سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویروس کرونا تهدیدی برای سیستم عصبی مبتلایان

دانشمندان در مطالعه‌ای دریافتند که ویروس کرونا یک تهدید جدی برای سیستم عصبی مبتلایان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مطالعه‌ای که در وب سایت دانشگاه نورت وسترن (NU) آمریکا منتشر شد، بررسی پزشکی علائم عصبی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نشان می‌دهد که این بیماری تهدیدی برای کل سیستم عصبی است.

تقریبا نیمی از بیماران بستری مبتلا به عفونت عصبی کووید ۱۹ دچار سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلال در تشخیص بو و طعم، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی می‌شوند.

این بیماری ممکن است بر کل سیستم عصبی از جمله مغز، نخاع و اعصاب و همچنین عضلات تأثیر بگذارد؛ از آنجایی که بیماری کرونا بر روی اندام‌های مختلفی مانند ریه، کلیه و قلب تأثیر می‌گذارد، مغز نیز ممکن است دچار کمبود اکسیژن یا لخته شدن خون شود که منجر به سکته‌های ایسکمی (کمبود خون) و یا خون‌ریزی می‌شود.

ویروس کرونا باعث عفونت مغز می‌شود

علاوه بر این دانشمندان اعلام کردند که ویروس کرونا ممکن است باعث عفونت مستقیم مغز و مننژ‌ها شود. واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت ممکن است باعث التهاب شود که می‌تواند به مغز و اعصاب آسیب برساند.

از آنجایی که اطلاعات در زمینه مشکلات عصبی ویروس کرونا در بلند مدت محدود است، بنابراین محققان قصد دارند شرایط برخی بیماران را برای مشخص شدن موقتی یا دائمی بودن مشکلات عصبی ناشی از کرونا ویروس بررسی کنند.


بیشتر بخوانید


کرونا ممکن است در ابتدا با علائم عصبی ظاهر شود

ایگور کورالنیک، نویسنده اصلی این مقاله و استاد عصب شناس دانشکده پزشکی نورت وسترن (NU)، گفت: مهم است عموم مردم و پزشکان به این امر آگاه باشند که ویروس کرونا ممکن است قبل از بروز هرگونه تب، سرفه و مشکلات تنفسی در ابتدا با علائم عصبی ظاهر شود.

کورالینک و همکارانش یک گروه تحقیقاتی به نام عصب_کووید (Neuro-COVID) تشکیل داده‌اند و  بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان بستری بودند برای تعیین فراوانی، نوع عوارض عصبی مطالعه انجام دادند.


بیشتر بخوانید


پیش از این نیز پژوهشگران چینی بر اساس مطالعه‌‎ای به همین نتیجه رسیده بودند، آن‌ها دریافتند که ویروس کرونا نه تنها نشانه‌هایی مانند تب، سرفه و عطسه دارد بلکه می‌تواند باعث بروز علائم عصبی در افراد مبتلا به این ویروس شود.

این مطالعه که بر روی ۲۱۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا انجام شد نشان داد سیستم عصبی یک سوم این بیماران دچار آسیب شده و دارای علائم شایعی از جمله سرگیجه، سردرد و اختلال در حس بویایی و چشایی شده‌اند.

همچنین پژوهش دیگری در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که علائم خاصی از جمله دست دادن حس بویایی و چشایی، ضعف عضلات و سکته مغزی و علائم غیر خاص شامل سردرد، اختلال سطح هشیاری، سرگیجه و تشنج از جمله علائم بیماری کرونا هستند که به دلیل آسیب به سیستم عصبی در بیماران رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه عاملی رو که ویروس کرونا رو ایجاد کرد