سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت برای جبران کسری بودجه به بهره‌وری توجه ویژه‌ای کند/ بهره‌وری مؤلفه مؤثر در تحقق «جهش تولید»

نماینده مجلس دهم گفت: دولت باید به مسئله بهره‌وری به عنوان راهکاری برای کسری بودجه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه براساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و توضیحات نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی هفته گذشته، کشور با کسری بودجه و محدودیت منابع تولیدی رو به رو است، گفت:  برای جبران این کسری بودجه راهکار‌های مختلفی از جمله یافتن منابع جدید، توجه به مالیات، شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید، کاهش هزینه‌ها یا ایجاد تغییراتی در تولید نفت وجود دارد که مشکل است.

بهره‌وری مؤلفه مؤثر در تحقق جهش تولید است

یوسف‌نژاد با معرفی ارتقای بهره‌وری عوامل تولید به عنوان راهکار کسری بودجه اظهار کرد: این مسئله در جهت تحقق جهش تولید مؤلفه‌ای مؤثر به شمار می‌رود که در ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه به آن تصریح شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم توضیح داد: در ماده مذکور آمده است که برای تأمین حداقل ۲.۸ واحد درصد از محل رشد ۸ درصداقتصاد از محل ارتقای بهره‌وریِ کل عوامل تولید و همچنین رشد سرمایه‌گذاری به میزان متوسط سالانه ۲۱.۴ درصد در طول سال‌های اجرای برنامه، تمام دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی دولت اقداماتی را باید به عمل آورند.

او اضافه کرد: ماده ۵ قانون برنامه بیان می‌کند که دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح مکلفند رشد بهره‌وری را در چرخه مدیریت آن در اقتصاد اجرایی کنند، تمهید‌های لازم را برای واحد‌های خود به وجود بیاورند و گزارش سالیانه شان را به سازمان بهره‌وری بدهند.

افزایش بهره‌وری، مهم‌ترین هدف اقتصادی در ارتقای تولید

یوسف‌نژاد تأکید کرد: افزایش بهره‌وری یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی جهت ارتقای تولید است که در سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون‌های برنامه پنجم و ششم توسعه ذکر شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم بیان کرد: شرایط و امکانات در دسترس برای افزایش میزان تولید باید رشد پیدا کند و در کنار این، ارزش اقتصادی هم باید ارتقا یابد.

او یادآور شد: طولانی بودن زمان طرح‌های عمرانی یا بعضی از فعالیت‌ها و حوزه‌ها که تقریباً انحصاری است، در کنار به روز نبودن آموزش‌ها، توجه به مؤلفه بهره‌وری را به عنوان نوعی نگرش اقتصاد مقاومتی بیش از پیش جلوه‌گر می‌کند.

موفقیت اقتصادی در گرو توجه به بهره وری

یوسف نژاد اظهار کرد: برای ایجاد جنبه رقابتی در اقتصاد باید به بهره‌وری توجه شود؛ چراکه کشور به دنبال کاهش سطح تورم، افزایش رفاه عمومی، ارتقای سطح اشتغال و توان رقابت اقتصادی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با اشاره به گزارش‌های دولت درباره بهره وری گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، اگر بخش عمده اقتصاد کشور را بر مبنای بهره‌وری و بر پایه استفاده بیشتر از منابع قرار دهیم، می‌توانیم موفق باشیم.

او تصریح کرد: موضوع یاد شده به آموزش ضمن خدمت به نیروی کار، آموزش فنی و حرفه ای، افزایش سطح شاغلان متخصص، ساماندهی انطباق شغل با مهارت افراد، کاهش انحصار‌های سرمایه، افزایش روند خصوصی سازی، رقابتی کردن اقتصاد و بستر سازی مشارکت مردم با فعال کردن بازار سرمایه بستگی دارد.

عملیاتی شدن بهره‌وری، یکی از بخش های هفت گانه تحول اقتصادی است

یوسف نژاد با بیان اینکه در شرایط کنونی بهره‌وری باید جایگزین تأمین منابع شود، اظهار کرد: بهره وری منبع ناب و پایان ناپذیر به شمار می‌رود که کمتر به آن توجه شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور باید از منبع محور بودن به بهره‌وری محور شدن پیش رود، توضیح داد: پیاده سازی و عملیاتی کردن بهره‌وری یکی از بخش‌های هفت گانه تحول اقتصادی است.

او درباره دور کردن نفت از بودجه بیان کرد: بودجه کشور را نمی‌توان مستقل از بهره‌وری قرار داد و باید با ذکر این مسئله در پیوست بودجه، دستگاه‌ها به بهره‌وری بی توجهی نکنند.

یوسف نژاد با بیان اینکه عوامل کاهش بهره‌وری از دستگاه‌ها باید حذف شود یادآوری کرد: هدف این است که بودجه ریزی و قانون برنامه بودجه بر مبنای بهره‌وری باشد. این مسئله، بزرگترین گمشده اقتصاد ماست و فقر آن کاملاً مشهود است.

دولت به بهره‌وری توجه ویژه کند

یوسف نژاد گفت: نرخ بهره‌وری در ایران بسیار پایین است و باید زیرساخت هایش آماده شود. همچنین لازم است سرانه ثروت کشور را با استفاده از بهره وری و کارنامه اقتصادی که به رشد بهره وری ارتباط دارد، کارنامه‌ای درخشان جلوه داد؛ ضمن اینکه تجربه دیگر کشور‌ها در ارتقای بهره‌وری کمک کننده است.

او در پایان تأکید کرد: دولت در کنار راهکار‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، شناخت پایه‌های مالیاتی جدید و... باید به موضوع بهره‌وری توجه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.