنامه از سوی فیفا، باید آن را برای اعضای مجمع ارسال کنیم. ضمن اینکه پیش از تشکیل مجمع تصویب اساسنامه، باید زمان ۲۱ روزه‌ای را برای مطالعه پیش نویس مورد تایید از سوی اعضای مجمع رعایت کنیم. این اساسنامه باید در مجمع تصویب شود. من می‌بینم برخی می‌گویند فیفا اساسنامه را تصویب می‌کند که این موضوع صحت ندارد. ما هم نسبت به قبل کار را بهتر ارائه دادیم. قبل از ارسال پیش نویس به فیفا، نظرات اعضای مجمع را گرفته ایم و به قول معروف اضافه کاری کردیم. تمام بند‌های اساسنامه در مجمع بحث و بررسی می‌شود. البته اگر اعضا نقطه نظر خاصی داشته باشند، باید قبل از برگزاری مجمع آن را برای ما بفرستند تا این نقطه نظرات را دسته بندی کرده و آن‌ها را در مجمع تصویب کنیم.

پس از تصویب اساسنامه برای برگزاری انتخابات ۷۰ تا ۸۰ روز فرصت داریم

دبیرکل فدراسیون فوتبال اظهار داشت: پس از تصویب اساسنامه در مجمع، فرصت ۷۰ تا ۸۰ روزه‌ای برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته می‌شود. ان شاالله بتوانیم این ماموریت و مسئولیت را به شکل کامل و جامع انجام بدهیم.

درباره قرارداد ویلموتس باید نظر سازمان بازرسی را مبنا قرار بدهیم

نبی درباره ایراد‌های مربوط به قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال گفت: من در جریان چگونگی عقد قرارداد با ویلموتس نیستم، اما همانگونه که مدیران فدراسیون گفتند ما باید مبنا را روی اعلام نظر سازمان بازرسی قرار بدهیم. باید بررسی‌های دقیق تری انجام شود. هرچند فدراسیون از سوی سازمان بازرسی فراخوانده شده است. البته باید بگویم وقتی ما با کی روش قرارداد بستیم، مقاومت‌هایی انجام شده و انتظارات دیگری هم از این مربی وجود داشت، اما کی روش توانست ۲ بار تیم ملی را به جام جهانی ببرد و به همین دلیل نزدیک به ۲۴،۲۵ میلیون دلار از سوی فیفا به فدراسیون تخصیص داده شد. بخشی از مبلغ قرارداد کی روش و دستیارانش از محل همین اعتبارات فیفا تامین شد.

ویلموتس عقبه فنی خوبی داشت، اما «هندوانه دربسته» بود

او افزود: جدا از مسائل مختلفی که برای جذب یک سرمربی نیاز است، مارک ویلموتس عقبه خوبی در عرصه مربیگری داشت. کسی نمی‌تواند بگوید زمانیکه ویلموتس به ایران آمد، عقبه فنی کمی داشت، اما به هر حال پس از انعقاد قرارداد، آنچه در تفکر مدیریت فدراسیون بود حاصل نشد. رئیس فدراسیون دنبال مربی‌ بود که بتواند با تفکراتش تیم ملی را مدیریت کند. پیش از این هم گفتم ویلموتس مانند یک «هندوانه در بسته» بود که با ورودش به ایران چنین اتفاق‌هایی رخ داد.

وکیل سوئیسی پرونده ویلموتس با دست فرمان خودش کار نمی‌کند

نبی درباره انتقاد‌های مطرح شده نسبت به «لودویک ده لیشت» وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس گفت: قرارداد این وکیل قبل از حضور من در فدراسیون امضاء شد، اما طبق اطلاعاتم ۲ وکیل ایرانی هم در کنار وکیل سوئیسی فعالیت می‌کنند و حتی لایحه دفاعی ما که برای کمیته تعیین وضعیت فیفا ارسال شده، با امضای هر ۳ وکیل به این کمیته رفته است. این وکیل با دست فرمان خودش کار نمی‌کند.

می‌توانیم به رای پرونده ویلموتس امیدوار باشیم

او افزود: وکلای ایرانی مان که در بخش حقوق بین الملل دارای تجربه هستند، این بخش را مدیریت می‌کنند. من لوایح این وکلا را خوانده ام و اگر اتفاق خاصی درباره پرونده در فیفا نیفتد، حتی با وجود این بند‌هایی که در قرارداد آمده است می‌توانیم نسبت به رای صادره امیدوار باشیم.

اسکوچیچ هفته آینده به ایران می‌آید

نبی درباره زمان بازگشت دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی به ایران بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های ما فکر می‌کنم اسکوچیچ در هفته آینده به ایران بیاید. قرار است بازی‌های لیگ برتر را از نزدیک ببیند. اولین بازی ما با هنگ کنگ در تاریخ ۱۷ مهر برگزار می‌شود و تا آن زمان جلسات مختلفی برای برگزاری اردو‌های تیم ملی طبق نظر اسکوچیچ برگزار می‌کنیم.

اردوی بعدی تیم ملی پس از اتمام لیگ نوزدهم برگزار می‌شود

دبیرکل فدراسیون ادامه داد: مهدی خراطی به عنوان رئیس دپارتمان تیم‌های ملی تماس‌های مرتبی را با اسکوچیچ دارد و به زودی اسکوچیچ کارش را در ایران آغاز می‌کند. اردوی تیم ملی هم بعد از اتمام رقابت‌های لیگ برگزار می‌شود.

