سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گستره گندمزار‌های خراسان رضوی ۱۲۶ هزار هکتار است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۱۲۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم یکی از مهمترین قطب‌های تولید این محصول راهبردی در کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید حاجی‌نژاد مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۱۲۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم یکی از مهمترین قطب‌های تولید این محصول راهبردی در کشور است.

او افزود: با توجه به گرایش کشاورزان به کاشت محصولات کم‌آب طلب و تغییر الگوی کشت به سوی باغبانی، در پنج سال اخیر سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی تا هفت درصد کاهش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم در این استان، بهره‌گیری از ارقام مناسب بذر برای تولید این محصول موجب افزایش عملکرد گندم در مزارع استان شده است.

حاجی نژاد بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال افزون بر ۷۳۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و روانه مراکز نگهداری این محصول شود.

او تصریح کرد: برداشت گندم از کشتزار‌های خراسان رضوی از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده و تا اول مرداد ماه ادامه دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: بارش‌های بهاری امسال باعث عملکرد مناسب در مزارع کشت غلات این شهرستان شده است.

حاجی نژاد اظهار کرد: طی ۶ ماه نخست سال زراعی از ابتدای مهر تا پایان اسفند ماه پارسال ۱۳۰ میلیمتر بارندگی در خراسان رضوی به ثبت رسید در حالی که میزان بارش طی ۲ ماه نخست امسال ۱۶۵ میلیمتر بود.

او افزود: میزان بارش‌های اخیر در خراسان رضوی نسبت به دوره آماری ۵۰ درصد افزایش و در مقایسه با پارسال چهار درصد بیشتر شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به آغاز خرید تضمینی گندم در استان خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: همزمان با فصل برداشت گندم ۶۰ مرکز خرید در این استان در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود افزون بر ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شود.

حاجی‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گندم با افت مفید چهار درصد و غیر مفید ۲ درصد ۲۵ هزار ریال است و هر کیلو گرم جو هم به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ ریال خرید و فروش می‌شود که قیمت خرید گندم نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.

او تصریح کرد: برای برداشت گندم در استان خراسان رضوی در مجموع ۳۲۵ دستگاه کمباین مهاجر و بومی در نظر گرفته شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: بر اثر سیل و سرمای سال زراعی امسال به برخی مزارع گندم و جو در استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد شد.

حاجی نژاد با اشاره به کشت مکانیزه غلات در مزارع استان اظهار کرد: ۵۵ درصد از مزارع غلات استان به روش مکانیزه کشت می‌شود و شهرستان تایباد در این حوزه از مناطق پیشرو است.

او تصریح کرد: پارسال ۵۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد که با این میزان رتبه دوم خرید کشور از آن این استان شد.

انتهای پیام//ف.س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.