سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل اداره کل حفظ و احیاء بناها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بنای معماری تاریخی را نمی توان ارزش گذاری کرد

احمدی روئینی گفت: بنای معماری تاریخی را نمی‌توان ارزش گذاری کرد چرا که فردی که قیمت آن را پرداخت کند می‌تواند اثر را از بین ببرد.

سید هادی احمدی روئینی مدیرکل اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در خصوص نحوه تعیین ارزش یادمان‌های میراث فرهنگی کشور به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:آثار تاریخی به دسته‌های منقول و غیر منقول، ملموس و نا ملموس تقسیم می‌شوند. میراث فرهنگی ناملموس با عنوان میراث معنوی شناخته می‌شوند و نمی‌توانیم این میراث را از نظر مادی قیمت‌گذاری کنیم. میراث ملموس نیز به ۲ قسمت میراث ملموس منقول (اشیای تاریخی) و میراث ملموس غیر منقول تقسیم می‌شود. خرید و فروش میراث ملموس منقول در کشور ما ممنوع است فقط زمانی که خسارتی به آن‌ها وارد می‌شود مقام قضایی از کارشناس می‌خواهد که میزان خسارت را به ماده و پول تعیین کند تا بتوان جریمه آن را گرفت.

وی با اشاره به اینکه بنای معماری تاریخی را نمی توان ارزش گذاری کرد،گفت: اگر چنین بنایی را ارزش‌گذاری کنیم به این معناست که اگر فردی قیمت آن را پرداخت کند می‌تواند اثر را از بین ببرد این در صورتی است که ارزش بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی بی‌حد و اندازه است. این امر در خصوص منابع طبیعی و جان انسان هم مصداق پیدا می‌کند.

 مدیرکل اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی افزود:افرادی که دست به حفاری غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی می‌زنند به سودای یافتن طلا چنین کاری را انجام می‌دهند، اما در بیش از ۹۹ درصد محوطه‌های تاریخی طلا وجود ندارد و داده‌های فرهنگی ارزشمندی وجود دارد که در بازار سیاه حفاری‌های غیرقانونی ارزشی ندارند. من نمونه‌ای ندیده‌ام که از طریق حفاری غیرقانونی محوطه‌های تاریخی ثروتمند شود، زیرا این کار غیرقانونی است و فردی که مرتکب آن می‌شود، دیر یا زود گرفتار خواهد شد.

احمدی روئینی تأکید کرد:گنج البته طلا که بیشتر افراد در حفاری های غیرمجاز به دنبال آن هستند، افسانه است و طمع یافتن آن باعث می‌شود که تعدادی از سودجویان با فروش نقشه و دستگاه‌های گنج‌یاب بر سر برخی از افراد کلاه بگذارند. این امر به مرور زمان خسارت‌های جبران‌ناپذیری به میراث فرهنگی کشورمان می‌زند.

مدیرکل اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اهمیت آموزش در پیشگیری از حفاری غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی بیان کرد:وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از حفاری‌های غیرقانونی داشته است، اما این وزارتخانه که همیشه به همراه قوه قضائیه و پلیس با حفاری‌های غیرقانونی برخورد کرده است، متولی آموزش در کشور نیست و به تنهایی نمی‌تواند از حفاری‌های غیرقانونی در محوطه‌های تاریخی جلوگیری کند بنابراین به نظر می‌رسد که اقدامات انجام شده تأثیر چندانی در پیشگیری از حفاری‌های غیرقانونی ندارد و رسانه‌ها و متولیان آموزش در کشور باید پای کار بیایند.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.