برای صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی باید به بازی‌های عراق و بحرین هم نگاه کنیم

او درباره شانس تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی گفت: باید واقعیت را به افکار عمومی و مردم عزیزمان بگوییم. می‌دانید عراق و بحرین با ۱۱ و ۹ امتیاز بالاتر از ایران ۶ امتیازی رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند و در کنار لزوم کسب هر ۱۲ امتیاز از ۴ بازی آینده مان، برای صعود به مرحله بعدی باید به نتایج تیم‌های عراق و بحرین هم نگاه کنیم.

روی کاغذ کار تیم ملی سخت است و یک مساوی هم به دردمان نمی‌خورد

نبی افزود: باید تمام بازی‌های خود را ببریم و حتی یک مساوی هم به درد ما نمی‌خورد. روی کاغذ کار ما سخت است. البته اگر یادتان باشد در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ کار ما سخت‌تر بود، اما امتیازمان به کره جنوبی و ازبکستان نزدیک بود و به همین دلیل توانستیم با ۳ برد متوالی به عنوان تیم اول گروه راهی جام جهانی شویم. با وجود سختی کار امیدواریم با استفاده از بازیکنان خوب مان، حمایت و دلگرمی اهالی فوتبال از این مرحله عبور کنیم. البته باید به سختی تلاش کنیم.

بازرسان سازمان بازرسی سال‌ها در فدراسیون مستقر بوده اند

او درباره اعتقاد مردم به نقش کمرنگ نهاد‌های نظارتی در کاهش تخلفات در فوتبال اظهار داشت: به واقع اینگونه نیست. در سال‌هایی که خودم در مدیریت فوتبال حضور داشته ام، بار‌ها نهاد‌های نظارتی در فدراسیون مستقر شده اند. البته سازمان بازرسی و نهاد‌های نظارتی طبق مستندات به یک موضوع رسیدگی می‌کنند و به حرف‌هایی که مطرح می‌شود کاری ندارند. بخش بازرسی وزارتخانه و بخش نظارتی سازمان بازرسی در فدراسیون مستقر شده و نکات مختلف را گوشزد کرده اند.

نبی افزود: البته مردم ما در یک پرونده خاص مثل پرونده ویلموتس خیلی پیگیر هستند و به همین دلیل سازمان بازرسی هم با دقت بیشتری موضوع را پیگیری می‌کند. با این وجود در طول سال‌های اخیر نهاد‌های نظارتی و بازرسی فرآیند‌ها را انجام داده اند.

فیفا یک پروتکل بهداشتی دیگر را برای ما ارسال کرد

دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری لیگ اجرا نشود، چه اتفاقی رخ می‌دهد، توضیح داد: جدا از پروتکلی که فیفا ۳ هفته پیش به تمام فدراسیون‌ها ابلاغ کرد، یک پروتکل را هم روز گذشته برای ما فرستاد. فیفا تاکید دارد در هر کشور وزارت بهداشت که وابسته به دولت است باید درباره برگزاری رقابت‌ها تصمیم گیری کند. در کنار آن فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مقابله با کرونا هم تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کنند. برهمین اساس سازمان لیگ مصوباتی را درباره برگزاری بازی‌ها اعلام کرد.

تیم‌های کشوری که بازی‌های داخلی اش برگزار نشود، در کشور ثالث هم حق بازی ندارند

او افزود: ایران مشغول طی این فرآیند‌ها است و من کشورمان را مثال نمی‌زنم، اما اگر به هر دلیلی هر کشور نتواند بازی‌های داخلی اش را برگزار کند، در حوزه بین المللی با مشکل و ایراد مواجه می‌شود. حتی در کشور ثالث هم به تیم‌های کشوری که نتواند بازی‌های داخلی اش را برگزار کند، اجازه بازی نمی‌دهند. از مدیران باشگاه‌ها و برخی رسانه‌ها می‌خواهم چنین موضوعی را مدنظر قرار بدهند.

نبی درباره احتمال برگزاری بازی‌ها در شهر‌هایی که وضعیت سفید دارند، گفت: طبق دستور حیدر بهاروند به سهیل مهدی، او تمام موارد را بررسی می‌کند. در کل تصمیمی که با نظر سازمان لیگ و هیئت رئیسه این نهاد اتخاذ می‌شود، ملاک عمل خواهد بود.

رسانه‌ها و پیشکسوتان «یار خاطر» فدراسیون باشند نه «بار خاطر»

دبیرکل فدراسیون فوتبال اظهار داشت: رسیدگی به امور مختلف در حوزه‌های اقتصادی، تیم‌های ملی، برگزاری مسابقات داخلی، پرونده‌های حقوقی مان در فیفا و AFC جزء برنامه‌های کوتاه مدت ما است تا در ادامه پس از تصویب اساسنامه در مجمع، به مجمع انتخاباتی برسیم. به عنوان کسی که همیشه سعی کرده ام در کنار رسانه‌های گروهی و اهالی دلسوز فوتبال باشم، خواهش می‌کنم از فدراسیون حمایت کنند. عبور از این شرایط و مراحل سخت نیاز دارد همه «یار خاطر» فدراسیون باشند نه «بار خاطر».

نباید از وظایف مان شانه خالی کنیم

او ادامه داد: هرچند ما هم نباید از وظایف مان شانه خالی کنیم، اما باید همبستگی، دلسوزی و نگرش مثبتی هم باشد تا اتفاق‌های خوبی برای کشورمان بیفتد. باز هم تاکید می‌کنم تیم ملی در شرایط سختی است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این وضعیت خارج شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.