سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

سود گرانی میوه در جیب دلالان؛ ضرورت مدیریت زنجیره تامین محصولات کشاورزی

سلیمی زاده گفت: برای ایجاد ثبات در قیمت میوه و محصولات کشاورزی باید مدیریت زنجیره تامین شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سلیمی زاده کارشناس اقتصادی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص دلایل افزایش قیمت بی رویه میوه در بازار گفت: همواره مشکل گرانی میوه در برخی ماه های سال وجود دارد و تنها در مواقع حساس همچون شب عید نظارت بر بازار دقیق است.

او افزود: در شرایط نابسامانی بازار، توپ مدیریت اوضاع بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی دست به دست می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مسئول اصلی نظارت و مدیریت بازار میوه وزارت جهاد کشاورزی است همانطور که در حوزه‌هایی همچون گندم  مسئولیت مدیریت بازار و تامین را بر عهده دارد.

سلیمی زاده با اشاره به افزایش ۵ برابری نرخ میوه طی ۶ ماه گفت: این وضع نه به نفع باغدار است و نه به نفع مصرف‌کننده. تنها چند لایه دلال از این شرایط سود می برند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکار  نظارت مستمر بر بازار تصریح کرد: وقتی سیستم های اطلاعاتی درستی در دسترس نباشد دلال تصمیم می گیرد که هر میوه چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار شود.

او ادامه داد: سیستم های اطلاعاتی دقیقی باید در حوزه کشت، انبار و توزیع میوه ایجاد شود و مدیریت زنجیره تامین شکل گیرد  که این امر بر عهده بخش خصوصی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نبود اطلاعات کافی در خصوص  میزان کشت، سبب شده برخی اوقات میوه ای همچون سیب به دلیل تولید مازاد، فاسد و یا خوراک دام شود و در مقطعی دیگر در اثر کمبود با افزایش قیمت مواجه باشد. 

سلیمی زاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان قیمت گذاری میوه و محصولات کشاورزی وجود دارد گفت: اگر سیگنال دهی قیمتی دقیقی در اختیار دولت وجود داشته باشد بعد از چند روز گرانی امکان کاهش قیمت و بازگشت به شرایط عادی وجود دارد اما اگر این سیگنال دهی نباشد چند لایه دلال قیمت ها را در بازار تعیین می کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام . در خودرو شورای رقابت قیمت را تعیین می کند . در مواد غذایی ستاد تنظیم بازار و در سایر سازمان حمایت از مصرف کنندگان . در صورتی که در کشورهای پیشرفته مانند امریکا . المان . ژاپن فقط یک سازمان بنام سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که قیمت را مشخص می کند .تا وحدت کلمه در میان مدیران قوه مجریه نباشد قیمت ها همچنان بلا تکلیف می ماند