سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مناطق ییلاقی البرز آماده اسکان عشایر شد

مدیر امور عشایر البرز گفت: مناطق ییلاقی استان برای میزبانی و اسکان ۸۶۰ خانوار کوچنده عشایر آماده سازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، علی نقدی بازنشین، مدیر امور عشایرالبرز گفت: برای ورود عشایر به مناطق ییلاقی جاده آزادبر تا گردنه عسلک طالقان به طول ۴۰ کیلومتر بازسازی و بازگشایی شد و همچنین احداث یک جاده به طول ۱۵ کیلومتر در ارتفاعات طالقان مراحل تکمیلی را می‌گذراند.

مدیر امور عشایر البرز  افزود: از هفته گذشته حرکت دام‌های عشایر به سمت مناطق ییلاقی آغاز شده و خانواده‌ها نیز در مسیر کوچ هستند و برای استقرار عشایر در مناطق ییلاقی خدماتی  همچون آبرسانی، تامین سرویس‌های بهداشتی و حمام، سوخت فسیلی و آرد در دست اقدام است.

نقدی بازنشین با بیان این که بنا به تصمیم مسوولان کشوری و استانی، کوچ عشایر در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا دیرتر از سال‌های گذشته انجام شده، گفت: این برنامه‌ ریزی با هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای حفظ سلامتی عشایر انجام شده است.

 او افزود: تاکنون عشایر در مناطق قشلاقی (جنوب استان) اقامت داشته‌اند و مواردی از  ابتلا و درگیری با بیماری کرونا در آن‌ها دیده نشده است.

مدیر امور عشایر البرز گفت:  هر ساله پس از ایام عید نوروز کوچ عشایر از مناطق قشلاقی آغاز می‌شد و پس از  حدود ۴۵ روز توقف در مناطق میان‌بند از ه خرداد ماه در مناطق ییلاقی استان مستقر می‌شدند.
 
نقدی بازنشین افزود: بارندگی‌های خوب امسال منجر به بهبود مراتع مناطق قشلاقی شد و از سوی دیگر مراتع ییلاقی به دلیل تداوم کاهش دما در ابتدای سال جاری بارورگیاهی آن‌ها به تاخیر افتاده است.

 اوگفت:‌ با توجه به وضع خوب مراتع قشلاقی، هماهنگی‌های لازم برای ماندگاری عشایر در این مناطق انجام شده و تصمیم‌گیری‌های لازم برای کوچ ییلاقی عشایر با یک ماه تاخیر با گذران کمتر در مناطق میان‌بند انجام شده است.

مدیر امور عشایر البرز افزود: از ۳۷۰ هزار هکتار مراتع استان البرز، ۱۵۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان البرز به صورت مراتع ییلاقی و قشلاقی قرار دارد.

انتهای پیام / ر.خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.